Pokok Kembang Songsang

Pokok Bunga Kembang Songsang atau nama botaniknya Gloriosa superba. Pokok Kembang Songsang mempunyai daun berbentuk tirus. Gloriosa adalah genus bagi lima spesies tumbuhan famili Colchicaceae, yang berasal dari Asia tropika dan Afrika. Ia adalah tumbuhan berubi berdaun lebat sepanjang masa, sesuai dengan cuaca monson dengan musim panas kering dalam keadaan pendam.

Gloriosa memanjat atau menjalir keatas pokok lain dengan bantuan sulur paut pada hujung daunnya dan mampu sampai sehingga 3 meter tinggi. Ia mempunyai bunga merah dan kuning-bata yang terang, menonjol disebabkan kelopak yang jelas kelihatan, seperti (Turk’s cap lily). Pokok ini merupakan pokok kebangsaan Zimbabwe, dan Rhodesia.

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :3926

9 comments

  1. Hati-hati dengan pokok ni. Kesemua bahagian pokok ni beracun. 2 kuntum bunga ini boleh mengakibatkan maut kalau dimakan. Pokok ini berubi dan ubinya macam keledek / kentang.

  2. akum

    siapa yg nk ubi pkk ni leh la contact sya..kat rmh sya bnyk tmbuh pkk ni smpi kdg2 trpaksa buang sbb ia menganggu pkk2 lain..

  3. Masyaallah…cantik sungguh bunga ni…ini lah kali pertama saya tengok bunga ni.
    Azrul Hizan: Salam, saya nak pokok ni.. camana iye nak contact saudara?

  4. saya mmg peminat bunga menjalar…tapi tak pernah jumpa pokok ni. azrul hizan … apa contact no. u …. teringin sangat dapatkan benih pokok ni…

  5. rumah mak saya ada pokok ni. Dulu ingat dah mati, baru 2 ni keluar berbunga pulak.. baru tau ada ubi rupanya dalam tanah…kena jaga pokok ni..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam