March 4, 2024

Bunga matahari, juga dikenali sebagai Helianthus annuus, adalah bunga yang terkenal dengan kecantikan dan kegunaannya. Bunga ini mendapat namanya kerana kecenderungannya untuk mengikuti matahari, sebuah fenomena yang dikenali sebagai heliotropism. Dalam artikel ini, kita akan melihat sejarah, simbol, dan kegunaan bunga matahari.

Sejarah Bunga Matahari

Bunga matahari dikatakan pertama kali ditemui oleh pelayar Sepanyol, Francisco Pizarro Gonzalez, di sebuah kawasan yang dikenali sebagai Tahuantinsuyo di Peru. Dari Amerika, bunga matahari kemudian diperkenalkan ke Eropah melalui Sepanyol dan tersebar ke seluruh Eropah termasuk Rusia.

Simbol Bunga Matahari

Bunga matahari adalah bunga rasmi bagi negeri Kansas di Amerika Syarikat dan juga salah satu bunga rasmi bagi bandar Kitakyushu di Jepun. Bunga matahari sering dianggap sebagai simbol kesetiaan dan harapan hidup yang panjang. Selain itu, bunga matahari juga menjadi simbol sebagaimana bunga mawar merah yang menjadi simbol demokrasi sosial.

Heliotropism Bunga Matahari

Bunga matahari memiliki sifat heliotropism, yang berarti bunganya selalu menghadap matahari pada siang hari dan menunduk ketika malam tiba. Oleh karena sifat ini, bunga matahari mendapatkan keuntungan atau kelebihan 10 % proses fotosintesis dibandingkan dengan proses biasa.

Kegunaan Bunga Matahari

Bunga matahari memiliki berbagai kegunaan, terutama dalam industri makanan. Minyak bunga matahari menjadi populer di Eropa pada abad ke-18, terutama di kalangan pengikut gereja Orthodox Rusia. Minyak ini dianggap sebagai minyak premium karena warnanya yang jernih dan mengandung asid lemak tidak tepu yang tinggi.

Untuk tujuan komersial, biji bunga matahari biasanya diklasifikasikan berdasarkan pola kulitnya. Misalnya, jika kulitnya berwarna hitam, maka akan dinamakan sebagai black oil sunflower. Kuaci bunga matahari juga popular sebagai makanan ringan di negara-negara Mediterranean seperti Turki, serta di Bulgaria, Romania, Sepanyol, China, dan Amerika Syarikat.

Bunga Matahari dalam Kesenian

Bunga matahari sering menjadi subjek populer dalam hasil kesenian. Pelukis terkenal, Vincent Van Gogh, menghasilkan sebuah lukisan bertajuk Sunflower yang menggambarkan keindahan dan keunikan bunga matahari.

Rujukan : Majalah Laman 2009

Number of View :512

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam