Pokok Jarong

Pokok Jarong atau nama saintifiknya Achyranthes aspera L. tergolong dalam famili Amaranthaceae. Saya tidak pasti adakah nama saintifik ini betul atau tidak. Nama saintifik tersebut telah dirujuk dalam sebuah buku bertajuk “Rumpai-Khasiat Ubatan dan Makanan“. Walau bagaimanapun, gambar yang terdapat dalam internet sedikit berbeza dengan gambar sebenar. Mungkinkah terdapat beberapa variasi lain spesies ini.

Pokok Jarong juga dikenali dengan nama nyarang dan ara songsang. Jika ada nama panggilan lain tumbuhan ini, anda boleh kongsikannya di sini. Pokok ini sangat mudah ditemui dan juga terdapat di sekitar kawasan rumah saya. Pokok yang tumbuh liar ini sangat cepat membiak dan pertumbuhannya sangat pantas. Pembiakannya adalah melalui biji benih. Pokok ini mempunyai batang bersegi empat dan boleh tumbuh sehingga 1meter.

Menurut rujukan, daun muda dan pucuk jarong boleh dimasak sebagai makanan (sayur). Saya tidak pasti adakah sejauh manakah masyarakat di Malaysia menggunakan tumbuhan ini. Tetapi tidak mustahil  pokok herba ini boleh dimakan kerana ia juga merupakan tumbuhan yang sama famili dengan bayam.

Number of View :249

Jualan anak benih di Laman 2008

benih-pokok

Gambar ni aku ambil masa melawat Pameran Laman di Taman Tasik Titiwangsa 2008. Tengok-tengok gambar terjumpa pulak.. Saja je la nak update sikit di sini.. Sebenarnya banyak gambar pertandingan laman yang aku ambil cuma kali nak tunjuk gambar jualan pokok yang ada di sana..

herba

Gambar atas ini adalah jualan pokok anak benih herba dan anak benih buah-buahan seperti senduduk putih, nangka durian, cempedak, rambutan, longan, jentik-jentik (buah dia kecil) dan lain-lain lagi..

orkid1

Anak benih pokok orkid pun ada di jual.. Memang menarik cara dia gantung..

cili-hiasan

Tidak ketinggalan juga anak benih cili hiasan yang memang sukar dijumpai dijual di nursery. Aku ada beli pokok ni tetapi tak lama la dia hidup sebab aku tanam kat kampung, jadi tak berapa  di  jaga la.. sempatlah juga keluar buah beberapa kali.. Cuma tak sempat nak buat sambal belacan je..

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :18620

Pencinta Pokok Herba

Sejak saya mengadakan kajiselidik mengenai tumbuhan herba ini, ramai yang memberi respon yang baik. Salah seorang daripadanya ialah kak mia_izura. Cerita dan celotehnya yang panjang amat menarik untuk saya paparkan pada artikel kali ini. Terima kasih saya ucapkan kepada beliau kerana sudi berkongsi pengalaman. Kita ikuti kisahnya…

“Saya memang suka bercucuk tanam dan pencinta pokok-pokok herba selain pokok bunga-bungaan. Latar belakang keluarga sebagai pekebun kecil atau “pak tani” memang sebati dengan jiwa saya, kerana sedari kecil memang tidak lari dari bercucuk tanam dari sayur-sayuran, bersawah dan menanam pelbagai pokok herba seperti pokok cengkih, kayu manis, pelaga, lempuyang, cekur, bunga kantan, mas cotek, petai, tenggek burung, limau purut, limau nipis, limau kasturi dan pelbagai lagi pokok-pokok herba. Pendek kata di sekeliling rumah memang dikelilingi pokok-pokok renek dan besar nan menghijau dan kesemua herba tersebut jadi sebahagian pendapatan keluarga dengan menjualnya di pasar tani.

Kini saya ada beberapa tumbuhan herba yang memang saya tanam di taman (mini) rumah saya iaitu pokok Sambung Nyawa, pokok Jarum 7 Bilah, pokok Kunyit (untuk masakan), pokok Kesum, pokok Cili Padi (tak pasti samada termasuk katogeri herba atau tidak), pokok Pandan Wangi, pokok Misai Kucing, pokok Kari, Serai, Kunyit Putih, pokok Jeremin dan pokok Mahkota Dewa.

Pokok Kunyit Putih dan Pokok Mahkota Dewa merupakan hadiah daripada suami saya sewaktu mengunjungi Ekspo MAHA tahun lalu. Buat masa ini masih hidup lagi tapi tumbesarannya kurang memberangsangkan. Mungkin faktor tanah atau tempat masih belum serasi lagi baginya. Sebenarnya saya berhasrat untuk membesarkannya di kampung halaman saya di Batu Pahat, jadi sementara ini biarlah saya pelihara dulu di taman mini saya ni.

Pokok-pokok herba seperti kunyit, pokok kesum, daun pandan, pokok kari, cili, serai dan sebagainya memang menjadi pilihan dan pelengkap sesetengah masakan kita seharian, terutamanya masakan Melayu. Jadi dengan adanya tanaman ini di rumah sudah tentu dapat memudahkan kerja-kerja memasak dan menjimatkan kos perbelanjaan dapur apatah lagi di zaman ekonomi yang agak lembab kini, boleh jadi penyelamat duit poket.

Selain itu, pokok-pokok herba seperti Jarum Tujuh Bilah dan Sambung Nyawa memang bagus diamalkan sebagai ulaman harian kerana mengandungi pelbagai khasiat. Khasiat Jarum Tujuh Bilah antara lain dipercayai boleh menjadi pemangkin untuk awet muda dan mencegah penyakit kanser. Bunganya juga cantik sebagai tanaman hiasan. Daunnya tidak kelat atau pahit untuk ulaman ambil bahagian pucuknya.

Pokok Sambung Nyawa, memang sesuai dengan namanya, pokok ini boleh “menolong menyambung” nyawa bagi pengidap penyakit darah tinggi, kolesterol tinggi, kencing manis dan juga boleh meredakan demam.

Bagi saya pokok ini amat istimewa dan benar-benar memberi manfaat. Ini kerana baru-baru ini, suami saya disahkan oleh doktor pakar, mengidap darah tinggi dan kadar kolesterol yang agak tinggi. Jadi saya mengambil kesempatan ini untuk mengkaji keberkesanan penggunaan Pokok Sambung Nyawa ini. Caranya saya ambil 7 helai daun, rendamkan dengan secawan air panas dan beri minum pada pesakit selama beberapa hari, berselang dengan ubat yang dibekalkan oleh doktor. Hasilnya, tekanan darah tinggi kembali normal, kadar kolesterol tidak pasti pula sebab kena buat ujian darah dulu.

Selain itu, daunnya juga sedap dimakan sebagai ulam, rangup, tidak pahit atau kelat malah anak saya seusia 7 dan 11 tahun pun mengemarinya. Jadi semaikanlah amalan memakan ulam-ulaman kepada anak-anak generasi baru ini supaya ada penjaga dan pencinta pokok-pokok ini kelak.

Pokok Jeremin – Pokok ini dah lama saya mengidamkannya dan akhirnya dapat juga saya miliki hasil kunjungan saya di sebuah nursery di Ulu Choh, Pontian. Kenapa saya tanam pokok Jeremin? Mudah saja…untuk menghalau nyamuk! Saya letakkan pokok ni di taman mini dalam rumah (air well). Buat masa ini belum ketara hasilnya, tapi yang pasti nyamuk seperti berkurangan. Daun Jeremin kalau diusap daunnya akan menghasilkan satu aroma yang unik namun harum seakan-akan gabungan aroma serai wangi dan vanilla. Apa yang pasti serangga seperti semut halus akan melarikan diri bila terbau aroma ini ketika saya menenyeh daunnya pada pasu!

Pada hemat dan pengalaman saya, menanam, mengguna dan mencintai pokok-pokok herba adalah sesuatu yang menguntungkan dan membahagiakan. Bak kata pepatah “berbudi pada tanah, kita akan dapat hasilnya”. Malah selain berbakti pada tanah, boleh juga mengeluarkan peluh-peluh dan membakar lemak-lemak dalam badan ketika kita “berkebun” ni. Semaikanlah minat anak-anak kita dengan menggalakkan mereka turut sama bercucuk tanam dan beri peluang anak-anak menanam sendiri pokok kegemarannya serta perkenalkan mereka dengan pokok-pokok herba terutamanya yang hampir-hampir pupus kerana bimbang suatu hari nanti tiada lagi pokok-pokok herba yang berkhasiat di bumi ini.

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :21771