June 17, 2024

Jambu batu (Psidium guajava L.) adalah salah satu jenis buah yang amat digemari ramai, terutama di kawasan tropika dan subtropika. Jambu batu yang asalnya berasal dari Amerika tropika kini boleh dijumpai di seluruh dunia. Buah ini memiliki rasanya yang manis dan unik, menjadikannya pilihan yang sangat popular.

Kenapa Orang Suka Jambu Batu?

Jambu batu memiliki vitamin C dan vitamin A yang tinggi, menjadikannya buah yang sangat berkhasiat. Selain itu, buah jambu batu mengandungi serabut yang baik untuk membantu penghadaman dan mengelakkan sembelit. Biasanya, buah ini dimakan terus atau dijadikan jus yang menyegarkan. Bagi peminat rojak, buah jambu batu yang telah dihiris-hiris adalah ramuan yang penting untuk rojak petis atau rojak buah-buahan.

Penanaman Jambu Batu

Jambu batu adalah tanaman yang tahan lasak dan mudah dijaga. Saiz pokoknya yang kecil, iaitu dari 2 hingga 3 meter sahaja, menjadikannya pilihan yang sesuai untuk ditanam di sekitar rumah ataupun untuk tujuan komersil. Varieti yang sesuai untuk ditanaman adalah seperti jambu batu kampuchea (GU8), dan jambu Lohan (GU16). Terdapat varieti jambu batu tanpa biji yang sangat digemari pengguna, namun varieti ini menghadapi beberapa masalah seperti pembungaan yang tidak menentu, tempoh juvenil yang lebih lama (14-18 bulan), peratus keguguran putik buah yang tinggi dan bentuk buah yang tidak seragam.

Jambu batu boleh dibiakkan dengan menggunakan biji benih atau secara tampang (TUT). Namun, pokok yang dihasilkan daripada biji benih lambat berbuah dan tidak menghasilkan baka yang tulen. Oleh itu, pembiakan tampang, iaitu tut adalah disyorkan.

Kesimpulan

Jambu batu adalah buah yang sangat baik untuk kesihatan dan mudah ditanam. Sama ada anda memilih untuk menanamnya di halaman rumah atau secara komersil, tanaman ini pasti akan memberikan keuntungan dan manfaat yang banyak. Jadi, mengapa tidak mulakan penanaman jambu batu anda hari ini?

Number of View :2384

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam