July 19, 2024

Cerita Pendek– Tajuk: Durian Duri Hitam

Sinar matahari menembusi celahan jendela kedai durian yang sibuk, mencipta bayangan yang indah pada lantai kayu. Kedai durian milik Puan Aida itu terkenal di kalangan penduduk setempat dan juga para pelancong. Hari ini adalah hari yang istimewa buat Puan Aida; dia telah mendapatkan bekalan durian duri hitam, sebuah varieti durian yang jarang ditemui dan amat dicari-cari oleh para peminat durian.

Puan Aida mengenakan tudung berwarna karamel, senyuman manisnya merekah setiap kali dia berbicara. Dia sibuk menyusun durian duri hitam di atas dulang, memastikan setiap ulas diletakkan dengan rapi. Seorang wanita muda dengan baju kurung bercorak bunga berdiri di sebelahnya, kedua-duanya asyik berbicara sambil menikmati durian.

“Puan Aida, durian duri hitam ini sungguh lazat! Ini kali pertama saya merasainya,” kata wanita muda itu sambil menyuapkan seulas durian ke mulutnya.

Puan Aida ketawa kecil, “Alhamdulillah. Saya memang menunggu-nunggu musim durian ini untuk menawarkan durian duri hitam kepada tetamu-tetamu saya. Durian ini memang istimewa, bukan sahaja kerana rasanya yang manis dan lemak, tetapi warna isinya juga menarik perhatian.”

Tiba-tiba, pintu kedai terbuka, memasuki seorang lelaki tua dengan tongkat di tangannya. Puan Aida cepat-cepat menyambutnya. “Pak Samad! Selamat datang! Sudikah Pak Samad mencuba durian duri hitam?”

Pak Samad tersenyum, “Saya mendengar banyak cerita tentang durian ini, jadi saya datang untuk mencubanya sendiri.”

Puan Aida menghidangkan beberapa ulas durian duri hitam kepada Pak Samad. Lelaki tua itu menikmatinya dengan penuh selera. “Wah, memang benar apa yang mereka katakan. Durian ini memang istimewa!”

Ketawa dan gelak tawa bergema di kedai durian itu. Durian duri hitam bukan sahaja menawarkan rasa yang lazat, tetapi juga mencipta kenangan manis yang akan dikenang selamanya. Sebuah cerita tentang makanan, persahabatan, dan kenangan yang tak akan pudar dimakan masa.



Number of View :238

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam