Pokok Bunga Mawar

Pokok Bunga Mawar merupakan sejenis tumbuhan berbunga yang sering di tanam sebagai pokok hiasan. Tumbuhan berbunga mula muncul pada zaman Cretaceous. Pokok berbunga pertama adalah angiosperm.

Bunga Mawar adalah salah satu tumbuhan berbunga, oleh itu dalam kumpulan Angiosperm. Bunga Mawar adalah satu bunga asing bagi bangsa Melayu dan merupakan satu kebudayaan asing yang baru bertapak di dunia Melayu. Bunga Mawar mempunyai keharuman yang lemah dan tidak sekuat bunga tempatan. Ini mungkin disebabkan bunga Mawar tidak banyak mempunyai persaingan. Dalam kebudayaan barat, dan kini dalam kebudayaan Melayu, bunga Mawar melambangkan bunga cinta.

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :15247

15 comments

  1. bunga ros yang telah dikeringkan elok direndam kedalam air panas dan diminum. anda akan rasakan kesegaran seperti minuman teh yang lain dan anda akan dapati kulit akan menjadi lebih halus dan gebu. pastikan ros halus yang masih kuncup dan berwarna merah. warna merah tersebut mempunyai berbagai khasiat yang tersembunyi.selamat mencuba.

  2. thanks for your information about ”bunga mawar”.it helps me to finish my homework easily.arigato!

  3. time kasih ye kak sbab bagi info about bunga mawar ni.senang nak buat keje skolah.maap sayer bukan siti nurhaliza penyanyi.sayer pelajar skolah.12 tahun.

  4. Brogard ialah sejenis bahan aktif herba organik. Ia bertindak untuk mengawal serangga perosak yang menyerang tanaman dan juga sebagai baja tanaman. Ianya sangat sesuai digunakan untuk semua jenis tanaman sayuran, buah-buahan dan bunga-bungaan.
    Untuk Info yang lanjut.. sila layari:

    http://www.brogardherba.blogspot.com/

  5. bunga ros perlu siram 2 kali sehari pagi antara pukul 7 -11 pg. petang dalam pukul 3 ,4 ke atas. jgn siram time tghari. daunnya boleh melecur.

    jgn letak bwh net. pokok yang dapat cahaya ters akan lebih cepat daunnya kering dan mengurangkan risiko pnyalit daun berbintik.

    penyakit poedery mildew atau serbuk putih kat daun n batg bunga ros.. ambik 3 sudu baking soda,2 sudu minyak di camour dlam 1 baldi air. 1 baldi sama 1 gallon..sembur je kat mana ada penyakit tu.

    klu kena penyakit daun berbintk sembur racun fungicide. daun yg kena penyakit tu buang.

    kulit n kepala udang jgn di buang. blande dengan air.. kadang saya campur dgn kulit pisang..gaul pad tanah yang kita tanam pokok bunga ros tu. ini akan membuatkan pokok lebih subur lebat daunnya n bunganya gak…

    pokok bunga ros jenis yang sensitif.. jangan di tanam berselang seli dengan pokok lain..ia pun macam kita gak perlu di belai dengan penuh kasih sayang, penuh perhatian…

    cuma sedikit ini aje yang pengentahuan pasal pokok bunga ros ni yang boleh saya kongsikan…harap anda semua berjaya

  6. kita juga baru tau ykalu pokok yang alami masalah daun kerinting. boleh gna racun brorgard.. swembur secara menyeluruh pada pokok yang daunnya berkerinting… harga pasaran kalu tak silap 2liter rm18. 4 liter rm28 ringgit. boleh guna kat macam macam pokok..

  7. Amalkan menyiram pkk dan memandikannya pada pagi hari supaya air cepat kering. Elakkan dari memandikan pkk ros di sebelah petang.

    Cara penjagaan pkk ros selepas sebulan dari waktu pembelian amat penting bagi menentukan hidup mati pkk tersebut. Ramai yang merungut pkk ros mati selepas beberapa minggu beli. Contrary to popular belief, pkk ros mati bukan kerana kita tak pandai jaga atau tak pandai berkebun, tetapi cuma kerana kita tidak mengetahui teknik penjagaan yang betul.

    Saya peminat dan pengumpul bunga ini. Kini memiliki hampir 70 jenis bunga ros yg berbeza yg ditanam cuma dihalaman rumah. Kalau saya boleh.. anda juga mesti blh punya!

  8. Bunga ros memang diketahui sebagai penyeri halaman, sejambak ros sebagai hadiah, lambang cinta, amat sinonim dengan wanita tapi yang saya suka bunga ros ini harumannya yang memberikan ketenangan dan menghilangkan stress. Amalkan menghidu bunga ros di taman anda diawal pagi bagi memulakan hari anda kerana saya ada terbaca artikel bahawa haruman dari bunga ros baik untuk saraf jantung. Wallahualam. Pastikan bunga ros kampung kerana harumannya yang asli dan tidak disembur racun serangga.

  9. saya ada sikit ruang tanah untuk berkebun maklumle rumah teres je. saya amat berminat nak bina taman bunga mawar. boleh ajar tak cara nak mula. bunga ni boleh tak kat matahari terik..tolongle..

  10. tahniah akak pandai menjaga bunga ros. Saya pun ingin menjadi mcm akak mempunyai bnyk koleksi bunga ros. Saya baru berjinak-jinak dgn bunga ros sudah 2bulan akan tetapi pokok bunga ros sy sering diserang serangga halus bewarna putih seakan kutu dan membuat sawang di dedaun pokok bunga ros. Saya dapati ia membuatkan dedaun pokok bunga ros cepat rosak menjadi kekuningan. Bolehkah akak berkongsi petua untuk mengatasi masalah ini. Terima kasih.

  11. Salam semua,
    Seperti kata Alisa QQ, kulit pisang ada kasiat potassium yg pokok Ros sukakan. Lepas makan pisang, kulit nya tanam ditepi batang pokok Ros tu.

    Bagi mengelakkan serangga pada pokok Ros, tanam beberapa bawang putih dekat dgn pokok Ros tu.

  12. saya berminat dgn tanaman pokok2 bunga dan herba ne, tp tempat yg terhad dan saya tidak tahu cara penjagaan rapi…menjadikan saya was2 utk menanam pokok2 bunga ne….

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam