Keladi Merawan

keladi-merawan

Hari cuti hujung minggu yang lalu.. saya sempat pulang ke kampung. Kebetulan ada pula pasar tani pagi tu.. Jadi sempatlah jalan-jalan sambil cuci-cuci mata melihat macam-macam barang yang dijual.. termasuklah hasil-hasil tani orang kampung. Saya terpandang dan terjeling sejenis sayur yang jarang dijumpai sebelum ini. Apa lagi.. terus aku bertanya kepada tuan empunya gerai tersebut. Setelah selesai menjalankan Edisi Siasat dan sesi Pos mortem barulah aku tahu yang sayur tersebut disebut sebagai  Keladi Merawan. Sayur tersebut tidak ditanam, sebaliknya tumbuh liar dan biasanya banyak terdapat di tali-tali air atau di kawasan sawah padi. Bagaimana pula cara nak makan? Mudah saja.. Biasanya ia direbus atau dicelur..  kemudian bolehlah dicicah sambal belacan dan dimakan bersama nasi. Memang sesuai sangat kepada yang suka makan ulam-ulaman.

keladi-merawan2

Oleh kerana.. saat dan ketika itu.. saya tidak membawa kamera semasa kejadian itu berlaku. Maka, saya terbeli juga sayur tersebut semata-mata nak ambil gambar. Nasib baik tidak mahal, harga seiikat baru mencecah RM1 sahaja. Lepas ambil gambar terus masuk peti sejuk.. Tak sempat pulak nak rasa. Tak tahu apa dah jadi dengan sayur tersebut. Mungkinkah… ketika aku sedang menulis artikel ini..¬† sayur tersebut sudah dihadamkan atau mungkin menjadi penghuni tong sampah..

Kalau anda ada cerita ingin dikongsikan mengenai Keladi Merawan ini, harap dapat dikongsikan bersama.. atau anda ingin berkongsikan resepi masakan Keladi merawan, saya amat alu-alukan…

Number of View :17185

Buah Cermai

cermai
Cermai atau nama sainsnya Phyllanthus acidus merupakan salah satu buah yang biasa dijadikan jeruk. Sudah tentu ramai wanita di luar sana yang kecur air liur bila disebut tentang jeruk.
cermai2

Buahnya yang kekuningan menjadi tarikan sesiapa sahaja yang memandangnya. Namun, jika apabila dimakan sudah tentu anda mengerutkan dahi dek kerana rasa masamnya.

cermai3

Kegunaan lain pokok atau buah ini saya sendiri tidak pasti. Mungkin daun pokok ini ada khasiatnya tersendiri. Kalau mengikut rujukan memang daun cermai ada khasiatnya tersendiri bagi mengubati batuk, menguruskan badan dan sebagainya. Mungkin ada petua anda sendiri.. Harap dapat dikongsikan bersama..

Number of View :21321

Buah Markisa

markisa
Pernahkah anda merasai jus buah Markisa? Atau anda masih belum mengenali rupa buah Markisa yang sebenarnya. Artikel kali ini saya nak memperkenalkan serba sedikit tentang buah ini.

Markisa merupakan sejenis tanaman dari genus Passiflora dan merupakan buah-buahan jenis beri. Ia mempunyai perikarp tebal dengan kulit seperti cangkerang yang rapuh. Buah markisa mempunyai biji yang banyak. Maaflah, tak sempat nak belah buah ini. Jadi tak dapatlah nak lihat isinya..
markisa3

Di Malaysia terdapat 2 jenis markisa yang diusahakan, iaitu markisa yang mempunyai buah yang berwarna ungu dan buah yang bewarna kuning. Di percayai buah yang bewarna ungu mempunyai rasa yang masam. Buah markisa ungu sesuai dimakan mentah dan dimasak sebagai sayur, manakala markisa kuning sesuai dijadikan jus. Kulit buah markisa juga dikatakan boleh djadikan makanan ternakan.

markisa2

Kegunaan lain pokok atau buah ini, masih kurang banyak diketahui. Jika ada kajian lain mengenai buah ini yang anda ketahui diharaplah kongsikan bersama. Pada yang pernah menanam pokok buah ini atau pada yang biasa makan buah ini, diharap dapat kongsikan pengalaman anda disini..

Number of View :35557

Air Kelapa banyak khasiatnya

kelapa

Artikel kali ini tentang air kelapa. Masih lagi ku terbayang air kelapa pandan dan kelapa mataq yang sempat saya rasai sewaktu ke Pahang minggu yang lalu. Saya pasti anda semua pernah merasai air kelapa. Memang sedap meneguk air kelapa apatah lagi setelah penat bekerja atau di waktu musim panas. Air kelapa bukan sekadar penghilang dahaga tetapi banyak lagi kegunaan lain yang mungkin ramai generasi muda yang tidak tahu. Di sini saya nyatakan serba sedikit khasiat dan penawar dari air kelapa ini hasil dari sumber rujukan saya..

Antara kegunaan air kelapa yang popular dan telah diketahui adalah merawat demam campak yang mungkin anda sendiri penah laluinya. Air kelapa juga boleh dijadikan penawar racun sekiranya anda terminum atau termakan racun. Sebab itu, ada rujukan yang menyatakan, sekiranya anda mengambil ubat-ubatan, anda tidak digalakkan meminum air kelapa. Ini adalah untuk mengelakkan kesan ubat tersebut hilang.

kelapa2

Selain itu, air kelapa muda yang direbus bersama daun sena juga boleh diminum sebagai pelawas kencing . Bagi merawat sakit kelamin , air kelapa muda dicampur dengan pokok dukong anak yang telah ditumbuk bersama air limau nipis dan diminum setiap pagi. Bagi sakit kulit seperti kudis , air kelapa muda direbus dengan akan pokok manggis hutan dan dibuat mencuci luka. Air kelapa muda direbus dengan pucuk pokok rotan boleh diguna untuk mencuci rambut bagi mengatasi masalah keguguran rambut dan kelemumur. Air kelapa muda boleh dicampur dengan kunyit makan dan direbus lalu diminum bagi mengatasi masalah bengkak-bengkak badan.

Jika anda mempunyai amalan atau petua dari air kelapa, boleh kongsikan serba sedikit untuk kebaikan kita bersama..

Number of View :14432

Pokok Hiasan yang jarang dijumpai

pokok

Gambar pokok ini di ambil semasa saya membuat program di Kolej Tun Syed Nasir di UKM Kuala Lumpur. Pertama kali saya datang, saya tertarik dengan pokok hiasan yang terletak di luar Kolej kediaman tersebut. Apa yang menarik pandangan adalah keunikan bunga dan buahnya. Persoalan yang timbul ketika itu.. adakah buah tersebut boleh dimakan? Tahu nak mencekek je !

pokok1

Selayang pandang, bunganya seakan bunga dalam family Pasiflora. Memang cantik dan unik bentuk dan warnanya. Buahnya pula mempunyai bentuk yang separuh bulat. Nak kata macam apa pun tak tahu.. Anda rasa macam apa?

pokok2

Pokok Hiasan jenis ini memang jarang saya jumpa di Kuala Lumpur. Kalau di Melaka ada juga jumpa di tepi-tepi jalan utama. Setakat ini saya belum lagi jumpa namanya. Tak sempat nak selak kitab. Kalau ada yang tahu namanya atau pernah jumpa pokok ini bolehlah kongsikannya di sini..

Number of View :16541