May 18, 2024

Bunga buah Pitaya adalah salah satu bunga yang mempunyai keunikan tersendiri dalam proses pembungaan dan pembiakan. Ini adalah beberapa fakta menarik tentang bunga buah naga:

  1. Kedudukan Bunga:
    • Bunga buah naga tumbuh keluar dari batang yang bersegi di bahagian atas duri. Ini memberikan ia bentuk yang menarik dan membezakannya dari bunga-bunga lain.
  2. Proses Pembungaan:
    • Stigma, atau bahagian tengah bunga, mula keluar dari kelopak bunga sekitar pukul 9.00 malam.
    • Bunga buah naga penuh mekar antara pukul 11.00 hingga 12.00 malam, dan pada masa itu, bunga akan mengeluarkan aroma yang kuat. Aroma ini bertujuan untuk menarik serangga untuk membantu proses penyerbukan.
  3. Pendebungaan:
    • Untuk meningkatkan peluang mendapatkan buah dan memastikan buah yang dihasilkan adalah besar dan berkualiti tinggi, pendebungaan bantuan (manual pollination) perlu dilakukan pada waktu malam. Pendebungaan bantuan adalah proses di mana serbuk sari dari satu bunga dipindahkan ke stigma bunga lain dengan menggunakan alat seperti berus atau menggunakan jari, untuk memastikan pendebungaannya berjaya.

Berikut adalah beberapa maklumat berkaitan pengeluaran hasil buah naga:

  1. Umur Pokok:
    • Pokok buah naga mulai mengeluarkan hasil apabila mencapai umur 9 hingga 10 bulan selepas ditanam. Ini menunjukkan bahawa buah naga memiliki tempoh matang yang cepat berbanding dengan buah-buah tropika lain.
  2. Jangkamasa Pembungaan hingga Tuaian:
    • Dari saat bunga buah naga mekar hingga buah matang (boleh dipetik), ia memerlukan masa antara 30 hingga 35 hari. Ini memberi petani idea tentang bilakah masa terbaik untuk memetik buah agar mendapatkan kualiti terbaik.
  3. Berat Buah:
    • Sebuah buah naga boleh mencapai berat antara 300 hingga 500 gram, bergantung pada jenis, keadaan pertumbuhan, dan penjagaan.
  4. Potensi Hasil:
    • Di bawah keadaan pertumbuhan yang sesuai dan penjagaan yang baik, tanaman buah naga boleh menghasilkan sekitar 10 hingga 20 tan per hektar. Namun, potensi ini juga bergantung pada umur pokok dan bagaimana ia dijaga oleh petani.

Kesimpulannya, buah naga adalah salah satu buah yang memberikan hasil yang baik dalam tempoh masa yang singkat. Namun, untuk mendapatkan hasil terbaik, adalah penting untuk memberikan penjagaan yang sesuai kepada pokok-pokok dan memastikan keadaan pertumbuhan yang ideal.

Number of View :307

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam