February 27, 2024

Artikel kali ini, saya akan kongsikan sedikit mengenai tanaman gantung yang dapat memberi suasana baru dalam ruman atau taman anda. Tanaman gantung tidak hanya menarik, tetapi juga menjimatkan ruang serta berfungsi sebagai penghalang pemandangan yang tidak diingini.

Memilih Pasu dan Lokasi Tanaman Gantung

Pemilihan pasu dan tanaman gantung antik bergantung kepada ruang dan kawasan peletakan tanaman. Pasu gantung seringkali digantung di anjung, pergola, wakaf, dan struktur binaan luar lainnya. Kebanyakan pasu di pasaran kini memiliki fungsi dual; untuk diletakkan di atas tanah atau digantung. Oleh itu, pemilihan tanaman yang sesuai sangat penting dalam menciptakan taman gantung yang indah.

Jenis Tanaman Gantung yang Sesuai

Tanaman gantung akan terlihat menarik dan elegan jika digayakan dengan pasu dan diletakkan di lokasi yang sesuai seperti pada dinding, penjuru taman, atau di ruang patio. Berikut adalah beberapa jenis tanaman gantung yang boleh anda pertimbangkan:

  • Periwinkle (Catharanthus roseus): Sejenis tanaman gantung popular yang menghasilkan bunga menarik dalam berbagai warna dan saiz. Ia memerlukan cahaya matahari yang mencukupi untuk kekal berbunga cantik.
  • English Ivy (Hedera helix): Sejenis pokok berdaun kecil yang hadir dalam berbagai warna dan varieti. Ia suka cahaya matahari penuh dan tidak memerlukan air yang banyak.
  • Peperomia scandens: Tanaman memanjat dengan daun dekoratif yang lebat dan berbulu. Hadir dalam berbagai warna menarik dan memerlukan air dan cahaya matahari yang cukup untuk tumbuh subur.
  • Episcia cupreata: Lebih cantik ditanam dalam satu bakul besar kerana ruang yang luas membolehkan daunnya kelihatan lebih besar dan merimbun. Jika daunnya tumbuh lebih kecil, ada kemungkinan disebabkan oleh kadar air berlebihan dan menerima cahaya matahari terik.
  • Begonia semperflorens: Sejenis tanaman semusim yang cantik untuk hiasan di anjung atau balkoni dengan keunikan warnanya.
  • Dischidia pectenoides atau ant plants: Sejenis tanaman gantung yang menjurai ke bawah dan sesuai di bawah teduhan seperti pergola, wakaf, dan balkoni.
  • Aeschynanthus lobbianus atau lipstick plant: Tanaman berbunga merah yang menarik dan sesuai digayakan dalam pasu gantung.
  • Petunia: Spesies tanaman menjalar yang cantik untuk tanaman gantung dan memerlukan cahaya matahari yang mencukupi untuk berbunga.

  1. Pilihan Tanaman: Pilih tanaman yang sesuai untuk digantung. Bukan semua tanaman menjalar atau memanjat sesuai untuk digantung, terutamanya pada kawasan yang terlalu tinggi. Padanan antara wire basket dan tanaman gantung menampilkan kombinasi yang menarik dan boleh dilihat dari pelbagai sudut.
  2. Menyiram: Setiap tanaman memerlukan kelembapan yang berbeza, jadi pastikan anda mengetahui berapa banyak air yang diperlukan oleh tanaman anda dan cara menyiram yang betul.
  3. Membaja: Memastikan nutrien yang cukup untuk tanaman adalah kunci kepada pertumbuhan tanaman yang sihat. Pastikan anda membaja tanaman anda secara betul dan pada masa yang tepat.
  4. Penyelenggaraan: Tanaman gantung memerlukan penyelenggaraan yang betul dan berterusan. Ini termasuklah penyiraman, pembajaan, dan pemangkasan.

Penutup

Tanaman gantung adalah cara yang efektif untuk menghidupkan suasana di rumah atau taman anda. Dengan pemilihan pasu dan tanaman yang tepat, anda pasti dapat menciptakan taman gantung yang indah. Selamat mencuba dan bermain-main dengan pasu dan tanaman anda!

Number of View :690

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam