February 26, 2024

Bayangkanlah sebatang pokok ternaung yang baru ditanam. Pokok itu mempunyai bola akar yang baik dengan akar yang tumbuh merata. Kita mungkin menjangkakan akar itu mula tumbuh ke segala arah, seperti dawai roda basikal. Namun, hal tersebut mungkin tidak berlaku. Jika anda menyiram lebih banyak air pada satu sisi daripada sisi lain, lebih banyak akar akan tumbuh di sisi yang basah berbanding sisi yang kering. Jika satu sisi mendapat lebih banyak baja, akar kebanyakannya akan tumbuh di sisi yang kaya nutrien itu.

Jumlah pertumbuhan akar juga dipengaruhi oleh pertumbuhan atas. Sebatang pokok yang berada di tempat yang teduh akan menghasilkan daun yang lebih sedikit dan melakukan fotosintesis yang kurang, mengakibatkan permintaan yang lebih rendah pada sistem akar. Akibatnya, tanaman tersebut akan menghasilkan akar yang lebih sedikit.

Jadi, apa keadaan yang dikehendaki oleh akar?

  • 25% udara
  • 25% air
  • Akses mudah ke nutrien, asalkan tahapnya tidak mencapai tahap toksik
  • pH antara 5.5 dan 7.0
  • Suhu antara 4°C (40°F) dan 32°C (90°F)

Oleh itu, kita harus memastikan keadaan yang diperlukan oleh akar dipenuhi untuk memastikan pertumbuhan yang optimum. Setiap tanaman mempunyai keperluan yang berbeza-beza, tetapi prinsip-prinsip asas yang disebutkan di atas boleh digunakan sebagai panduan umum untuk memahami dan mengendalikan keadaan pertumbuhan akar

**Rujukan : Plant Science for Gardeners: essentials for growing better plants (2022)

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

Number of View :559

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam