April 13, 2024

Kacang gajus, atau juga dikenali sebagai Anacardium occidentale dalam dunia botani, adalah salah satu makanan super yang telah menarik perhatian dunia dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Makanan ini adalah komponen penting dalam pelbagai hidangan. Namun, kacang gajus lebih daripada sekadar makanan yang enak. Mereka juga menawarkan berbagai manfaat kesihatan yang luar biasa. Mari kita teroka lebih lanjut tentang khasiat kacang gajus.

1. Kaya Dengan Nutrien

Kacang gajus adalah sumber nutrien yang luar biasa. Gajus kaya dengan vitamin E, vitamin K, dan vitamin B6. Selain itu, kacang gajus juga mengandungi mineral penting seperti tembaga, fosforus, zink, magnesium, besi, dan selenium.

Menurut Kementerian Kesihatan, satu porsi (28 gram) kacang gajus mengandungi hampir 20% dari keperluan harian magnesium dan 17% dari keperluan fosforus. Faktanya, kacang gajus adalah salah satu sumber magnesium paling kaya yang tersedia, yang menjadikannya pilihan yang baik untuk orang yang kekurangan mineral ini.

2. Baik Untuk Jantung

Banyak kajian menunjukkan bahawa mengambil kacang gajus dapat membantu menjaga kesihatan jantung. Kajian yang diterbitkan dalam Journal of Nutrition pada 2014 menunjukkan bahawa orang yang makan lebih banyak kacang, termasuk kacang gajus, memiliki risiko 37% lebih rendah untuk penyakit kardiovaskular dibandingkan dengan mereka yang jarang makan kacang.

3. Mengurangi Risiko Diabetes

Kacang gajus dapat membantu mengendalikan gula darah. Dalam satu kajian yang diterbitkan dalam Journal of Human Nutrition and Dietetics, peserta yang mengambil kacang gajus setiap hari selama 12 minggu memiliki penurunan gula darah sebesar 9%.

4. Menjaga Kesehatan Mata

Kacang gajus kaya dengan antioksidan lutein dan zeaxanthin, yang telah terbukti melindungi mata dari kerosakan oksidatif dan dapat mengurangi risiko degenerasi makula yang berkaitan dengan usia.

5. Membantu Menurunkan Berat Badan

Walaupun kacang gajus mengandungi banyak lemak, mereka sebenarnya dapat membantu dalam penurunan berat badan. Dalam satu kajian pada 2018, orang dewasa yang mengambil kacang gajus sebagai makanan ringan mengalami penurunan berat badan dan lingkar pinggang.

6. Meningkatkan Fungsi Otak

Kacang gajus mengandungi asis lemak tak tepu yang sihat yang dapat membantu meningkatkan fungsi otak. Selain itu, kacang gajus juga mengandungi zat besi dan tembaga, dua nutrien penting untuk fungsi otak yang optimal.

7. Menjaga Kesehatan Tulang

Kacang gajus adalah sumber kalsium dan magnesium yang baik, dua nutrien penting untuk kesihatan tulang. Makanan ini juga mengandungi zat besi dan tembaga, yang penting untuk pembentukan kolagen, protein yang membantu menjaga kekuatan dan elastisitas tulang.

8. Membantu Meningkatkan Kesehatan Kulit

Kacang gajus kaya dengan asid lemak esensial dan antioksidan, termasuk vitamin E, yang bisa membantu menjaga kesihatan kulit dan mencegah penuaan.

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

Number of View :748

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam