February 23, 2024

sekentut

Pokok sekentut, dengan nama saintifiknya Paederia foetida, adalah sejenis tumbuhan herba dari keluarga Rubiaceae, atau lebih dikenali dalam bahasa Inggeris sebagai ‘Skunkvine’. Nama ‘sekentut’ ini timbul dari bau sulfur kuat yang dikeluarkan apabila daun atau batangnya dihancurkan atau dilumatkan, yang sering kali diibaratkan dengan bau kentut. Namun, jangan segera menolak pokok ini hanya kerana bau yang kurang menyenangkan itu, kerana di sebalik baunya, terdapat pelbagai khasiat yang boleh dimanfaatkan.

Pokok sekentut merupakan tumbuhan menjalar yang mudah ditemui di kawasan beriklim sederhana dan tropika di Asia. Di Malaysia, ia lazimnya tumbuh liar di dalam hutan dan belukar, memerlukan tanah yang subur dan sedikit naungan. Pokok ini cepat tumbuh dan berdaya tahan baik dengan sistem saliran yang baik. Jika pokok ini dibiarkan, ia mampu menjalar sehingga 1.5 meter.

Bau sekentut yang kuat biasanya hanya dihasilkan apabila daun atau batangnya diramas ketika masih segar. Bau ini sebenarnya adalah hasil dari bau sulfur yang kuat, tetapi apabila daun tersebut kering, baunya akan berkurangan. Walaupun bau ini mungkin tidak disukai oleh semua orang, namun khasiatnya yang banyak membuat pokok ini masih diminati.

Secara tradisional, daun sekentut digunakan dalam pelbagai cara. Untuk ibu-ibu selepas bersalin, daun ini sering kali dimakan sebagai ulam kerana dipercayai dapat membantu membuang angin dalam badan dan mengubati sakit perut dan bisa-bisa sendi. Daun ini juga sering digunakan sebagai bahan dalam masakan seperti nasi ulam, di mana baunya yang kuat akan hilang selepas dicampur dengan ramuan lain.

Selain itu, daun sekentut juga dipercayai dapat menghilangkan bintik-bintik merah pada kulit bayi. Caranya adalah dengan menumbuk halus daun sekentut dan kemudian diperah untuk mendapatkan airnya. Air perahan ini kemudian disapukan pada area yang terkena.

Namun, penanaman pokok sekentut secara komersil masih kurang kerana kurangnya kesedaran tentang nilai ekonominya dan potensi pasaran. Tetapi, dengan peningkatan kesedaran tentang khasiat dan manfaat dari pokok ini, mungkin kita akan melihat pertumbuhan dalam penanaman pokok ini di masa depan.

Sebagai penutup, walaupun pokok sekentut mungkin kurang popular dan kurang dikenal pasti kerana baunya, namun manfaat dan khasiatnya tidak boleh disangkal.

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

Number of View :947

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam