February 23, 2024

Artikel kali ini mengenai Bauhinia kockiana (synonym: Bauhinia coccinea), tanaman hiasan memanjat asli Semenanjung Malaysia, yang merupakan pilihan utama untuk menghias pagar kediaman, trellis, atau pergola.

Keindahan Bauhinia Kockiana

Bauhinia Kockiana adalah tanaman yang padat dan rimbun, dan menghasilkan bunga cantik sepanjang tahun yang memberikan penampilan taman yang lebih menarik. Bunganya berubah dari kuning muda ke jingga terang, manakal daunnya adalah keras dan berkilat. Tanaman ini memerlukan sokongan yang baik dan kuat untuk tumbuh sempurna.

Cara Menanam Bauhinia Kockiana

Untuk menanam Bauhinia Kockiana, pastikan ia mendapat cahaya matahari yang cukup, air yang mencukupi dan tanah bersaliran baik. Pembajaan harus dilakukan sebulan sekali untuk menggalakkannya tumbuh subur dan berbunga sempurna. Selepas berbunga, pangkas bagian tersebut untuk merangsang pertumbuhan cabang baru.

Pembiakan Bauhinia Kockiana

Kaedah pembiakan terbaik untuk tanaman hiasan ini adalah dengan lenturan udara atau disebut tut. Proses tut ini mengambil masa satu hingga tiga bulan. Namun, ada juga yang mencadangkan pembiakan dengan keratan batang.

Tips Menanam Bauhinia Kockiana

  1. Bauhinia Kockiana dapat ditanam dalam bekas penanaman yang sesuai. Apabila ditanam dalam bekas yang dalam dan diletakkan di tempat yang terkena cahaya matahari langsung, pastikan ia mendapatkan siraman air yang cukup.
  2. Tanaman ini juga pilihan terbaik untuk ditanam di tepi pintu pagar atau laluan masuk ke taman, yang mencipta rasa selamat datang.
  3. Bila daunnya mulai tumbuh merimbun, kurangkan siraman air dan jangan lupa untuk memberikan baja untuk merangsang pembungaan.
  4. Tampilkan keindahan Bauhinia Kockiana dengan membuang bunga dan daun-daunnya yang kering. Tanaman ini mudah diselenggara asalkan mendapatkan penjagaan yang betul.
Number of View :893

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam