January 13, 2025

Keindahan sastera Melayu klasik sering dikaitkan dengan penggunaan bahasa yang puitis serta jalan cerita yang penuh pengajaran. Namun begitu, tidak ramai yang menyedari bahawa keelokan karya sastera Melayu turut disumbangkan oleh penerapan pelbagai imej bunga yang menghiasi hampir setiap jenis genre penulisan tradisional. Pemilihan bunga sebagai perlambangan dalam hikayat dan syair bukan sahaja dapat mencantikkan gaya bahasa, malah turut menonjolkan kebijaksanaan penulis Melayu dalam mengolah mesej dan nilai yang hendak disampaikan secara kreatif dan bermakna.

Bagi memastikan sesebuah karya itu mempunyai nilai estetika yang tinggi, penulis sastera Melayu akan memilih imej bunga yang mempunyai kaitan erat dengan watak, latar, emosi dan perbuatan yang hendak digambarkan. Perletakan unsur bunga yang sesuai dengan konteks penceritaan dapat menyerlahkan lagi keindahan sesebuah karya itu. Dalam Syair Ken Tambuhan misalnya, kecantikan Raden Ratnajuita diumpamakan seperti bunga cina yang bercampur dengan bunga angsana (Syair Ken Tambuhan, 1966: 49). Bunga cina atau gardenia berwarna putih melambangkan kesucian dan kemurnian, manakala bunga angsana pula berwarna kuning keemasan laksana puteri raja. Percampuran kedua-dua bunga ini dapat menonjolkan keanggunan watak Raden Ratnajuita yang tiada tolok bandingnya.

Selain itu, pengarang Melayu juga menggunakan kaedah perbandingan dan personifikasi bunga untuk menyampaikan mesej secara lebih halus dan berlapik. Sebagai contoh, perasaan marah Menteri Alkis (Hikayat Amir Hamzah, 1987: 623) dan Raja Kelana Hitam (Hikayat Merong Mahawangsa, 1998: 64) dikiaskan melalui muka yang merah bak bunga raya. Pemilihan bunga raya yang berwarna terang dan mudah dilihat orang ini dapat menggambarkan perasaan marah yang diluahkan secara terbuka oleh watak berkenaan. Perbandingan sebegini bukan sahaja dapat menimbulkan imaginasi pembaca, malah turut mewujudkan kesan dramatik dan lucu dalam penceritaan.

Turut menarik ialah penggunaan bahasa bunga dalam sastera Melayu untuk melambangkan hubungan antara lelaki dengan perempuan. Dalam konteks ini, bunga sering melambangkan wanita yang lembut dan menarik, manakala lelaki diwakili oleh kumbang yang hinggap mencari madu (Zurinah Hassan, 2010: 77). Namun begitu, terdapat juga penceritaan yang berunsur nasihat dan sindiran apabila melibatkan bunga dan sifat mabuk. Hikayat Bayan Budiman menggambarkan bagaimana bunga selasih yang dicampurkan ke dalam minuman boleh memabukkan sesiapa yang meminumnya (Hikayat Bayan Budiman, 1996: 264). Penerapan bunga ini secara tidak langsung menyampaikan pengajaran supaya pembaca berhati-hati dengan benda yang boleh memudaratkan diri.

Penggunaan bunga dalam sastera Melayu klasik bukan sahaja untuk tujuan hiasan visual semata-mata, tetapi turut berperanan sebagai alat untuk penulis meluahkan buah fikiran mereka. Pemilihan bunga yang tepat dan sesuai dengan isi cerita dilihat dapat menzahirkan nilai estetika yang pelbagai dari segi bahasa, struktur, tema dan persoalan dalam sesebuah karya itu. Hal ini seterusnya dapat meninggalkan kesan yang mendalam kepada jiwa pembaca di samping mencuit akal mereka untuk memikirkan makna yang hendak disampaikan secara tersirat di sebalik keindahan rangkaian bunga bahasa tersebut.

Kesimpulannya, penerapan unsur bunga dalam kesusasteraan Melayu tradisional bukan sekadar hiasan kosmetik untuk mempercantik gaya penulisan semata-mata. Simbolisme bunga yang digunakan secara kreatif oleh pujangga Melayu dapat menonjolkan nilai estetika karya dari sudut konotasi, perbandingan, personafikasi dan perumpamaan yang pelbagai. Kebijaksanaan pengarang memilih jenis bunga yang tepat untuk melambangkan perwatakan, emosi dan latar cerita menjadikan karya mereka lebih menarik dan berkesan. Kesenian mengolah bahasa melalui imej bunga ini seterusnya membuktikan kehalusan akal budi dan ketinggian daya kreativiti bangsa Melayu dalam menghasilkan karya yang indah dan sarat dengan falsafah.

Rujukan

A. Samad Ahmad, (Ed.). (1987). Hikayat Amir Hamzah. Dewan Bahasa dan Pustaka.

Hikayat Merong Mahawangsa. (1998). Studied and introduced by Siti Hawa Haji Salleh. Yayasan Karyawan and Penerbit Universiti Malaya.

Teeuw, A., (Ed.). (1966). Syair Ken Tambuhan. Oxford University Press.

Winstedt, R. O. (Ed.). (1966). Hikayat Bayan Budiman. Oxford University Press.

Zurinah Hassan. (2010). Unsur Alam dalam Puisi Melayu Moden. Penerbit UKM.

Number of View :594

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam