Geli-geli – Cyrtosperma lasioides

Kegunaan.

Gout, Sakit buah pinggang, Herba bersalin.

Kaedah.

Air rebusan isi batangnya diminum.

Habitat.

Kawasan hutan berpaya atau di kawasan pasir sungai.

Ciri-Ciri Istimewa.

Bentuk batangnya seperti keladi tetapi keseluruhan batangnya berduri. Daunnya pecah.

Kaedah Pembiakan : Rizom.

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :11380

6 comments

  1. pokok ni dikenali sebagai bungor atau bungor tangara di Sabah. Pokok mudanya dimasak lemak atau ditumis.

  2. Sekiranya ada sesiapa yang boleh beri gambarnya
    sekurang2 nya dapat membantu untuk mencari nya.
    dan cara kegunaan nya untuk merawat penyakit gout yang saya hadapi sekarang ni…

  3. sesuai dengan namanya, kalau makan buat ulam mentah, mulut terasa kebas dan agak geli sikit, fAavourite saya kalau buat jeruk asin dan cicah sambal tumbuk…pergghh

  4. semasa di sabah kena kencing batu,org kadazan dusun kasi ubi pokok ni,rebus minum bila kencing memang lancar mreka kata baik utk buah pingang tapi tak boleh amalkan selalu terdapat di kebun saya dimelaka kawasan berpaya dan berpasir selalunya paya diatas bukit seperti mana yg terdapat di sabah

  5. Takde gambar ke ni? kalau tak silap pokok geli-geli nilah kalau ada yg terkena buasir, baba saya akan sarankan ambil sulurnya dalam 2-3 batang xboleh lebih xboleh kurang, sama ada digoreng dengan margerin atau butter kemudian dimakan begitu sahaja atau dgn nasi atau direbus macam buat asam rebus tu. Kalau orang biasa yg takde buasir tak digalakkan makan sulur geli2 ni bahaya kata baba saya la. Tapi suami yg pernah menderita buasir alhamdulillah dah pulih sepenuhnya lepas makan. Digalakkan makan sekali hidangan sehari buat sehingga 3 kali insyaallah.Kalau buasir tak teruk sgt, sekali hidangan pun dah cukup.

    JeNN- awak biasa makan takde efek apa2 ke. Sebab geli2 ni ada chemical pengecutan dikhuatiri akan mengganggu organ dalaman lain. sebab tu nak makan dia tak boleh lebih dan tak boleh kurang just nice.
    Harap info saya ni dapat membantu kepada yg menderita buasir. Insyaallah kalau ada peluang amik gambar saya akan upload di blog.

  6. saya ada stok ubi geli-geli ini yang dikeringkan. kalau ada yang berminat bolehla hubungi saya 0135151044 / 0124708502 atau rakan saya abdul rahim 0105286519. Jika perlukan yang mentah pun kami ada…..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam