Serai Wangi

Tanaman serai wangi dipercayai berasal sama ada dari Selatan India atau Sri Lanka. Serai wangi juga tumbuh liar di kebanyakan negara di Asia Tropika, Amerika dan Afrika. Di Malaysia, serai wangi biasanya ditanam di halaman rumah sebagai tanaman dapur dan kebelakangan ini terdapat beberapa pengusaha yang berminat untuk menanamnya bagi menghasilkan minyak pati. Serai wangi ialah sejenis tanaman rumput yang tinggi dan mempunyai rimbunan daun yang lebat. Ia boleh tumbuh sehingga 1.0–1.5 m. Daunnya bersifat tirus, panjang sehingga 70 – 80 cm dan 2 – 5 cm lebar. Ia berwarna hijau muda, kasar dengan urat yang selari dan mempunyai aroma yang lebih kuat jika dibandingkan dengan serai makan. Serai wangi jarang berbunga dan hanya berbunga bila sudah cukup matang iaitu pada peringkat umur melebihi 8 bulan.

Petani Myk Serai Wangi

RM 6.00

Number of View :13066

37 comments

  1. saya dari sabah ingin mengusaha penanaman serai wangi secara besar-besaran dalam 30 hingga 50 ekar dan mungkin lebih. pertanyaan saya bagaimana dapat benih dan bagaimana pula pasaran serai ini, samada pasaran tempatan sahajakah atau pasaran comersial antarabangsa. berapa harga jualan atau pendapatan bagi penanam2 serai tersebut. sekian terima kasih

  2. saya dari selangor ingin mengusaha penanaman serai wangi . pertanyaan saya bagaimana dan dimana dapat benih di kawasan selangor dan berapa modal benih serta bagaimana cara penanaman dan penjagaan serta untuk mendapatkan khidmat nasihat . bagaimana pula pasaran serai ini, samada pasaran tempatan sahajakah atau pasaran comersial antarabangsa. Di mana perlu di pasarkan? berapa harga jualan atau pendapatan bagi penanam2 serai tersebut. sekian terima kasih

  3. Sy berminat untuk menanam serai, keluasan tanah adalah 50ekar. boleh berikan maklumat lanjut tentang serai terutama serai peha ayam.
    1.bagaimana kaedah penanamannya
    2.kos yang terlibat
    3.berapa harga jualan
    4.pasaran bagaimana

  4. HI Mohd Ghazali & hafiz,

    Saya dapat tolong anda mendapatkan benih serai. Pasaran lepas menuai sudah sedia ada. Kerja anda cuma uruskan penanaman serai daripada peringkat benih sampai menuai. jika berminat, sila hubungi saya di choonsenglee@hotmail.com or call 019-6525939. Tq

  5. Salam buat semua pembaca, sesiapa yang ingin membeli benih serai gajah dgn harga rm1.30 sekg kotor (serumpun serai dibuang bahagian atas dan bawah sedikit) saya ada menjual benih InsAllah pada bln enam nie. Transport/kenderaan adalah tanggungjawab tuan/puan2 area simpang Renggam Johor. Sila hubungi 012-7358945

  6. macam mana saya nak dapat benih serai wangi dan ada kah cara cara nak tanam utk komersial lagi satu dimana kita boleh pasarkan nya.

  7. salam..

    saya nak dapatkan panduan menanam serai wangi dan aliran tunai projek ini.

    terima kasih

  8. hi semua.

    saya berminat nak jual serai kampung kepada anda semua..cakap je berapa kilo nak..saya boleh uruskan..
    call la saya..016-2640428

  9. bg tau cara2 penanaman serai wangi secara detail blh ke? baru nak cuba try test uji ni….email kat aku k…tq…

  10. ENDONA Corporation SDN BHD adalah sebuah anak syarikat Geomatika Group yang ditubuhkan pada Oktober 2009. Endona menjalankan segala aktiviti perniagaan yang meliputi agro, agri dan akuakultur.

    Benih Ikan (Bayanz Agrofarm)
    Voice: En. Hamka, 013 – 696 3467
    Pak Yudi , 05-4583772

    Keli*:
    1.0-1.5 inci = RMa 0.035
    1.5-2.0 inci = RM 0.050
    2.0-2.5 inci = RM 0.075
    2.5-3.0 inci = RM 0.085

    Tilapia*:a
    1.0-1.5 inci = RM 0.08
    1.5-2.0 inci = RM 0.14

    Benih Tanaman (Endona Dagangan)
    Voice: En. Nafis, 019 – 223 6531

    Serai*:
    10500 benih/ekar = RM900

    halia*:RM5/kg

    Limau*:
    NIPIS = RM 3.20/btg
    KASTURI = RM 3.50/btg
    PURUT = RM 4.50/btg
    KARI = RM 2.50/btg
    GEHARU = RM25.00/btg

    Benih Ruminan (Endona Glami)
    Voice: En. Nafis, 019 – 223 6531
    Lembu dan kambing.

    Khidmat nasihat dan kursus (Endona Edu)
    Segala kursus dijalankan bersama dengan Pusat Penyelidikan Kolej Antarabangsa Geomatika, Setiawangsa.
    Voice: En. Izham, 013 – 690 2269
    Kursus ternakan ikan air tawar, tanaman dan ruminan.

    * Tertakluk kepada terma dan syarat

    Kepada sesiapa yang berminat untuk menjadi pembekal/supplier kami, sila hubungi En. Hamka.

  11. sy ada bekalan serai masak dan serai wangi..mencari pembeli secara borong…kuantiti 1 ton seminggu @ lebih , sila email @ call 017-6530191

  12. salam..

    nak tanya penggunaan baja tahi ayam sesuai ke tak bg tanaman pokok limau nipis,kasturi n limau purut

  13. Saya nak buat kajian tentang limau kasturi. Saya nak tahu byk maklumat tentang tanaman limau kasturi ini.

    Maklumat yg ingin saya cari adalah berkaitan dgn:

    1. Proses penanaman & tips penjagaan
    2. Jenis tanah & iklim yg sesuai
    3. Pasaran limau kasturi di Malaysia
    4. Penyakit yg merosakkan tanaman ini
    5. Asal-usul (asal tanaman)
    6. Kegunaan (dlm perubatan @ kesihatan)
    7. Khasiat limau kasturi
    8. Baja yg sesuai utk tanaman ini
    9. Jangka masa utk matang dan berbuah
    10. Jangka hayat pokok limau kasturi
    11. Maklumat lain yg berkaitan

    Jika ada sesiapa yg mempunyai maklumat dan sudi berkongsi dgn saya sila hubungi saya di :-

    okukuro@yahoo.com

    Terima Kasih..

  14. Saya nak buat kajian tentang limau kasturi. Saya nak tahu byk maklumat tentang tanaman limau kasturi ini.

    Maklumat yg ingin saya cari adalah berkaitan dgn:

    1. Proses penanaman & tips penjagaan
    2. Jenis tanah & iklim yg sesuai
    3. Pasaran limau kasturi di Malaysia
    4. Penyakit yg merosakkan tanaman ini
    5. Asal-usul (asal tanaman)
    6. Kegunaan (dlm perubatan @ kesihatan)
    7. Khasiat limau kasturi
    8. Baja yg sesuai utk tanaman ini
    9. Jangka masa utk matang dan berbuah
    10. Jangka hayat pokok limau kasturi
    11. Maklumat lain yg berkaitan

    Jika ada sesiapa yg mempunyai maklumat dan sudi berkongsi dgn saya sila hubungi saya di :-

    irmawati@gspp.com.my
    Terima Kasih..

  15. salam .aroma serai wangi berupaya menghindar serangga seperti nyamuk, lalat dan serangga musuh tanaman.Selain dari itu aroma serai ini jg berkemampuan menghalau kera yg yg suka mengacau tanaman seperti pisang dan jagung.

  16. salam semua.. saya tgh cari anak benih serai wangi ni.. bukan nk byk pn.. sikit je tuk bt tanam kt umah.. bila dh ada tu leh la buat2 pati serai wangi tuk cuci umah.. leh hindarkan serangga n lain2..

    sape2 yg ada benih tu.. sms kt saya ya di 012-2846292.. saya tinggal di putra heights, subang jaya, selangor.. kalo leh dpt dl 5-6 perdu pn dh ok dh.. kena beli pn takpe.. tp jgn la jual mhl sgt ye.. hehe

    thanx..

  17. Kami sedang mencari pasaran serai makan seluas 2 ekar dan serai wangi seluas 1 ekar. hubungi saya 0198929038.

  18. Dear All,
    Saya dari Aceh-Indonesia, usaha saya menjual Extract Minyak Serai Wangi dan Minyak nilam (Patchouli Oil) asli dari Aceh- Indonesia dan kilang sendiri, stock ada banyak dan sekiranya ada yang berminat sila hubungi saya via email auliapermana@gmail.com
    Terima kasih

  19. saya ada menjual serai makan & serai wangi di kawasan Beluran, Sabah, sesiapa berminat hubungi 019 – 893 1768.
    Terima kasih.

  20. salam. saya berminat mendapatkan benih serai wangi, pandan dan limau purut dalam kuantiti yang banyak.. minta admin@ mana- mana individu yang mempunyai info dimana saya boleh dapatkan benih – benih ini. sila sms ke no saya 0139795759. thanks

  21. Saya siti dari sabah ingin serta bagaimana cara penanaman dan penjagaan serta untuk mendapatkan khidmat nasihat . bagaimana pula pasaran serai ini, samada pasaran tempatan sahajakah atau pasaran comersial antarabangsa. Di mana perlu di pasarkan? berapa harga jualan atau pendapatan bagi penanam2 serai tersebut. sekian terima kasih

  22. Sy ada benih serai wangi & serai peha ayam.jika berminat whatsapp sy 0108480765 utk info.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam