Bunga Kekwa Cameron Highlands

kekwa0

Maaflah kerana lama tidak menulis artikel baru di Blog ini. Nak kata sibuk tidaklah juga. Cuma kadang-kadang tiada idea nak menulis. Ambil gambar memang mudah tetapi nak cari bahan menulis dan idea mengarang perlukan masa dan hati yang tenang. Baru-baru ni saya bercuti ke Cameron Highland. Sengaja ke sana kerana nak menghirup udara segar pagi dan merasa kedinginan malam. Sekali sekala .. Memang syok ! Walaupun dah banyak kali ke sana tetapi bukan semua tempat  sudah  saya kunjungi.  Kali ini saya  sempat pergi ke Taman Rose. Bayaran masuk yang dikenakan adalah RM4 untuk dewasa, RM2 untuk kanak-kanak. Bolehlah tahan juga tempat ini kerana banyak jenis pokok yang belum biasa dilihat ada di sini termasuklah pokok epal. Cuma kali ini saya nak tunjukkan beberapa jenis bunga kekwa yang terdapat di sini.

kekwa

Jika bunga ros lebih sinonim dengan India manakala Belanda popular dengan tulip, kita di Malaysia pula boleh berbangga dengan kekwa kerana ia memberi pulangan tinggi di pasaran luar. Kalau mengikut rujukan, terdapat lebih 20 jenis bunga kekwa ditanam di Malaysia dengan lokasi utamanya di Cameron Highlands, Pahang dan Kundasang di Sabah.

kekwa2

Tahukah anda bunga kekwa di Malaysia mungkin hanya berharga 30 sen, tetapi di Jepun ia mencecah antara RM5 hingga RM6 kerana keperluan bunga di negara itu begitu tinggi.

kekwa3

Bunga kekwa memerlukan masa 100 hari daripada hari ditanam sebelum dipetik.  Apa yang menarik, kekwa Malaysia memiliki struktur tangkai bunga yang lebih cantik dan menarik berbanding kekwa yang di tanam di negara lain seperti Korea Selatan dan Vietnam.

kekwa4

Walaupun Malaysia mengeksport pelbagai jenis bunga seperti kekwa, orkid, mawar dan bunga carnation, namun kekwa adalah bunga yang paling tinggi pulangannya untuk pasaran luar. Selain Jepun, Malaysia juga mengeksport bunga untuk pasaran Hong Kong, Taiwan, Australia selain pasaran di Timur Tengah.

kekwa5

Di Jepun, kekwa kuning atau putih lebih mendapat tempat terutama untuk perayaan hari Natal manakala untuk tahun baru, warga Jepun lebih menggemari bunga kekwa berwarna merah jambu, merah, kuning dan putih.

kekwa6

Mungkin anda salah seorang yang meminati bunga kekwa. Jika anda info menarik di sebalik bunga ini, atau ada menanamnya di rumah, bolehlah kongsikan cerita anda di sini.

Number of View :26576

Kobis bunga, Kobis merah, Kobis cina dan Kobis bulat Cameron Highland

kobis-bulat

bersambung lagi.. ada beberapa lagi hasil pertanian yang terdapat di Cameron Highland yang saya ingin tunjukkan.. Antaranya ialah kobis bunga, kobis merah, kobis cina dan kobis cina. Macam jenis kobis kita boleh lihat cuma kobis merah je yang aku jarang dapat lihat. Yang kita biasa makan mungkin kobis bulat je la kot…

kobis-bunga

Sedikit info tentang kobis.. Tanaman kobis dikatakan berasal dari selatan Eropah dan dikawasan Mediterranean. Kobis dikategorikan sebagai sayuran berdaun dari keluarga Cruciferae.

Kobis adalah jenis tanaman separuh tropikal yang ditanam di kawasan tanah tinggi dan tanah rendah. Walaubagaimanapun ianya dikatakan lebih sesuai ditanam di kawasan tanah yang mempunyai ketinggian melebihi 800 meter dari paras laut dan boleh hidup subur di kawasan bersuhu 24 c.

Kawasan utama pengeluaran kobis bulat adalah di Cameron Highlands. Kobis bulat tanah rendah pula banyak ditanam di Kelantan dan tertumpu di daerah Pasir Mas dan Machang. Kobis panjang juga boleh ditanam dikawasan tanah rendah.

sumber:FAMA.

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :6857

Labu Siam, Lobak Putih, Sharkfin guard, Buah cinta Cameron Highland

labu-siam

Bersambung lagi.. lain hasil-hasil pertanian yang terdapat di Cameron Highland adalah seperti labu  siam (biasa tengok kat pasar), lobak putih….

lobak-putih

dan sharkfin guard (macam adik beradik kundur). Korang pernah makan ke buah ni.. ?

sharkfin-guard

dan tidak dilupakan juga buah cinta….buah cinta ni sudah tentu ramai yang pernah rasa kan.. ada ke  sejarah di sebalik buah cinta..

cinta

bersambung lagi….

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :7707

Cili Besar, Leek, Ubi bit, Zukini Cameron Highland

cili-besar

Sambungan daripada semalam, beberapa lagi gambar hasil-hasil pertanian di Cameroh Highland untuk tatapan anda. Cili besar yang anda lihat di atas tentu nampak berbeza kan daripada biasa. Selain tu ada sayur leek. Ada siapa yang biasa makan sayur leek ni.. Ada lagi di bawah ni…

timun

Timun jepun sudah tentu anda biasa makan ke.. memang banyak di Cameron.. makan begitu sahaja pun sodap.. Sebelah timun jepun tu ada zukini, macam timun juga tapi tak pernah pula aku tengok sebelum ni.. warnanya yang kuning memang menarik perhatian. Ada lagi di bawah ni..

ubi-bit

Yang atas ni ialah ubi bit. Memang pernah tengok dan dengar sebelum ni tetapi tak pernah pula rasa sayur ni. Ada sesiapa ke pernah rasa ubi ni. Rasa macam mana.. buat masak sayur atau rebus je..

bersambung lagi….

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :11008