Posts Tagged ‘Pertanian

12 Jul, 2009

Musim Durian Dah Tiba

Posted by: admin In: @Tanaman Buah

Best tak tengok gambar durian ni.. Tentu rasa terliur kan.. Musim buah durian kali ini aku tak terlepas untuk membeli dan merasai pelbagai jenis durian. Tak kiralah durian kampung mahupun durian klon. Boleh kata setiap minggu ada je durian yang aku rasa. Tak kiralah beli di pasar tani ataupun dapat free. Semalam balik kampung pun […]

26 Feb, 2009

Ubi keledek

Posted by: admin In: @Doktor Pokok|@Tanaman Sayuran

Tahukah anda Ubi keledek boleh dibiakkan dengan dua cara iaitu keratan atau ubi. Penggunaan keratan lebih murah dan mudah. Keratan ditanam terus ke ladang atau dibiak dahulu untuk mendapatkan keratan yang sama umur dan masa pembiakannya selama 50-60 hari. Kemudian batang yang telah dibiak perlu dipotong menjadi keratan berukuran 20-30 cm. Kebanyakan jenis ubi keledek […]

22 Nov, 2008

Pertanian Adalah Perniagaan

Posted by: admin In: Artikel

Penduduk dunia pada masa ini berjumlah 6.6 bilion orang. Di negara kita sahaja di anggarkan mempunyai seramai 25 juta penduduk. Bagaimanapun pada akhir-akhir ini Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menimbulkan kebimbangan tentang kemungkinan berlaku mala petaka krisis makanan di benua dan negara tertentu. Faktor utama kejadian kekurangan makanan ini ialah kejadian bencana alam yang berterusan dan […]

23 Oct, 2008

Pengapuran

Posted by: admin In: @Agronomi Tanaman

Faktor tanah penting bagi pertumbuhan sesuatu tanaman. Keperluan topografi, tekstur dan struktur tanah bagi tanaman juga memainkan peranan penting dalam pertumbuhan tanaman. Misalnya tanaman cili amat sesuai ditanam di kebanyakan jenis tanah termasuk tanah gambut dan tanah pasir (tanah BRIS dan tanah bekas lombong).¬†pH tanah juga memainkan peranan penting dalam pertumbuhan pokok. Nilai pH yang […]

Tags:

31 Mar, 2008

Bioteknologi di dalam Pertanian

Posted by: admin In: @Bioteknologi

Bioteknologi, jika digabungkan dengan pemahaman mendalam mengenai biologi molekular dan bersel, akan dapat memberi faedah kepada pengeluaran Pertanian dan makanan dalam pelbagai cara. Sebagai contoh:-i) Bioteknologi dapat mengurangkan jumlah masa yang diperlukan untuk memperkenalkan sifat (gene) organisma yang dipilih dan diperlukan jika dibandingkan dengan pembiakan secara konvensional. ii) Jangkamasa bertahun akan diambil untuk menguji dan […]

Related Posts with Thumbnails

Categories

Share on Facebook

This is the home page.Segalanya Tentang Tumbuhan…0
Share

BlogMalaysia.com

About

Blog ini hanyalah artikel semata-mata. Ianya di ambil dari sumber-sumber yang boleh dipercayai. Sekiranya ada kesilapan atau ketidakpuasan hati mengenai artikel ini haraplah diberi komen dan cadangan. Di harap sedikit-sebanyak blog ini dapat memberi pengetahuan kepada anda yang berminat dalam bidang tumbuh-tumbuhan, landskap, herba dan bidang pertanian.

Klik Like!! Sertai Saya di FaceBook!!

Artikel Popular Hari ini

Artikel Popular Minggu Lepas

Artikel Paling Popular Tahun 2011-2014