April 13, 2024

Celosia cristata, lebih dikenali dengan nama pokok bunga balung ayam, adalah salah satu dari ratusan tanaman hiasan yang menarik perhatian ramai kerana bentuk bunganya yang unik. Berikut adalah beberapa informasi menarik berkaitan dengan bunga ini:

  1. Rupa & Warna: Bunga Celosia cristata memiliki bentuk yang menyerupai balung ayam. Ia hadir dalam pelbagai warna yang cerah seperti merah, kuning, merah muda, jingga, dan lain-lain.
  2. Jangka Hayat: Salah satu keistimewaan bunga ini adalah jangka hayatnya yang pendek, hanya empat bulan. Ini bermakna, untuk terus menikmati keindahannya, tanaman ini perlu ditanam semula setiap empat bulan.
  3. Kaedah Pembiakan: Celosia cristata boleh dibiakkan melalui penyemaian biji benih yang diperoleh daripada bunga yang telah matang. Ini memudahkan penghobi taman untuk terus menanam semula bunga ini.
  4. Penjagaan: Bagi memastikan pertumbuhan yang sihat dan bunga yang subur, Celosia cristata memerlukan medium tanam yang subur dan lembap serta sistem saliran yang baik. Bunga ini juga memerlukan sinaran matahari terik agar bunganya tumbuh dengan baik dan subur.
  5. Spesies Berkaitan: Selain Celosia cristata, terdapat juga spesies Celosia plumosa. Spesies ini dikenali kerana bunganya yang menyerupai bulu ayam yang tumbuh menegak, memberikan tekstur dan estetika yang berbeza kepada landskap taman.

Bagi peminat seni taman dan tanaman hiasan, Celosia cristata tentunya menjadi pilihan yang menarik untuk menambah seri ke taman anda. Walaupun memerlukan sedikit usaha dalam pemeliharaannya, keindahannya pasti memberi ganjaran yang memuaskan.

Number of View :1221

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam