Terung susu kambing

Terung susu kambing atau nama saintifiknya Solanum mammosum merupakan tumbuhan yang biasa ditanam sebagai tumbuhan hiasan kerana bentuk dan warna buahnya yang menarik. Pokok ini boleh mencapai ketinggian sehingga 4 kaki. Ia merupakan tumbuhan tropika. Bunganya bewarna ungu dan ada juga yang bewarna putih. Buahnya pula berwarna kuning terang dan mempunya banyak biji berwarna coklat didalamnya. Ia membiak melalui biji benih. Tumbuhan dikot dari famili solanaceae ini, sama famili dengan terung-terung yang lain seperti terung biasa dan terung pipit.

Dalam perubatan tradisional melayu terung susu kambing digunakan untuk mengubat penyakit seperti darah tinggi, kencing manis, buasir dan barah buah dada. Untuk penyakit darah tinggi, bahagia yang digunakan ialah buahnya.Sebiji buahnya dilubangkan dengan jarum pada bahagian hujungnya. Ia kemudiannya direbus hingga mendidih dan airnya diminum 2 gelas sehari.

 

Number of View :10257

18 comments

  1. pak/ibu saya sangat dan amat membutuhkan buah terung susu kambing unutk mengobati penyakit saya,ay mau memesan buah itu.gmana caranya ?saya tggu blsannya die-mail say.sbelumnya say ucpkan terima kasih

  2. Salam,

    Kat mana saya boleh dapatkan terung susu kambing ni? Appreciate if you could provide me the location. Thank you

  3. salam….Kat mana saya boleh dapatkan terung susu kambing ni?saya inginkan secepat mungkin..sy tggu balasan di email..harap tuan dpt membantu saya secepat yg mungkin

  4. Memang susah nak cari terung susu kambing ni.. ada sekali aku pernah jumpa org jual.. tak ingat dah kat mana..

  5. dulu kat uma aku berlambak la.. tapi mak aku da buwang sume pkok tu coz semak sgt.. skrg da susah kot nk jmpe pkok nie….

  6. assamualaikum. Pokok terung ni dipenuhi duri tajam.Terdapat duri pd batang dan pd permukaan daun.Duri 3-4 cm ni kalau tertusuk kulit terasa bisanya kerana hujung duri td akan terlekat dalam kulit.Air rebusan buah digunakan untuk darah tinggi dan kencing manis.ia juga mujarab untuk selesema, astma dan penyakit bersangkutan tekak

  7. Salam, boleh tak saya tahu di mana saya boleh dapatkan pokok terung susu kambing ni, saya ingin menggunakan daunnya sebagai perubatan….

  8. alaaa.. waktu nak dekat tahun baru cina berlambak jual kat pasaraya.. sy beli dan tanam.. dah tumbuh pon,sihattt..

  9. Sila hubungi saya jika ada yg memerlukan pokok atau buah susu kambing. Saya tinggal di Sg Buloh Selangor. Saya juga suka mengumpul pokok nadir untuk tatapan generasi akan datang.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam