April 13, 2024

Bougainvillea ‘Elizabeth Angus’, dengan keindahannya yang mempesona, bukan sahaja menambah estetika keindahan taman tetapi juga membawa banyak manfaat fungsional. Sebagai tanaman yang tahan lasak, ia sesuai untuk pelbagai kegunaan lanskap dan dalam reka bentuk taman. Bougainvillea dinamakan sempena Louis Antoine de Bougainville, penjelajah Perancis yang pertama kali menemui tanaman ini di Brazil pada abad ke-18. ‘Elizabeth Angus’ adalah salah satu varieti Bougainvillea yang mempunyai bunga berwarna ungu terang yang menarik perhatian.

Ciri-ciri Bougainvillea ‘Elizabeth Angus’

  1. Warna Menyerlah: Yang paling menonjol dari ‘Elizabeth Angus’ adalah warna bunganya. Warna ungu terang yang dikeluarkan menjadikan tanaman ini mudah dikenali dan memberikan sentuhan warna kepada mana-mana lanskap.
  2. Ketahanan Terhadap Cuaca: Seperti varieti Bougainvillea yang lain, ‘Elizabeth Angus’ adalah tahan terhadap keadaan cuaca yang panas dan kering. Ini menjadikannya pilihan yang baik untuk iklim tropika dan sub-tropika.
  3. Saiz dan Bentuk: Dengan penyelenggaraan yang sesuai, ‘Elizabeth Angus’ dapat mencapai ketinggian hingga beberapa meter, menjadikannya pilihan yang baik untuk dijadikan sebagai tanaman trellis atau pagar hidup.

Fungsi Utama Sebagai Tanaman Hiasan

  1. Pembeza Lanskap: Dengan warna bunganya yang menarik, ‘Elizabeth Angus’ sering digunakan dalam reka bentuk lanskap. Ia boleh menambah keceriaan dan kedalaman visual ke dalam taman.
  2. Pagar Hidup: Bougainvillea, dengan pertumbuhan yang cepat dan dedaunan yang lebat, boleh dijadikan sebagai pagar hidup. Varieti ‘Elizabeth Angus’ dengan bunganya yang menarik menjadikan pagar hidup tidak hanya berfungsi sebagai pembatas tetapi juga sebagai elemen dekoratif.
  3. Hakisan Tanah: Akar Bougainvillea yang kuat boleh membantu mengikat tanah dan mencegah hakisan, menjadikannya pilihan yang baik untuk ditanam di kawasan yang mungkin menghadapi masalah hakisan.
  4. Sebagai Penarik Serangga: Bunganya yang menarik tidak hanya memikat manusia tetapi juga serangga seperti kupu-kupu, menjadikan taman lebih hidup dengan kehadiran serangga-serangga ini.
  5. Ketahanan Terhadap perosak: Bougainvillea, termasuklah varieti ‘Elizabeth Angus’, diketahui tahan terhadap banyak serangga, menjadikannya pilihan yang baik bagi mereka yang mencari tanaman hiasan dengan penjagaan yang kurang.

Number of View :1173

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam