Jualan Sayuran Kampung di Pekan Sehari Temerloh

Artikel kali ini saya ingin perkenalkan satu lokasi menarik yang harus anda kunjungi sekiranya anda salah seorang peminat hasil-hasil kampung atau juga mencari sayur-sayuran tradisional seperti ulam-ulaman. Penduduk di sekitar Pahang pasti biasa berkunjung ke Pekan Sehari Temerloh yang kebiasaannya diadakan pada setiap hari Ahad.

Di sini bukan sahaja kaya dengan hasil-hasil kampung malah juga terdapat hasilan dari sungai Pahang serta aneka kuih-muih tradisional pelbagai jenis.

Antara sebahagian gambar yang sempat saya rakamkan ada di sini. Selebihnya, anda boleh berkunjung sendiri ke sana. Maaf jika kualiti gambar tidak memuaskan.

lada-hitam ubi-kemili keladi-udang sayur-meranti sayuran-tradisional6 ulam-ulaman6 petola-pulut sayuran-tradisional5 ulam-ulaman5 sayuran-tradisional4 sayuran-tradisional3 ulam-ulaman4 sayuran-tradisional2 GAMBIRbuah-kemuntingsayuran-tradisional buah-buahan ulam-ulaman3 ulam-ulaman2 ulam-ulaman

 

Number of View :1994

Asam Katok

asam-katok4

Mungkin ada sesetengah orang, apabila melihat gambar ini, akan terasa kecur air liur. Asam Katok sebenarnya mengembalikan nostalgia sewaktu zaman kanak-kanak terutamanya yang tinggal di desa. Asam katok umpama makanan ringan seperti keropok yang mampu dibeli oleh budak sekolah ketika itu. Namun, kata orang, asam katok sekarang tidak sama seperti dahulu. Asam Katok sekarang macam-macam campurannya… Tidak asli seperti dahulu.

asam-katok

Penulis menemui asam katok banyak dijual di sebelah Penang. Kalau pergi ke kedai atau cawangan Jeruk Pak Ali, anda boleh berjumpa dengan asam katok ini. Penulis sendiri tidak pasti apakah sebenarnya ramuan sebenar asam katok ini? Menurut tuan empunya kedai, bahan-bahannya ramuan diimport dari luar dan selebihnya dibuat di sini.

asam-katok2

Jika anda juga pernah makan asam katok sewaktu zaman kanak-kanak dahulu, bolehlah kongsikannya di sini.

asam-katok3

p/s : kenapa agaknya orang sebelah pantai timur menyebutnya ‘tahi musang’ ?

Number of View :7472

Nanas Sarawak

nanas-sarawak

Foto di atas diambil di gerai yang menjual buah yang terletak di Ayer Hitam.  Jom kita dengar apa pendapat orang tentang nanas Sarawak ?

nanas-manis

Tidak ramai sebenarnya yang pernah merasai buah ini disebabkan hanya dikawasan tertentu sahaja buah ini popular khususnya di kawasan Johor. Buah Nanas Sarawak ni memang manis dan setanding dengan buah nanas Josapine. Apa pun anda cuba lah rasa dahulu kerana  lidah anda mungkin berbeza.

Number of View :4476

Buah-buahan di Pasar Satok

pasar-satok2

Sambungan dari artikel yang lalu mengenai kunjungan saya ke Pasar Satok. Kebetulan waktu itu musim buah telah pun sampai ke penghujungnya. Menurut penjual buah di situ, apabila tibanya musim buah rambai (gambar di atas), bermakna musim buahan-buahan lain (gambar di bawah) akan berakhir. Rezeki saya kerana dapat juga merasa beberapa jenis buah yang tidak pernah dirasa sejak bayi lagi.

pasar-satok3

Buah pertama yang saya jumpa ialah durian kura-kura. Saiz buah ini kecil tidak seperti durian yang lain. Memang sudah tidak banyak lagi ada dijual di sini. Harga sebiji di antara RM5-RM7 sebiji mengikut saiz. Isinya nipis, tidak berapa manis dan sedikit melekit.

durian-kura-kura

Rasanya pula memang unik tidak seperti buah durian klon yang lain. Ada juga ahli keluarga saya yang tidak suka akan rasa buah durian ini.

pasar-satok8

Buah seterusnya ialah buah belimbing api atau orang di sana juga menyebutnya buah uchong. Memang cantik buah ini. Isi buah ini menyerupai buah rambai. Buah yang masak rasanya masam-masam manis dan lebih sedap dari buah rambai.

buah-belimbing-api

Beli sekilo, harga dalam RM6 kalau tak silap. Memang best makan buah ni.

pasar-satok9

Buah seterusnya ialah buah langgir. Buah ini memang aku pun tidak pernah lihat dimana-mana seumur hidupku. Dekat internet pun tidak ramai yang bercerita mengenai buah ini. Try beli setengah kilo untuk cuba rasa kenikmatannya. Tidak syak lagi..  Rasanya seperti buah tampoi. Ada sedikit manis dan masam. Memang rezeki..

pasar-satok5

Buah yang turut dijual disini ialah buah keranji. Harga pun boleh tahan sehingga mencecah RM20 sekilo. Kalau ikut citarasa aku buah keranji tidaklah sesedap mana. Sedap lagi buah asam jawa.

pasar-satok41

Buah Dabai memang popular di Sarawak. Harganya juga boleh mencecah sehingga RM28/kg mengikut gred. Kebiasaannya harga buah ini lebih mahal kerana bukan musim sebenar buah ini.

buah-dabai

Nak makan buah ini ada caranya. Ia perlu di celur dengan air suam dan lebih sedap jika dibubuh sedikit garam dan dimakan dengan nasi panas. Menurut penjual tersebut, kalau kikis sedikit kulit dibahagian luar, rasanya lebih sedap.  Di Sarawak terdapat menu Nasi Goreng Dabai. First time mencubanya, boleh tahan juga la.

pasar-satok6

Buah Tampoi pun banyak dijual di sini. Harganya pun murah je tapi tidaklah aku membelinya kerana dah biasa makan di Semenanjung Malaysia.

buah-bambangan

Buah Bambangan pun banyak dijual disini. Harganya pun semakin murah disebabkan peniaga tidak mahu simpan lebih lama buah ini. Buah ini pernah aku rasa semasa ke Kota Kinabalu dahulu. Rasanya yang masam memang seakan-akan rasa buah bacang.

buah-avocado

Buah Avocado pun turut dijual di sini. Namun, tidak ramai peniaga yang menjualnya. Jenis buah avocado di sini saiznya lebih kecil dan bulat jika hendak dibandingkan buah avocado yang saya temui di Kota Kinabalu yang lebih bujur dan panjang.

buah-pinang

Buah pinang pun turut diminati oleh penduduk di Kuching. Saya tidak pasti apakah kegunaan sebenar buah pinang ini? Adakah dimakan terus atau digunakan dalam masakan.

buah-timun

Akhir sekali ialah buah di atas ni. Nama buah ini saya sendiri tidak ingat. Ada sesiapa tahu namanya?

kacang-berotik

Apa pun, sampai di sini dahulu cerita tentang Pasar Satok sebab mata pun dah mengantok.

Number of View :35072

Pasar Satok

pasar-satok-kuching
Jika anda ke Kuching, Sarawak jangan lupa berkunjung ke Pasar Ahad yang terletak di Jalan Satok juga lebih popular dengan Pasar Satok. Pasar ini memang terkenal dengan hasil-hasil buah-buahan dan sayur-sayuran di mana  penduduk kampung dari serata daerah  membawa hasil hutan untuk dijual. Memang seronok membeli di sini kerana harganya murah dan boleh tawar-menawar. Antara gambar-gambar yang sempat saya rakamkan di Pasar Satok…

pasar-satok

Pisang Tanduk di Pasar Satok memang murah..

pasar-satok10

Cili dan pelbagai jenis lagi sayuran seperti petai dan labu pun ada dijual..

pasar-satok11

Belacan Bako dan Belacan Bintulu pun ada dijual. Sedap ke?

ikan-terubuk-pasar-satok

Ikan Terubuk masin yang sememangnya popular di sini…

telinga-kera-pasar-satok

Telinga kera dan nangka muda pun ada dijual..

ketiak-jagung

Ketiak jagung atau baby corn pun yang belum dibuka kulitnya pun ada dijual di sini

terung-asam

Terung asam yang sedap di buat gulai lemak juga banyak di jual di sini.

tepus-tanah

Umbut tepus tanah yang digunakan dalam masakan. Buat kerabu pun boleh.

paku-uban
Pucuk Paku uban yang juga terkenal di sini boleh di rebus dan dicicah sambal belacan.

pasar-satok22

Di tepi kaki lima, di luar bank pun ada yang menjual pisang tanduk. Memang menarik. Ok.. nantikan artikel yang seterusnya yang bertajuk.. Buah-buahan di Pasar Satok. Buah yang jarang dapat di lihat dan di rasa !!

Number of View :9878