Pokok Buah apa ni ?

pokok1

Ada sesiapa yang biasa tengok pokok di atas ni. Pokok ini mempunyai buah yang pernah saya lihat tetapi saya tidak pasti buah apa..

pokok11

Tidak pastilah buah tersebut boleh dimakan ataupun tidak.. Tetapi sekali pandang macam boleh makan je..

pokok111

Kalau ada sesiapa atau pembaca yang arif dan biasa melihat pokok ini, di harap dapatlah kongsikan di sini..

p/s:  >> Segala info terkini dan maklumat berkaitan tanaman hiasan, pokok herba.. buah-buahan nadir.. perkebunan dan seangkatan dengannya saya akan kongsikannya di Channel Telegram Peminat Tumbuhan..

Sila klik >> https://t.me/tumbuhan

Number of View :32132

61 comments

  1. saya pernah lihat pokok daun yang serupa seperti dalam gambar. tapi buah tak sama. mungkin dari spesis yang sama. pokok yg saya maksukan, buah boleh dimakan isinya. nipis. dua biji buah bersambung pada satu kelopak. ada juga isinya sangat tebal. lunak. sangat manis. bukan seperti dalam photo

  2. Buah ni macam mata kucing brazil je, yang kat rumah saya buahnya warna hijau bila masak tukar warna kegelapan (coklat skit). Nanti saya check kat pokok saya samada buah merah tu putik buah atau pun pokok dalam gambar ini jenis lain..

  3. klu x silap org kelantan panggil buah terajang (bkn penendang tau!). Buahnya boleh dimakan, bila ranum bertukar kehitaman, rasanya sedikit kelat ttpi manis. bijinya mmg bersambung dua spt kata Ron.

    Kulit batangnya diambil utuk dibuat shampoo atau sabun, akan mengeluarkan buih yg bnyak apabila dibasahkan dan digosokkan pada badan.

  4. mungkin biasa tengok pokok ni, tapi tak tahulah pulak pokok apa. tentang buahnya tu, tgklah klu binatang monyet ke burung makan buah tu, berkemungikinan besar boleh dimakan

  5. nmpak mcm buah rokam..tapi tkde duri..yg ni mungkin pokok mertajam..daunnya orang tua2 boh ayag dan titik ke dlm mata..bagi mata cerah dan tak kabur..klau tak silap le..

  6. Pokok apa erk? tak pernah jumpalah sebelum ni…klu dah dapat info bagitau ye nak juga “berkenalan” gan pokok niii

  7. Saya keliru dengan gambar pokok tu. Kalau buah pokok tu jenis yang berlendir macam gam, maka ia tidak boleh dimakan. Dalam erti kata lain ia adalah racun. Tetapi jika buah pokok tu macam pasir bila dihancurkan menggunakan jari, maka ia boleh dimakan. Tapi tunggu…jangan makan sembarangan. Kata moyang saya, kalau ada semut, bermakna ia boleh dimakan kalau tiada seekor semut pun yang datang bertandang, jangan andai-pandai nak makan. Walau bagaimanapun, untuk keselamatan, jangan lah makan buah pokok tu kecuali memang kita tahu ia boleh dimakan. Apa pun saya akan cuba dapatkan sumber tentang pokok ini. Terima kasih

  8. Salam Fazli kalau di perhatikan susunan daun serta rating nya pokok ini tumbuhan liar di kawasan paya paya .Mirip pokok pernah saya lihat. waktu itu pokok belum musim berbuah tapi pada pandangan saya,ia nya tidak sesuai untok jadikan pokok teduhan sebab jika di perhatikan rimbunan daun nya yang hijau gelap cukup sesuai untok ular ular memburu mangsa mangsa nya.harap maaf kepada penanam nya.Maksud saya kalau hendak juga menanam pilih lah kawasan yang tempat anak anak tidak selalu bermain di kawasan tersebut .terima kasih.

  9. Kalau tengokkan ranting dan daunnya ini buah Kasai. Banyak terdapat ditebung-tebing sungai. Sekarang dah banyak dijadikan tumbuhan untuk tujuan landscape. Nak pastikan ianya Kasai, kulitnya akan berubah hitam bila masak. isinya nipis tetapi manis. Pucuk muda nya sedikit kemerah-merahan.

  10. Kalau betul buah mertajam ianya boleh dimakan, Daunnya dilumat campur bedak sejuk sapu dimuka boleh menghilangkan jeragat. Adik beradik buah keriang dot, keriang lada dan buah muyu.

  11. Nampak macam pokok yang hidup di kawasan tanah pasir. Kalau tak silap, pernah saya makan dahulu awal tujuh puluhan semasa latihan tentera di kawasan Tanjung Bidara Melaka..

  12. Salam Fazli, kalau tengok susunan daun dan buah macam pokok mertajam,terjam,terajang, nama saintifik Eriglossum rubiginosum, kalau pokok mertajam permukaan daunnya berbulu dan buahnya boleh dimakan. kegunaannya untuk melicinkan kulit muka,jerawat,jeragat dll.

  13. Ini bukan pokok mertajam/trajang/kasai(?) dan sesekali bukan longan Brazil. Longan Brazil tidak berwarna merah tetapi hijau walaupun ranum. Buah mertajam tidak berbentuk oval (atau bola ragbi) tetapi berbentuk lonjong (cylindrical) macam pil ubat. Kulit buah mertajam pulak licin berkilat sedangkan kulit buah dalam gambar ni kesat (matte). Kalau nak tengok, kedua jenis pokok ni terdapat di taman Mudun Cheras dan pokok mertajam pulak terdapat di Cheras Awana. (WWW.wikimapia.org)

  14. Setuju dgn mahadi…ini bukan buah mertajam/terajang.Buah dia memang ada iras2 tapi sikit2 je.Buah mertajam kecil & lebih lonjong …..bunga pun sangat berbeza……

  15. salam,ini rasa2 saya buah MERTAJAM.sedap gak makan waktu dia masak.kat umah saya dulu ada sepokok, tapi sekarang dah tebang.dah susah dah nak jumpa pokok ni.

  16. saya pernah tengok pokok ni. Biasanya d jadikan sebagai pokok hiasan/teduhan dikawasan perbandaran. Buahnya bila ia kering ia sangat keras dan dikatakan boleh dibuat ubat. Tapi tak ingat ubat apa tu. Untuk dimakan begitu saja, saya saya tak boleh.

  17. struktur daunnya macam pokok terajam, kelisa dan laici baka kacukan. tapi yang pastinya, ni bukan pokok terajam @ kelisa. cuma laici saya kurang pasti. sebab buah yang dalam gambar tu kecik lagi. kalau dah besar baru boleh pastikan. firasat saya mengatakan bahawa ni pokok laici sebab kat rumah saya ada sepohon. cuma baru peringkat belajar untuk berbunga. so, tak dptlah tengok buahnya yang masa kecik. buah yang besar banyak di jual kat pasar tani..

  18. Pokok ini tumbuh meliar ditepi sungai dan kawasan belukar buah nye keras tidak boleh dimakan monyet pun x makan buah nih…ditempat saya pokok ni dikenali sebagai pokok bongor pokok ini cantik apabila musim berbunga mempunyai warna bunga yang bebeza mengikut spesis.

  19. Haaa…kalau nk tau ni la org kedah panggil buah mertajam. bila masak bewarna kehitaman dan mmg boleh di makan tapi rasanya manis campur kelat… Aku mmg ingat sangat pokok ni sebab dulu masa kecik aku pernah jatuh pokok ni … pokok dia tak berapa tinggi sangat tapi masa aku jatuh tu aku kecik lagi, tegeliat la jugak….

  20. macam pokok buah sempi je..klu btl buah sempi buahnyer xblh mkn sebab klu makan gatal mulut dan kerongkong kita.blh bawa maut

  21. pokok ni penah ada kt umah sewa saya..saya x tau nape dia tuan umah tu tanam…mesti pokok yg bule makan kan…depan umah pon sama gak…ada sepokok…nk berbunga jenuh gakk…setaun pon payah..last tebang je lahh

  22. Salam. Pokok tu dikenali sebagai Longan Brazil. Putik nya merah tetapi bila ia membesar jadi hijau. Bila masak, ia masih kehijauan. Kadang-kala kulit buahnya retak/pecah apabila terlalu panas. Pada dalam kulit seakan ada lapisan seakan berbulu/span. Isi nya semacam rambutan, longkah dan tebal. Manis bila cukup masak, tetapi tidak pernah masam. Buah nya agak sebesar bola pingpong. Sedap juga untuk di makan. Berbuah sepanjang tahun.

  23. Nak dikatakan mata kucing brazil, buahnya pula tidak warna hijau waktu muda dan cokelat bila dah masak. Jika mertajam buahnya biasa lonjong tajam, tp ini tidak. Wallahu alam.

  24. Salam,
    Sekiranya saya tidak silap, pokok ini namanya “KASAI” banyak terdapat di tepi-tepi sungai (dulu) pokok ini agak besar. Sekitar tahun tujuh puluhan semasa usia saya belasan, Ketika musim kasai saya dan rakan-rakan tidak melepaskan peluang memetik (baca mencatas dahan) dan memakan buah ini. Berbau wangi dan isinya nipis dan melekat pada bijinya. Berwarna merah gelap bentuk bujur. Oh ya saya tinggal waktu itu di penempatan felda (Bentong-Raub)

  25. rumah aku ada pokok nie ,tapi buah dia hijau isi tebal cam laici tapi kulit dier licin kesat dan tipis ,aku panggil dier laici hutan (hantam saje) nama botani dier kena tanya kat mardi dier pasti tau.sangat manis apabila masak burung dan tupai turut suka,apalagi ulat memang rumah dier laa………

  26. Pokok ni ada dijual kat pasar tani,saya ada beli sepokok tapi mati sebab alah dengan air banjir…..penjual tu kata nama pokok ni Laici Indonesia@Brazil…..wallahu allam…

  27. tak pasti bauh ape..sy pernah tgk banyak tanam sebagai landkap…kalau boleh makan..nak cuba rasa juga..

  28. label disini longan brazil, entah oleh siapa. sebenarnya itulah buah matoa. asal dari papua, indonesia. ada 2 jenis: matoa kelapa dan matoa lembek. matoa kelapa menjadi pilihan kerana isinya pejal tidak terlalu berjus. matoa kelapa ada 3 jenis: 1] hijau, 2] kuning & 3] merah. 2-3 tahun usia berbuah. july-august musim berbunga. nov-feb berbuah. di indonesia sudah terkenal digemari penduduk.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam