Pokok Seroja

seroja

Selain  dijadikan sebagai tanaman hiasan, pokok Seroja atau nama saintifiknya Mirabilis jalapa dipercayai dapat merawat demam dan anti-kanser. Caranya ialah dengan meminum air rebusan akar pokok.

seroja2

Selain itu, ia juga dikatakan dapat merawat bisul. Caranya ialah dengan menghancurkan akar pokok tersebut dan ditampalkan di tempat yang sakit.

Anda ada menanam ke pokok ini dirumah?

Number of View :8818

9 comments

  1. Kat tempat sy panggil bunga ni “bunga kembang petang”sebab dia hanya akan kembang pada waktu petang dan layu dipagi esoknya……
    Bunga seroja,selama ni sy ingatkan yang macam bunga teratai tu….mungkin sebab terpengaruh dengan karya Salmi Manja yg berjudul”Seroja Masih di Kolam”…

  2. Salam.
    Pokok ini senang di tanam. Ada dua warna kuning dan putih atau kepada sesiapa yang berminat, kawinkan bunga betina kuning dengan bunga jantan putih. Semai bijinya dan tanam, hasilnya kalau menjadi bunga dalam sepokok ada yang putih dan ada yang kuning atau kombinasi dua warna tersebut.

    Selamat mencuba.

  3. Tak pernah nampak pokok ni… camne klu saya nak tanam tuk jdikan hiasan… mcm susah je nak cari pokok ni.

  4. Salam,

    Oo..boleh buat ubat juga rupanya. Saya tak ada tanam lagi pokok bunga ni.Menarik juga disamping sebagai hilasan laman rumah boleh juga dijadikan ubat. Namun begitu, perlu juga fikirkan sukatan dia jika dibuat minum tu. Takut terlebih dos pulak. 🙂

  5. ini bunga kembang petang/bunga pukul empat/four o’clock flower/marvel/ (mirabilis jalapa). ada mcm2 wrna.

    bunga seroja/bunga teratai/lotus/padmanaba (nelumbo nucifera). pun ada mcm2 wrna. salmi manja dlm novel ‘teratai msh d kolam’ x silap.

    ntahla jika d tpt anda ianya dpanggil seroja.

    kt rmh jiran sexy dulu pkk bnga ni, 2 wrna, kuning n merah jambu pekat. tnm pakai keratan btg / biji benih yg wrna itam tu. sexy x pasti iany pkk smusim/x.

    bila pindah/ mlwt jiran tsbt sexy slalunya akn amik biji benihnya tp smpai skrg duk ada dlm tisu, x dtanam2 lg.

  6. huhu… nasib baik saya tak silap untuk buat latar persembahan untuk majlis sekolah saya. saya ingatkan bunga seroja tu warna putih besar2…TQ

  7. pokok ni pokok dulu2 org tua2 cakap….pokok ni sy kenal waktu sekolah rendah lagi….baru2 yg nampak kat umah mertua,apalagi belasah ambik biji kaler hitam tu then tanam,Alhamdullillah pokok ni senang membiak..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam