Pokok Karas @ Gaharu

Pengenalan Pokok Karas

  1. Aquilaria spp. adalah pokok dalam family Thymelaecae.
  2. Pokok yang telah matang akan membesar sehingga 40 meter tinggi dan berdiameter 40cm.
  3. Pokok Karas di hutan semulajadi mula mengeluarkan resin gaharu pada usia 20 hingga 45 tahun, bergantung pada ketahanan pokok dan tindakbalas kecederaan pokok.
  4. Terdapat 15 spesis dari genus Aquilaria mempunyai nilai komersil yang tinggi. Malaysia sendiri mempunyai 5 spesis yang amat berkualiti iaitu Aquilaria Hirta, A. Malaccencis, A. Beccariana, A. Rostrata dan A. Microcarpa.
  5. Hidup di kawasan tanah pamah sehingga ketinggian 750 m dari aras laut, dan memerlukan taburan hujan dan kelembapan yang tinggi.
  6. Pokok Karas merupakan spesis di bawah CITES Appendix II, merupakan spesis terancam kerana kepupusan populasinya.
  7. Gaharu digunakan dalam industri minyak wangi, produk perubatan, perubatan Ayurvedic, majlis keagaamaan dan sebagainya.

Senario di dalam Industri Gaharu

  • Permintaan untuk gaharu semakin tinggi walaupun pengeluaran semakin berkurangan, menyebabkan harganya semakin meningkat setiap tahun.
  • Kebanyakan gaharu dieksport kepada pemborong-pemborong di Singapura, Timur Tengah, Hongkong dan Taiwan.
  • Harganya boleh mencecah sehingga RM 14 – 18 ribu sekilogram untuk gred Double Super. Malahan, harga pasaran untuk minyak gaharu juga amat tinggi iaitu sehingga RM45 ribu / kg. (kaedah penggredan kualiti kayu dan minyak masih belum dipiawaiankan dan bergantung kepada penjual dan pembeli).
  • Asia Tenggara mengeksport gaharu bernilai RM48.3 million ke Arab Saudi dan bekalan hanya memenuhi 20% daripada permintaan pasaran.(sumber: TRAFFIC International 2002)
  • Buat masa ini, kebanyakkan gaharu dikeluarkan daripada hasil hutan dan amat terhad. Tanpa penanaman semula, spesis ini akan terus diancam kepupusan disebabkan aktiviti pengambilan gaharu
  • Penanaman gaharu di Malaysia masih baru dan belum popular, tetapi di negara lain seperti Indonesia, Thailand dan Kemboja sudah lama diusahakan. Malah ia mendapat sokongan yang amat kuat daripada pihak agensi kerajaan mereka dari segi modal dan teknologi.

Penggalakan Penanaman Gaharu Secara Ladang
Penanaman pokok karas sesuai dijalankan di
1. Tanah terbiar
2. Kawasan rezab hutan simpan
3. kawasan pembalakan yang telah diterokai.
4. Dijalankan secara pertanian hutan ladang dan diintergrasikan dengan pelbagai tanaman lain seperti herba dan tanaman komoditi.

  • Dapat menjana hasil ekonomi masyarakat setempat dan negara dalam bentuk eksport.
  • Dapat menghijaukan bumi dan megurangkan pencerobohan kawasan hutan

 

Number of View :48869

85 comments

  1. kami ada bekal pokok gaharu rm5.00 saiz lebih kurang 4 kaki,termasuk penghantaran anuar 0134928343

  2. macam mana nak bezakan jenis anak benih pokok yang berkualiti baik atau tidak.ini dapat di elak dari di tipu oleh pembekal yang tidak berertika

  3. jgn tertipu oleh pbekal. mahukan maklumat lanjut hubungi saya emel jria_r@yahoo.com-gaharu asia mou dgn thailand. untuk makluman anda bibit terbaru dan terbaik GA-T ada di sini tdk d tempat lain jd jgn tertipu. mklmt lanjut hubungi saya.

  4. kami sedia membantu sesiapa yang berminat tentang GAHARU dan juga pokok2 lain.. melalui teknologi terkini hasil gaharu dapat di percepatkan. sedia untuk perkhidmatan ladang juga.

  5. saya ada biji benih, anak pokok gaharu dari 2kaki ke 8 kaki ( malacensis, sub integra, crassna)

    servis innokulan juga ada
    1cm rm 50 shj
    pasti Gred A

    Buyer gaharu pun ada

    sila contact 019-3623490

  6. Saya ingin tahu berapa harga pokok gaharu setelah mencapai 5-6 thn .Boleh beri harga sepohon yang telah diinokolasi pada harga pasaran.

  7. Saya mempunyai kira-kira 3000 pokok karas di Lenggong Perak….Kalau ada yang berminat untuk membeli dengan cara pugal sila hubungi saya di talian…013-4288816.

  8. Ada sumber mengatakan daun pokok karas ini di beli untuk product herba seperti teh gaharu. Saya mempunyai kira2 3000 pokok gaharu yang dimana sebelum ini setiap 6 bula di buang dahannya bagi mengelakkan dari ianya tumbang. Saya bersedia untuk membekalkan daun tersebut kepada yang berminat untuk membeli daun tersebut….sila hubungi saya di talian 013-4288816.

  9. Membaca comment diatas sangat membarakan kerinduan menanamkan pokok ter sebut. Ada berberapa soalan yang ingin saya ajukan supaya minat tersebut dapat dikabulkan.
    1. Besar manakah pokok semaian yang boleh ditanam?
    2. Dalam usia berapakah pokok tersebut boleh disuntikan?
    3. Macam mana kita tahu bahawa pokok tersebut sudah menhasilkan gaharu.
    4. Di mana saya boleh dapat benih atau semaian yang terdekat dengan saya di Miri sini?

    sekia terima kasih.

  10. salam….saya baru berjinak2 dgn pokok gaharu ni….persoalan saya mcm mana nak bezakn anak benih gaharu vietnam dan thailand?pembekal saya mengatakan benih vietnam daun tumbuh di dahan dahulu kemudian baru di ranting?….manakala thailand tumbuh di ranting?betul ker?takut tetipu….terima kasih

  11. kalau ada bekalan siapa yang nak beli cuma sekarang tengah promo cara tanam saja. yak ada pembeli pun.

  12. Originally Posted By sumikami sedia membantu sesiapa yang berminat tentang GAHARU dan juga pokok2 lain.. melalui teknologi terkini hasil gaharu dapat di percepatkan. sedia untuk perkhidmatan ladang juga.

    Originally Posted By zaltanah yg sesuai uyk karas/gaharu ialah berbukit n berbatu..saya membekal ank pkk karas.lokasi bangi.harga bermula dr rm 5 utk dekat 2kaki n rm 7 pada 3kaki..spesis sub intergra,crassna n malaccencis..

  13. sya mempunyai lebih kurang 10 batang pokok gaharu liar dlm kebun getah sya.usia dlm lingkungan 25-30 tahun.besar lebih kurang sepemeluk.apa yg perlu sya lakukan untuk dapatkan gaharu.tq

  14. Salam maklumat terbaru ialah daun gaharu boleh dijadikan ubat antioksidan. Jus gaharu BS-II ada dijual dipasaran dengan harga yang agak mahal RM 80 seliter. setakat ini belum ada berita dari orang yang mengamalkannya. produk ni dari pahang.
    Saya jumpa satu kajian oleh sebuah universiti di indon mengesahkan tentang perkara ini.

  15. salam, kpd pemain gaharu baru dan lama ,syabas krn gaharu sudah dinobat kan sbg komoditi ketiga negara selepas sawit dan getah oleh PM, saya mengalu alukan sesiapa yg ada pokok gaharu liar dri spesis malacensis ,sy ingin membeli untuk proses inokulasi untuk hasilkan minyak dan teras.untuk info hubungi En .Roslan :0174037880 / 0125624571. email ; jnawawi95@yahoo.com. TQ

  16. saya pernah membeli bijih bwenih gaharu tetapi tak sampai 10 yang tumbuh. sekilo RM650.00 dari putra jaya.saya dah lost concact dengan beliau yang janji akan tukar tetapi sampai sekarang hilang. Bijih benih yang tak tumbuh.salam semua…..dan peringatan

  17. jangan tanam aquilaria hirta sebab kita mati dulu sebelum tugas-tugas rasmi dijalankan.

    tak percaya rujuk saja kat : http://fauzihashim.com

    berkualiti dan wajar hanya: mala,sub,crass. lain-lain orang tak fokus dah sebab kajian 3 diatas je. depa kata ni lah yg berkualiti.

    tapi saya nak tanya cik fazlisyam sikit, spesis mana yg dikatakan kategori balak tapi cepat hasil…?

  18. Salam..kepada semua penanam gaharu yg bakal menjadi jutawan..Di sini sy ingin membantu anda semua.Anda yg sudah ada pokok yang boleh diinokulen tp kekurangan modal..Sy sedia membantu anda untuk membuat usahasama dgn semua kos inukolen sampai jual ditanggung oleh pihak sy dan hasil dibahagikan 50:50 antara tuan kebun dan pihak sy..Pastikan anda bawa semua pokok yg ade..Lg byk lg bagus..Sy bukan Ahlong tp mau tolong.Anda berminat sila hubungi sy pd bila2 masa..DIN -0193710043

  19. apa perbezaan yg dimaksudkan dengan kenyataan berikut:

    Dapat menghijaukan bumi dan megurangkan pencerobohan kawasan hutan

    saya tak faham maksud kurang pencerobohan tu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam