April 16, 2024

Strawberry adalah buah yang popular di seluruh dunia dan sangat disukai kerana rasa manisnya, tinggi kandungan nutrisi, dan kegunaannya dalam berbagai hidangan dan pencuci mulut. Strawberry adalah tanaman yang memerlukan penjagaan dan perhatian khusus untuk tumbuh dengan baik. Kualiti dan kuantiti penghasilan buah strawberry sangat dipengaruhi oleh iklim dan teknik pertanian yang digunakan.

Menurut data Food and Agriculture Organization (FAO) dan berbagai sumber lain, berikut adalah sepuluh (10) negara pengeluar strawberry teratas di dunia.

1. Amerika Syarikat

Amerika Syarikat adalah pengeluar strawberry terbesar di dunia. Menurut FAO, pengeluaran strawberry di Amerika mencapai 1.3 juta tan pada tahun 2020. California dan Florida adalah penghasil utama, menyumbang hampir 90% dari total penghasilan negara.

2. Mexico

Mexico adalah pengeluar strawberry terbesar kedua di dunia dengan penghasilan sekitar 468,000 ton pada tahun 2020. Negara ini dikenal dengan varieti strawberry berkualiti tinggi, dan sebahagian besar dieksport ke Amerika Syarikat.

3. Turki

Turki berada di urutan ketiga dalam pengeluaran strawberry dunia, dengan penghasilan sekitar 456,000 ton pada tahun 2020. Strawberry Turki biasanya dieksport ke negara-negara Eropah dan Timur Tengah.

4. Spanyol

Spanyol adalah pengeluar strawberry terbesar di Eropah dan keempat terbesar di dunia, dengan pengeluaran sekitar 312,000 ton pada tahun 2020. Spanyol dikenal dengan varieti strawberry seperti Camarosa dan Festival yang popular di pasar Eropah.

5. Mesir

Mesir, pengeluar strawberry terbesar kelima di dunia, mengeluarkan sekitar 240,000 ton pada tahun 2020. Mesir terkenal dengan varieti strawberry Festivals dan Fortunas.

6. Jepun

Jepun, negara pengeluar strawberry keenam terbesar, mengeluarkan sekitar 184,000 ton pada tahun 2020. Strawberry Jepun, seperti varieti Tochiotome dan Amaou, terkenal di Asia karena rasa yang sangat manis dan buah yang besar.

7. Republik Korea

Republik Korea adalah pengeluar strawberry terbesar ketujuh, dengan pengeluaran sekitar 147,000 ton pada tahun 2020. Negara ini dikenal dengan varieti strawberry lokal seperti Seolhyang dan Maehyang.

8. Poland

Poland adalah pengeluar strawberi terbesar kelapan di dunia, dengan pengeluaran sekitar 130,000 ton pada tahun 2020. Poland dikenal dengan strawberry organik yang dieksport ke seluruh Eropah.

9. Jerman

Jerman, pengeluar strawberry kesembilan terbesar di dunia, memproduksi sekitar 130,000 ton pada tahun 2020. Jerman terkenal dengan varieti strawberry Elsanta.

10. Itali

Itali dengan pengeluaran sekitar 120,000 ton pada tahun 2020. Italia terkenal dengan varieti strawberry Selva dan Alba.

(Catatan: Semua data dan statistik yang disebutkan dalam artikel ini adalah mengikut sumber yang ditemui dan dapat berubah mengikut waktu. Sebelum menggunakan data ini, harap pastikan untuk mem’verifikasi’ dengan sumber data yang sah dan terkini.)

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

Number of View :979

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam