December 8, 2024

Keakraban masyarakat Melayu dengan persekitaran semula jadi mereka sering ditonjolkan dalam pelbagai aspek kehidupan seperti bahasa, kepercayaan, kesenian dan kesusasteraan. Antara unsur alam yang sering mendapat tempat istimewa dalam budaya Melayu ialah bunga. Kerap kali bunga dijadikan sumber perlambangan untuk menggambarkan emosi, perwatakan, latar dan nilai yang hendak disampaikan. Penggunaan bunga dalam pelbagai genre sastera Melayu tradisional secara meluas ini membuktikan eratnya hubungan orang Melayu dengan alam ciptaan Tuhan sehingga dijadikan sebahagian daripada identiti bangsa.

Sastera rakyat seperti pantun dan syair sering menggunakan unsur bunga dan kumbang untuk menzahirkan perasaan kasih sayang terhadap kekasih. Rangkap “bagai kumbang menyeri bunga” kerap dilagukan untuk menggambarkan kemesraan hubungan antara pasangan (Zurinah Hassan, 2010: 77). Bunga melambangkan sifat wanita yang lembut dan jelita, manakala kumbang pula merujuk kepada lelaki yang sentiasa memburu keindahan dan kecantikan. Kebijaksanaan orang Melayu menyerap fenomena alam ke dalam khazanah bahasa kiasan ini menunjukkan keupayaan mereka menginterpretasikan alam sebagai guru dan penghias hidup.

Kedekatan Melayu dengan bunga turut dimanifestasikan melalui penggunaan motif bunga dalam seni ukiran. Penelitian terhadap ukiran kayu, songket dan tembikar Melayu mendapati bahawa bunga seperti melur, cempaka, kenanga dan telipot sering dijadikan ilham dalam penghasilan corak dan tekstur (Ismail Saidin, 1977: 132). Kemahiran pertukangan Melayu mempersonifikasikan rupa dan rasa bunga ke dalam hasil kerja tangan mereka membuktikan sensitiviti dan imaginasi Melayu dalam menghargai ciptaan alam. Hal ini menunjukkan bagaimana budaya dan warisan Melayu sememangnya sebati dengan imej bunga yang menjadi sebahagian daripada identiti seni Melayu.

Pemerian bunga dalam karya sastera Melayu klasik turut menonjolkan keakraban masyarakat Melayu dengan persekitaran mereka. Hikayat Amir Hamzah menyebut tentang muka Menteri Alkis yang menjadi merah seperti bunga raya apabila melihat harta yang banyak (Hikayat Amir Hamzah, 1987: 3). Pengarang bijak mengambil imej bunga raya yang berwarna terang bagi menzahirkan perasaan gembira dan teruja watak tersebut. Di samping itu, Syair Siti Zubaidah pula menggunakan bunga cempaka untuk menggambarkan wajah Puteri Jamjam yang elok berseri bagaikan kuntum bunga (Syair Siti Zubaidah, 1994: 547). Penerapan citra bunga sebagai cerminan emosi dan perwatakan ini memperlihatkan bagaimana pengarang Melayu mengadaptasi kejadian alam mengikut konteks penceritaan mereka.

Pertalian rapat Melayu dengan bunga juga dapat disoroti dalam pelbagai upacara dan adat resam masyarakat Melayu sejak zaman berzaman. Dalam adat perkahwinan misalnya, bunga manggar, bunga rampai dan bunga telur sering digunakan sebagai hiasan pelamin dan simbol semangat kekeluargaan (Mohd Ramzi et al., 2019: 82). Penggunaan bunga dalam majlis keramaian ini melambangkan kegembiraan tuan rumah dalam menyambut tetamu di samping mendoakan kemesraan pengantin baharu. Di samping itu, Hikayat Bayan Budiman pula mengisahkan bagaimana Sabariah menabur bunga di atas kubur arwah suaminya (Hikayat Bayan Budiman, 1966: 297) sebagai tanda sayang dan ingatan berpanjangan. Penerapan unsur bunga dalam adat ini menzahirkan keprihatinan Melayu menziarahi si mati dengan cara terhormat dan berhemah.

Kesimpulannya, hubungan erat antara masyarakat Melayu dengan bunga terpancar dalam pelbagai aspek budaya dan warisan sastera mereka. Keupayaan bangsa Melayu mengadun unsur bunga dalam segenap ruang lingkup kehidupan memperlihatkan kepekaan mereka terhadap alam ciptaan Tuhan. Penerapan citra bunga dalam bahasa kiasan, seni kraf, sastera dan adat resam Melayu menjadi bukti jitu tentang kemesraan hubungan orang Melayu dengan persekitaran mereka sejak turun-temurun. Falsafah dan akal budi Melayu dalam menginterpretasi makna bunga ini seterusnya memantapkan lagi jati diri dan sistem nilai bangsa Melayu yang tidak terpisah dengan alam dan Penciptanya.

Rujukan

A. Samad Ahmad, (Ed.). (1987). Hikayat Amir Hamzah. Dewan Bahasa dan Pustaka.

Abdul Rahman al-Ahmadi, (Ed.). (1994). Syair Siti Zubaidah. Perpustakaan Negara Malaysia.

Ismail Saidin. (1977). Bunga-bungaan Malaysia. Dewan Bahasa dan Pustaka.

Mohd Ramzi Mohd Hussain, Syakir Amir Ab Rahman, Suhaila Abdullah & Muhammad Shafiq Azid. (2019). Simbol tumbuhan dalam hantaran perkahwinan melayu: Signifikasi reka bentuk dan nilai estetika. Jurnal Pengajian Melayu, 30(2), 79-114.

Winstedt, R. O. (Ed.). (1966). Hikayat Bayan Budiman. Oxford University Press.

Zurinah Hassan. (2010). Unsur Alam dalam Puisi Melayu Moden. Penerbit UKM.

Number of View :520

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam