March 4, 2024

Tanaman hiasan memainkan peranan penting dalam memberi sentuhan estetika kepada persekitaran kita. Sama ada di taman-taman awam, halaman rumah, atau bahkan dalam ruang dalaman, tanaman hiasan memperkaya ruang kita dengan keindahan, warna, dan tekstur. Salah satu tanaman hiasan yang kian mendapat tempat di hati peminat tanaman adalah Bucida molineti atau ada yang menyebutnya sebagai pokok Doa.

Sejarah dan Asal Usul Pokok Bucida molineti (pokok Doa)

Bucida molineti, juga dikenali sebagai “Black Olive Tree” atau “Spiny Black Olive“, berasal dari kawasan Karibia dan Amerika Tengah. Meskipun namanya menyerupai pokok zaitun, ia sebenarnya tidak ada kaitan langsung dengan pokok zaitun yang menghasilkan buah zaitun. Pokok Spiny Black Olive tumbuh dengan rendah dan mempesona, mencapai ketinggian lebih dari 5 kaki.

Keindahan Bucida molineti

  1. Daun Hijau Tua: Bucida molineti mempunyai daun yang kecil, tebal dan berwarna hijau tua yang dapat memberikan kontras dengan tanaman lain di sekitarnya. Warna hijau tua daunnya memberikan rasa kedamaian dan kesejukan kepada mata.
  2. Struktur Pokok yang Unik: Pokok ini mempunyai struktur dahan dan ranting yang menarik, yang apabila dipangkas dengan betul, akan membentuk rekabentuk yang menarik.
  3. Tahan Lasak: Bucida molineti dikenali sebagai pokok yang tahan lasak dan boleh hidup dalam pelbagai jenis tanah dan iklim. Ini menjadikannya pilihan yang ideal untuk pelbagai lokasi dan keadaan.

Fungsi Bucida molineti Sebagai Tanaman Landskap

  1. Pembentuk Siluet dalam Landskap: Struktur pokoknya yang unik, sering digunakan sebagai elemen fokal dalam reka bentuk landskap. Ia dapat menarik perhatian dan memberikan kedalaman kepada taman.
  2. Penyedia Teduhan: Dengan pertumbuhan daunnya yang lebat, Bucida molineti adalah pilihan yang baik untuk menyediakan bayangan di taman atau laman.
  3. Tanaman dalam Pasu: Meskipun ia boleh membesar menjadi pokok besar, Bucida Molineti juga boleh ditanam dalam pasu sebagai tanaman hiasan untuk balkoni atau teres.
  4. Pemecah Angin: Struktur pokok yang kukuh menjadikannya pilihan yang baik sebagai pemecah angin di kawasan yang terdedah kepada angin kencang.

Kesimpulan

Dengan keindahannya yang semula jadi, ketahanan yang tinggi, dan kepelbagaian fungsinya, Bucida Molineti dengan pasti layak mendapat tempat dalam setiap taman atau laman. Sebagai tambahan, dengan sedikit usaha dalam pengurusan, pokok ini boleh menjadi bintang dalam seni pertamanan Anda. Baik sebagai elemen fokal, penyedia bayangan, atau sekadar sebagai penambah estetika, Bucida Molineti pasti akan memukau siapa saja yang memandangnya.

Fakta

Mengenal pasti spesies ini mungkin mudah pada pandangan pertama. Namun, jika anda mencari gambar Bucida buceras (var.) atau Terminalia mantaly ‘Tricolor’, anda mungkin akan kebingungan membezakan antara keduanya. Cara mudah untuk membezakannya adalah dengan memeriksa batang pokok; jika terdapat duri, besar kemungkinan itu adalah Spiny Black Olive (Bucida molineti). Manakala yang lain mempunyai batang yang licin tanpa duri.

Number of View :1460

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam