Musim Durian Dah Tiba

durian

Best tak tengok gambar durian ni.. Tentu rasa terliur kan.. Musim buah durian kali ini aku tak terlepas untuk membeli dan merasai pelbagai jenis durian. Tak kiralah durian kampung mahupun durian klon. Boleh kata setiap minggu ada je durian yang aku rasa. Tak kiralah beli di pasar tani ataupun dapat free. Semalam balik kampung pun dapat makan lagi buah durian. Siap bawa balik sini lagi.

durian2

Walau apa jenis durian yang aku makan, memang durian klon paling best. Durian klon yang aku dah rasa antaranya seperti D2, D145, Udang Merah, D197, D99 dan ada yang aku tak ingat. Durian klon D24 je belum dapat rasa lagi musim ni. Hari tu pergi pasar tani, harganya mencecah RM10/kilo. Tak larat nak beli kalau harga macam tu mahal..

Anda dah rasa ke belum?

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :6844

Ubi keledek

ubi-keledek

Tahukah anda Ubi keledek boleh dibiakkan dengan dua cara iaitu keratan atau ubi. Penggunaan keratan lebih murah dan mudah. Keratan ditanam terus ke ladang atau dibiak dahulu untuk mendapatkan keratan yang sama umur dan masa pembiakannya selama 50-60 hari. Kemudian batang yang telah dibiak perlu dipotong menjadi keratan berukuran 20-30 cm.

Kebanyakan jenis ubi keledek boleh dipungut 3-4 bulan selepas ditanam.Daun dan batangnya perlu dibuang sebelum ubi dipungut. Cangkul tanah disisi batas agar ubi digali dengan mudah. Ubi kemudian dipungut dan dikelas mengikut saiz untuk tujuan pasaran.

Selain daripada kegunaan sebagai makanan, keledek juga mendapat tempat dalam perubatan tradisional, khususnya untuk mencerahkan mata dan mengubati bisul.Ubi keledek yang manis rasanya, juga baik untuk penghadaman serta berkesan untuk mengatasi masalah rabun pada waktu malam, sekaligus mencerahkan mata.

Ubi keledek kaya dengan karbohidrat, karotena, selulosa dan sejenis protein dikenali sebagi musin.Ia menguatkan limpa dan perut serta merangsangkan pengaliran tenaga.Sementara itu, daun keledek dapat digunakan untuk merawat penyakit bisul iaitu dengan menumbuk daun keledek hingga lumat sebelum ditempekkan ke mata bisul yang telah merening.

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :7366

Pertanian Adalah Perniagaan

Penduduk dunia pada masa ini berjumlah 6.6 bilion orang. Di negara kita sahaja di anggarkan mempunyai seramai 25 juta penduduk. Bagaimanapun pada akhir-akhir ini Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menimbulkan kebimbangan tentang kemungkinan berlaku mala petaka krisis makanan di benua dan negara tertentu. Faktor utama kejadian kekurangan makanan ini ialah kejadian bencana alam yang berterusan dan pertambahan penduduk dunia yang semakin meningkat. Kadang kala tanah-tanah pertanian ditukar menjadi kawasan penempatan penduduk yang mengakibatkan keluasan tanah-tanah pertanian semakin sempit.
Fungsi pertanian pada peringkat awalnya adalah untuk memenuhi keperluan asas manusia iaitu makanan dan minuman. Namun apabila meningkatnya tamadun manusia, maka fungsi pertanian telah berubah. Daripada pertanian untuk sara diri ia bertukar menjadi pertanian untuk perniagaan. Apa yang nyata pertanian adalah perniagaan yang memberi peluang besar kepada umat Islam khususnya dalam pengeluaran makanan halal.

Dengan demikian bidang perniagaan dalam pertanian khususnya dalam pengeluaran makanan dan produk halal membuka peluang pekerjaan dan keuntungan yang besar kepada pelabur dan pengusaha.
Betapa besar faedah makanan kepada manusia khususnya dalam pengeluaran makanan halal, maka Islam mengkategorikan bidang pertanian adalah Fardhu Kifayah. Dengan melaksanakan tuntutan fardhu kifayah ia bukan sahaja untuk kepentingan agama tetapi juga memberi sumbangan yang besar kepada peningkatan ekonomi negara dan kesejahteraan kehidupan manusia sejagat.
Malaysia adalah sebuah negara yang bertuah kerana mempunyai tanah pertanian yang subur dan sumber alam yang kaya untuk membekalkan bahan makanan dan minuman kepada penduduknya. Sumber-sumber ini bukan sahaja mencukupi untuk rakyat negara ini tetapi juga di eksport ke luar negara.
Berdasarkan aktiviti pertanian adalah fardhu kifayah, maka sikap membazir atau membiarkan tanah tanpa diusahakan dalam keadaan kegawatan ekonomi perlu diubah. Sesungguhnya perbuatan sedemikian amat dimurkai Allah SWT kerana seolah-olah tidak mensyukuri nikmat yang diberikan.

Nabi SAW telah menekankan di dalam sabdanya tentang betapa perlunya tanah pertanian dibangunkan untuk menghasilkan bahan makanan dan tidak mengizinkan sama sekali tanah dibiarkan dan dibazirkan begitu sahaja.

dipetik dari khutbah Jumaat…. JKIM

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :2646

Pengapuran

Faktor tanah penting bagi pertumbuhan sesuatu tanaman. Keperluan topografi, tekstur dan struktur tanah bagi tanaman juga memainkan peranan penting dalam pertumbuhan tanaman. Misalnya tanaman cili amat sesuai ditanam di kebanyakan jenis tanah termasuk tanah gambut dan tanah pasir (tanah BRIS dan tanah bekas lombong). pH tanah juga memainkan peranan penting dalam pertumbuhan pokok.
Nilai pH yang kurang daripada 4.2 akan memberi kesan kepada pertumbuhan pokok secara langsung. Apabila pH rendah kepekatan ion H+ boleh menjejaskan penyerapan kation oleh akar. Oleh itu pertumbuhan pokok akan terencat di tanah yang berasid. Ini adalah berkaitan dengan ketepuan Aluminum pada partikel tanah. Tanah berasid atau pH rendah boleh menyebabkan keracunan Aluminum (Al), keracunan manganan (Mn) dan kekurangan nutrien makro seperti Kalsium (Ca), Magnesium (Mg), Kalium (K) dan unsur mikro seperti Kuprum (Cu), Boron (B) dan Zink (Zn).
Aktiviti pengapuran perlu dijalankan kerana kebanyakan tanah di Malaysia adalah berasid dengan nilai pH 4.2 – 4.8. Pengapuran biasanya dilakukan semasa pembajakan supaya ianya boleh digaulkan ke dalam tanah. Pengapuran perlu dilakukan sekurang-kurangnya 1-2 minggu sebelum kerja penanaman dijalankan. Bagi kawasan baru dibuka (selain dari tanah gambut dan tanah asid sulfat), kapur pada kadar 3-5 tan/ha adalah disyorkan untuk kebanyakan tanah di Malaysia.
Bagi tanah-tanah selain tanah gambut dan tanah asid sulfat, pengapuran boleh dilakukan setahun sekali. Walaubagaimanapun, tanah gambut dan tanah asid sulfat di mana masing-masing pH<4.5 dan pH<3.5, pengapuran sebaik-baiknya dilakukan 2 kali setahun. Kapur tidak diperlukan apabila pH tanah >5.5. Nilai pH tanah yang sesuai untuk tanaman ini adalah di antara 5.5 – 6.8

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :3833

Bioteknologi di dalam Pertanian

Bioteknologi, jika digabungkan dengan pemahaman mendalam mengenai biologi molekular dan bersel, akan dapat memberi faedah kepada pengeluaran Pertanian dan makanan dalam pelbagai cara. Sebagai contoh:-i) Bioteknologi dapat mengurangkan jumlah masa yang diperlukan untuk memperkenalkan sifat (gene) organisma yang dipilih dan diperlukan jika dibandingkan dengan pembiakan secara konvensional.

ii) Jangkamasa bertahun akan diambil untuk menguji dan memilih sifat-sifat yang diperlukan di dalam tanaman melalui pembiakan konvensional dan ujian tapak. Tetapi melalui bioteknologi, jangkamasa ujian ini dapat dikurangkan kepada beberapa bulan sahaja untuk ujian makmal dan pemilihan. Penanam dan pengguna akan memperolehi faedah dari pengurangan masa ini.

iii) Bioteknologi akan menghasilkan tumbuh-tumbuhan yang dapat membekalkan pemakanan yang berkhasiat (seperti vitamin, mineral dan essential fatty acids) bagi ternakan dan mengembangkan pilihan nutrisi bagi pengguna.

1. Manipulasi Gene

  • Sesuatu gene yang mengawal sesuatu ciri yang dikehendaki dikenalpasti dan dipilih dari spesis yang lain.
  • Mengubahsuai sesuatu gene yang sediada di sesuatu tumbuhan dan mewujudkan satu ‘allele’ baru.

2. Memasukkan Gene

  • Di makmal bioteknologi, gene yang dikenalpasti dimasukkan ke dalam sesuatu organisma dengan cara menggunakan ‘Agrobacterium tumefacians’ atau ‘Gene Gun’. Teknik-teknik itu dipanggil transformasi dan akan mewujudkan organisma transgenik.

3. Ciri-ciri tumbuhan transgenic yang dihasilkan dari bioteknologi adalah bergantung kepada sesuatu ciri yang telah dikenalpasti dan dipilih, diantaranya adalah seperti berikut:-

i) Rintangan kepada serangan perosak
ii) Rintangan kepada penyakit
iii) Rintangan kepada racun rumpai
iv) Toleransi kepada tanah masin/logam toksik
v) Meningkatkan kualiti
vi) Tahan kemarau

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :5251