April 16, 2024

Buah avokado mempunyai variasi yang sangat banyak dalam saiz, bentuk, dan berat, yang ditentukan oleh varieti, keadaan iklim, serta amalan pertanian yang digunakan dalam proses pengeluaran dan penanaman. Menurut kajian terbaru, terdapat lebih dari 500 varieti avokado yang telah dikenali. Walaupun terdapat pelbagai jenis avokado, hanya beberapa yang ditanam secara komersial disebabkan oleh beberapa masalah seperti tempoh masa penghasilan, kualiti dalam buah seperti kandungan protein dan lemak, ketahanan terhadap faktor persekitaran, dan kerosakan pasca tuai.

Varieti Avokado

Di antara varieti avokado yang paling dikenali ialah Hass, Lamb Hass, Shepard, Reed, Wurtz, Fuerte, Sharwil, Zutano, Ettinger, dan Edranol. Salah satu perbezaan yang paling menonjol adalah warna kulit buah ketika proses pemasakan. Sebagai contoh, kulit avokado Hass biasanya akan berubah menjadi hitam atau hitam dengan bintik-bintik hijau apabila sudah masak.

Varieti Avokado di Kenya

Di Kenya, ada lebih dari 40 varieti avokado. Hass adalah varieti utama untuk eksport sementara Fuerte lebih sesuai untuk proses pemprosessan. Varian-varian lain yang ada di Kenya antara lain Keitt, Reed, Booth 8, Simmonds, Pinkerton, Nabal, Puebla, Tonnage, Ettinger, Hayes, G6, dan G7. Untuk pokok penanti (rootstock), varieti yang digunakan termasuk Puebla, Fuerte, Duke, G6, dan G7.

Hass Avokado di Kenya

Hass merupakan varieti yang paling popular ditanam, dikenal dengan tekstur isinya yang berkrim dan rasa yang berlemak. Buah ini memerlukan masa pemasakan yang relatif lebih singkat dan menunjukkan hasil per ekar yang lebih tinggi dibandingkan varieti lainnya.

Fuerte Avokado di Kenya

Fuerte mempunyai bentuk yang lebih memanjang dan kulit yang berkilat dan nipis. Kulitnya berwarna hijau cerah dan teksturnya longgar, yang memudahkan proses pengupasan. Berbeza dengan Hass, Fuerte tidak beberapa lembut ketika masak, menjadikannya agak sukar untuk menentukan kematangannya.

Cabaran dalam Pengeluaran Komersil

Walaupun terdapat banyak varieti avocado, banyak di antaranya tidak dihasilkan dalam skala komersial karena berbagai masalah. Isu-isu ini termasuk masa penghasilan buah yang lama, kualiti yang rendah dari segi kandungan protein dan lemak, dan rentan terhadap kerosakan pasca tuai.

Kesimpulan

Varieti avokado memiliki potensi yang besar untuk peningkatan ekonomi dan pertanian jika isu-isu berkaitan dapat diatasi. Untuk itu, lebih banyak kajian dan inovasi diperlukan untuk memaksimumkan potensi dari buah ini.

Rujukan : Avocado production in Kenya in relation to the world, Avocado by-products (seeds and peels) functionality and Utilization in food products. June 2023, Applied Food Research 3(4):100275

Number of View :8451

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam