July 16, 2024

Manggis (Garcinia mangostana L.) sudah tidak perlu diperkenalkan lagi kepada peminat buah-buahan. Namun, sejauh mana anda mengenali buah ini. Jom kita selami secara ringkas mengenai buah ini!

1. Sejarah dan Asal Usul Manggis

Manggis diberi nama sempena penjelajah Perancis, Laurent Garcin (1683-1751). Asalnya dari Asia Tenggara, dan manggis sesuai ditanam dengan keperluan ekologi yang khusus. Tambahan lagi, proses penanaman manggis memerlukan kesabaran kerana pokoknya tumbuh dengan perlahan, walaupun di habitat aslinya.

2. Cara Penanaman dan Pertumbuhan

Secara semula jadi, pokok manggis tumbuh di bawah kanopi hutan. Untuk pembiakan, manggis memerlukan cahaya yang kurang untuk pertumbuhan awal selama 4 hingga 5 tahun. Manggis kebiasaannya dibiakkan menggunakan biji benih. Biji benih ini dihasilkan tanpa persenyawaan, namun menghasilkan pokok yang sama dengan pokok induk.

3. Manggis: Buah Dengan Rasa Terbaik

Dengan berat antara 70-150g, manggis dikenali sebagai salah satu buah dengan rasa terbaik dan bentuk yang menarik, mengatasi buah-buah tropika yang lain. Oleh itu, ia diberi gelaran ‘Ratu Buah’.

4. Perdagangan dan Kajian Manggis

Walaupun populariti manggis semakin meningkat, perdagangan antarabangsa masih kecil. Namun, buah-buah dari Asia Tenggara semakin banyak dijumpai di pasaran Eropah dan buah dari Amerika Tengah dieksport ke USA. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, minat terhadap manggis semakin bertambah, dengan kajian yang lebih mendalam dilakukan, termasuk penggunaan perubatannya.

5. Ekonomi Manggis di Asia Tenggara

Di Asia Tenggara, ekonomi sebenar pengeluaran manggis belum dianggarkan dengan tepat. Namun, petani mendapat pendapatan tambahan dari penjualan buah-buahan yang melebihi keperluan mereka. Beberapa pengusaha manggis berskala besar telah muncul, terutama di Thailand, Malaysia, dan Indonesia.

Kesimpulan

Manggis, dengan rasanya yang memikat dan khasiatnya, pasti akan terus menarik minat banyak pihak. Dengan kajian dan minat yang meningkat, kita boleh mengharapkan lebih banyak informasi dan pengiktirafan buah ini di peringkat global.

Rujukan : Buku “Mangosteen Cultivation” (1995)

Number of View :1237

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam