Pokok Buah apa ni ?

pokok1

Ada sesiapa yang biasa tengok pokok di atas ni. Pokok ini mempunyai buah yang pernah saya lihat tetapi saya tidak pasti buah apa..

pokok11

Tidak pastilah buah tersebut boleh dimakan ataupun tidak.. Tetapi sekali pandang macam boleh makan je..

pokok111

Kalau ada sesiapa atau pembaca yang arif dan biasa melihat pokok ini, di harap dapatlah kongsikan di sini..

Number of View :29886

61 comments

  1. xpernh tengok..inilah kali pertama …sy tahu.nama..buah mertajam ler longn brazil ler…..dan mcm2 nama herba….dan kegunaan herba…..mcm2 tuhn ciptakn utk kita kan..

  2. pokok ni saya ada tanam kat depan rumah saya,tanam 3 tahun je dah berbuah.Orang jual pokok tu kata pokok mata kucing brazil,buahnya saiz bola ping pong dan isinya tebal,rasanya sedap

  3. Originally Posted By jawazpokok ni saya ada tanam kat depan rumah saya,tanam 3 tahun je dah berbuah.Orang jual pokok tu kata pokok mata kucing brazil,buahnya saiz bola ping pong dan isinya tebal,rasanya sedap

    @jawaz

    salam, takde jual anak pokok tut ker?…dok area mana?

  4. salam, rupa daun dan pokok sama pokok laici. betul2 sama, rumah sy ada sebatang pokok laici, ini lah daunnya, pucuknya… mungkin pokok laici yg baru berbunga dan berputik nak berbuah.. sbb laici kaler buah die merah mcm tu.. klu bukan laici pun… mesti adik beradik laici mcm longan, dll..

  5. Ini pokok longan Brazil, buahnya yg matang/masak berwarna perang-perang sikit, saiz sebesar bola ping pong. Rasanya manis, juicy.

  6. Kalau btul lerr nie pokok terajang… Ade manfaat utk kita… Boleh digunakan utk membuat minyak utk tersiliuh, patah dan retak tulang… Minyak kelapa dimasak dgn kulit pokok tersebut

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam