April 24, 2024

Artikel kali ini kita akan menjelajahi dunia tumbuhan menakjubkan dan penuh misteri dari salah satu bunga paling ikonik di dunia iaitu bunga Mawar, atau dikenali dengan istilah Latinnya, Rosa. Sejak zaman purba, bunga mawar telah menjadi ikon dalam mitologi, puisi, kecantikan, dan perubatan, merentasi pelbagai budaya dan tamadun. Mengapa, mungkin anda bertanya? Kerana bunga mawar memiliki pesona yang tidak dapat ditandingi. Keindahan dan aroma yang menakjubkan menjadikan mawar sebagai kegemaran di kalangan peminat bunga.

Bunga Mawar juga mempunyai sejarah yang panjang dalam penggunaannya dalam industri wangi-wangian dan kecantikan. Ia telah menjadi sebahagian daripada budaya kita sejak zaman dahulu kala, dari menghiasi istana-istana agung hingga ke kegunaan dalam acara-acara penghormatan dan sambutan.

Bila kita memikirkan tentang sejarah bunga mawar, ia telah ada dalam catatan manusia sejak 5000 SM, dan dipercayai telah ditanam dalam taman-taman masyarakat zaman itu. Ada bukti yang menunjukkan bahawa mawar telah ditanam oleh orang-orang purba di China, Timur Tengah, dan Afrika Utara. Menurut Confucius, bunga ini juga ditanam di Taman Imperial China.

Di Mesir kuno, gambar-gambar bunga mawar telah ditemui dalam kubur-kubur, membuktikan bahawa mawar adalah sebahagian daripada kehidupan mereka. Kehebatan dan kemasyhuran mawar ini mencapai puncaknya pada zaman kegemilangan Empayar Rom, di mana mawar menjadi bunga yang sangat dihargai dan ditanam secara meluas.

Fosil mawar pertama yang ditemui kembali ke 35 juta tahun yang lalu, yang menjadikan bunga mawar sebagai salah satu bunga tertua yang pernah ada. Rekod tertulis pertama mengenai mawar ditemui pada kurun ke-3000 SM di kawasan yang kini dikenali sebagai Iraq. Pada abad ke-16, penjelajah dari Eropah membawa mawar ke Amerika Utara, menjadikan bunga ini tumbuhan yang lama ditanam di Eropah dan benua lain.

Bunga Mawar, dengan segala keindahan dan simboliknya, telah menjadi simbol cinta dan penghargaan yang tidak dapat ditandingi. Ia merentasi budaya, bangsa, dan sempadan geografi dan diberi gelaran “Ratu Semua Bunga”. Bunga Mawar adalah tumbuhan luar biasa yang akan terus dihargai dan dicintai oleh manusia. Sebanyak 150 juta pokok mawar dibeli oleh peminat bunga di seluruh dunia setiap tahun, membuktikan betapa mawar ini disayangi.

Akhir kata, terima kasih kerana mengikuti penjelajahan kita melalui dunia bunga mawar yang indah dan misterius ini.

Number of View :698

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam