Tebu Hitam

tebu_hitam

Gambar pokok ini di ambil di tapak program Bumi Hijau di Presint 9 Putrajaya. Ada siapa ke yang tidak kenal pokok tebu. Yang pasti minum air tebu memang sedap. Tambah lagi kalau hari yang panas atau waktu berbuka puasa. Tetapi tebu hitam jarang pulak jumpa orang menjualnya.Maklumat mengenai tebu hitam ni pun masih lagi kurang.

Menurut sumber, Pokok tebu hitam atau nama saintifiknya Sacharum Offcinarum adalah salah satu herba yang boleh mengubati batuk, mengurangkan panas badan, menambah selera makan dan mengatasi masalah jantung berdebar.

Air perahan tebu hitam juga mempunyai khasiat tersendiri termasuk mengubati batuk dan mengurangkan panas badan. Caranya ialah dengan membakarnya terlebih dahulu lima atau enam ruas tebu hitam. Selepas itu ia dikupas dan diperah sebelum airnya diminum begitu sahaja.

Tebu hitam juga dapat merawat masalah jantung berdebar-debar. Caranya ialah selepas mencuci bersih, akar tebu hitam itu kemudiannya dikeringkan selama beberapa hari. Rebuskan akar yang telah dikeringkan itu dan minum air rebusan itu pada setiap pagi dan juga petang. Sebaik-baiknya kaedah ini dijadikan amalan sehingga pesakit mendapati masalah jantung berdebarnya sudah tiada lagi.

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :21060

29 comments

  1. petua agar rambut kekal hitam, gunakan bunga tebu hitam yang dimasak dengan minyak kelapa dan sapu ke rambut.. wallahualam.. ghitewww

  2. Bagaimana pula untuk perubatan tradisional.
    Ramai yg memperkatakan tebu hitam dlm mengubati penyakit misteri.

  3. salam,
    Tebu hitam yg buat ubt tu ada lg satu spesis.Rupanya sama mcm tebu hitam dlam gmbar ni,cuma batangnya agak kurus.Daunnya pula bewarna keunguan dgn urat daunnya ungu gelap seakan warna bubur pulut hitam..Tidak ditanam kormesial,selalunya beberapa rumpun dihalaman untuk perubtan kerana batangnya agak keras & kandungan airnya sedikit shj serta hanya untuk kegunaan perubatan seperti batuk yg berpanjangan,ambil 3 ruas rebus dgn segelas air & minum…..Harap info ini sikit sebanyak ada manfaatnya…

  4. salam 1Malaysia
    i baru dapat beberapa ruas tebu hitam.. dah 2 bulan i mencari,,, baru temui.. tujuan i mencari pun untuk wat ubat..

    Biasanya tanaman ini sukar untuk ditanam…

  5. betul kata chah…saya salah seorang mangsa ilmu hitam…masih dlm perubatan dgn seorang ustaz…kena dapatkan tebu hitam yang daunnya gelap…tebu hitam byk jumpa tapi yg daun gelap ni jenuh jugak mencarinya…akhirnya saya dapat dari seorang pembekal tebu di meru klang…jenuh duk tanya penjual air tebu di tepi jalan…

  6. asslamualaikum…

    puteri lilin…sy nk mintak maklumat ckit mengenai pembekal tebu di meru klang tu…sbb sy juga sedang mencari tebu hitam utk rawatan org rumah sy….

  7. dulu kat belakang umah ade tanam tebu hitam, yg daun biasa dan daun gelap. rasenye lagi manis dari tebu kuning. tapi dah lama ditebang. tak tau lak boleh guna dlm perubatan ilmu hitam ni.

  8. sy pun tgh mencari tebu hitam nih. bleh sy dapatkan alamat pembekal tebu di meru tuh? atau ada sesiapa lg yg bleh tlg berikan info mngenai di mana sy bleh dptkan tebu nih di sekitar lembah klang?

  9. Saya ada la sikit. Dulu tanam suka suka. Susah juga nak carik. Sekarang semak, adalah cantas cantas, Tapi ada lagi. Batangnya kurus hitam, daunnya ungu. Tak tau le pokok ni tebu hitam yg betol ke tak. Saya tak jual pon..Hanya membantu

  10. Berkenaan tebu hitam tu ada 2 jenis iaitu yang daunnya hijau dan daun yang ungu gelap. Tebu hitam yang daun yang ungu gelap tulah yang selalu orang buat ubat dan juga terdapat juga di jual di kedai ubat cina.

  11. saya jual air tebu itam kat haiway sgamat-kuantan…
    saya jual kat sempang cenderawasih air tebu itam & air jambu A1

  12. @Kiro – salam Kiro,Tebu hitam yang warna daun nya kemerahaan saya ada tapi ungu belum pernah nampak lagi, kalau ada kongsi lah ok.

  13. yg aku tau.tebu hitam yg org buat ubat tu.teras dia pun hitam.rasa pahit.setengah panggil tebu tikus ada yg kata tebu selasih.boh pi lah nama apa pun asal bahagia.

  14. Assalamualaikum,

    Ada sesiapa ada tebu hitam daun ungu tu? Isinya hitam, saya amat-amat memerlukan untuk perubatan pakcik saya yg sedang tenat. Saya tinggal di Klang, selangor. Klu ada sesiapa yang mengetahui @ ada tebu hitam ni boleh menghubungi saya melalui email msn74@yahoo.com sy akan menghubungi tuan/puan dengan segera. Semoga Allah memberi rahmat kepada yang membantu.

  15. Sore saya mau tanya dimana saya bisa mendapatkan tebu hitam baik yang masih hidup u ditanam atau berupa minuman siap saji dll?
    Terima kasih infonya saya tunggu.

  16. di tempat saya disebut tebu jernang maksudnya tebu unggu tua. Walau pun ada tetapi agak jarang orang menanam tebu jenis ini kerana tebu ini tidak popular sebagaimana tebu biasa. Selain ada nilai perubatan tebu hitam ini mempunyai tarikan tersendiri kerana warnanya yang agak menarik sesuai ditanam di laman rumah sebagai pokok perhiasan.

  17. Tebu hitam daun ungu, dari info yang saya tahu biasanyq digunakan dalam perubatan tradisional untuk membuang saka. Ada tanam sikit depan rumah untuk perhiasan.

  18. saya mahu beli pokok tebu hitam yang berdaun hijau macam tebu kuning kalau ada whatsapp no saya 0177753792

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam