February 23, 2024

Banyak anggapan mengatakan bahawa akar yang berpintal (berpusing) dalam pasu akan terus berpintal setelah ditanam. Namun, ini hanyalah mitos. Akar ini berpintal bukan kerana ia memerlukan untuk berpintal, tetapi kerana pasu plastik yang menghalang pertumbuhannya ke semua arah.

Pasu dan Akar Berpintal (berpusing)

Pasu atau bekas tanaman yang keras menjadi punca kepada pertumbuhan akar berpintal. Apabila akar ini dilepaskan dari pasu, mereka akan mula tumbuh keluar. Ini berfungsi dengan baik untuk tanaman jenis herba, tetapi tanaman berkayu menghadapi masalah khusus.

Akar tanaman berkayu akan terus berkembang dan menebal setiap tahun. Mereka mula ‘mencekik’ diri sendiri. Apabila mereka kehabisan ruang, mereka juga boleh berkembang di atas tanah dan di sekeliling batang pokok. Apabila ini berlaku, mereka mencekik batang pokok dan akhirnya memotong aliran dalam floem. Sekali ini berlaku, pokok kemungkinan besar akan mati.

Potongan Akar dan Pertumbuhan Baru

Memotong akar sebelum menanam membantu mereka tumbuh ke arah baru dan dalam tanaman berkayu, ia dapat menghilangkan kerosakan pada batang. Hal yang sama berlaku jika hujung akar dipotong. Akar sisi baru akan tumbuh di mana ia diperlukan.

Penanaman dari pasu mungkin akan menyebabkan kerosakan akar. Memindahkan tanaman yang telah ditanam akan menyebabkan kerosakan yang lebih banyak dan hingga 70% sistem akar boleh hilang. Ini adalah kerosakan yang signifikan kepada tanaman, tetapi ia boleh pulih dengan membentuk banyak akar sisi baru.

Banyak tanaman dalam pasu yang dibeli telah terlalu lama dalam pasu, yang mengakibatkan akar berpintal. Apabila anda menanam di tanah, adalah lebih baik untuk memotong akar yang luar yang berpintal. Buat empat potongan menegak, setiap sekitar setengah inci dalam. Ini mungkin terdengar drastik, tetapi ia menghasilkan banyak hujung akar baru yang tumbuh ke dalam tanah.

Kesan Kerosakan Akar yang Kritikal

Bagaimana kerosakan akar yang serius boleh mempengaruhi keseluruhan tanaman? Tanaman dapat meregenerasi akar baru tetapi ini memerlukan masa dan sementara itu berlaku, akar tidak dapat menyediakan cukup air dan nutrien untuk bahagian tanaman di atas tanah. Anda akan melihat daun gugur dan mungkin juga beberapa daun kecoklatan seiring matinya jaringan daun.

Dalam kes yang teruk, tidak ada cukup sumber daya untuk menyokong kedua-dua pertumbuhan daun dan akar dan tanaman biasanya memberi keutamaan pada akar, mengakibatkan daun gugur. Daun baru akan tumbuh setelah sistem akar yang lebih baik telah mula berkembang. Dalam jangka panjang, ini lebih baik untuk tanaman. Dengan pengetahuan ini, kita dapat membantu tanaman kita tumbuh dan berkembang dengan lebih baik.

**Rujukan : Plant Science for Gardeners: essentials for growing better plants (2022)

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

Number of View :636

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam