Orkid hutan

tiger-orkid

tiger-orkid11

Siapa pengumpul koleksi orkid ? Benarkah nama orkid di  atas ini digelar tiger orkid?  Pertama kali saya mengenalinya ialah pada 7 tahun yang lalu di FRIM, Kepong. Saya tidaklah pakar dalam bidang orkid ni. Menurut penanam orkid jenis ini, kebanyakkan orkid ini ditemui di dalam hutan dan tumbuh secara liar. Saya tidak pasti bagaimana ia diambil di dalam hutan, cuma apa yang saya lihat orkid jenis ini memang sesuai di atas tanah. Batang dan daunnya juga menarik mata memandang.

Jika anda ada koleksi orkid jenis ini di rumah, bolehlah berkongsikan rahsia orkid ini di sini..

Number of View :23209

20 comments

  1. ya..sememangnya orkid ni di gelar orkid harimau
    mempunyai bunga yang cantik dan wangi
    bunganya bertompok-tompok seperti kulit harimau

  2. tiger orchid atau nama saintifik nya Grammatophyllum Speciosum ..

    .. species terbesar d kalangan orkid .. d katakan `giant’ atau raksaksa .. di hutan tumbuh di atas kayu balak, bukan di atas tanah .. cukup sukar utuk berbunga jika persekitaran nya tidak sesuai ..

    .. saya berpeluang melihat sendiri tiger orchid ini berbunga .. sungguh menakjubkan dan rasa bertuah dapat melihatnya dengan mata sendiri .. ia di tanam di atas tanah tapi beralaskan batu merah semulajadi

    http://en.netlog.com/pak_choo/photo/photoid=17107431&setid=182012&surr=0#photos

    http://en.netlog.com/pak_choo/photo/photoid=17106412&setid=182012&surr=0#photoid=17106461

    http://en.netlog.com/pak_choo/photo/photoid=17106484&setid=182012&surr=0#photoid=17106615

  3. waa! bunga bbelang/bintik mcm rimau tp ssh nk bbunga n ssh nk dpt. jika ada kt nrsery pn hargany mahal. kalu yg dh besar mcm dlm gmbr tu, uii.. tak tau le hergeny. 2 sbb kalu ye bbunga rasa btuah sgt. bbrp thn dulu sexy prnh tgok bungany kt nursery kwn tp biasany jrg nursery yg ada pkk ni mjual pkk yg besar 2, biasany mrk wat koleksi je.
    *
    sexy x minat sgt okid bbanding kaktus. bkn apa, dia pnya spesis + hybrid berpuluh2 ribu jenis. nnt jd mcm kumpul kaktus yg ada 3000 jenis(?). okid kt rmh curik dr rmh org je. prnhlah mmbli jenis dadumrium, onc (bunga kuning kecik2), phalasiosis/rama2 ntah nama apa ke benda ntah. kt rmh adalh 10-12 pkk tmasuk jenis yg hdp kt pkk getah.
    *
    biasany okid tanah tinggi & okid negara 4 musim hampir kesemuany tak bbunga jika kita tnm kt rmh kita. so.. pilihlh pkk yg mdh2 mcm yg sexy tnm tu + catleya, vanda dsbny.
    *
    sexy guna baja tai kmbg je. 1 thn 1x bersihkn pasuny, 2kar arang, buang lumut2. daun hijau tua bmksud pkk tak kena cahaya, daun kuning bmaksud ianya tlalu tdedah kpd chy mthri. so mesti tau jenis okid dlm mdedahknnya kpd chy matahari.

  4. lupa. 2kar arang bmksud : mrendamkn arang yg dh stahun 2 dlm air d+ baja tai kmbg. ltk tmpt teduh sehingga akar br tumbuh/ pkk dh serasi dgn suasana.
    *
    terima kasih.

  5. wah! pkk okid yg sexy curik (dgn izin) dr rmh sedara hr 2 dh bbunga wp pakai campak je. bungany 1 tangkai 1 kuntum shj tp bwrna ungu muda sebesar 3 jari (jari sexy ya!). x bbau sgt.

  6. mengikut sesetengah pihak andai okid ini berbunga,pemiliknya adalah orang yg bertuah,namun untuk pengetehuan semua,spesis ini boleh berbunga pada bila2 masa je Insyaallah, dgn meletakan sejenis baja(hormon) berupa pil.namenya dah lupa la sebab dah lama tinggalkan bidang ni.nak benihnya ada 2 cara.1.ambik je anak yg berakar. 2.melalui tisuculture.

  7. salam.. awal bulan nie ada pesta bunga di taman tasik shah alam.. pokok nie yg paling besar dijual rm 300.. tapi tak merasa plak tgk bunganya secara live 😛

  8. mak aku ada tanam dua pokok, ingat aku pokok aper, buat bodoje lah pasnie dah tau aku leh tolong letakan batu2 merah atau balak kat kelilingnya biar bunga, tentu bertuah mak aku, dah tu mahal lak dah tentu nante kena curi, tulah masalahnya rumah tepi jalan, open pulak tu…….takleh laman nak cantek sikit ader je yang terpanjang tangan………………

  9. ya…orkid ini adalah Grammathophyllum sp. saintifik name….sya katakan sp sbb x nmpak bunganya….atau nama biasa giant orkid

  10. mmg sedih jika pkok/ brg kita dcurik.
    *
    walau bgmnpun… halalkn n doa agar Allah ampun dosa pencuri tsbt n dosa kita. anggapla Dia nk sucikn harta kita, Dia nk uji ksabarn kita, Dia nk hapuskn dosa kita n Dia nk tmbahkn pahala kita (krn dosa dh tiada n berkat ksabarn serta doa kita). lgpun bg mukmin, tdk hadir musibah, ksedihn bahkan ttusuk duri tanpa sia2.
    *
    ikhlaskn hati n tdk kdekut dgn org lain yg mminta benih pkok dr kita. Mukin jg kita mdpt benih yg lain, baru, unik dr jiran tanpa mminta. Insya Allah, aktiviti mnanam pkok akn mjadi terapi minda/fiz.
    *
    prasaan amat ptg utk aktvt mnanam pkok. seumpama bsalam dgn org yg tdk ikhlas dgn snyum dbuat2, pasti kita dpt mrasa. begitu jg dgn pkok yg dpt mrasakn aura ktika kita mnyntuhny. Insya Allah pkok kita akn subur, bkembang biak n btmbah.

  11. Mmg nama biasa orkid hutan ne Tiger Orchid. Nama saintifiknya Grammatophyllum speciosum. Tidak ditanam dlm pasu kerana pokonya besar, biasa ditanam diatas tanah atau cabang pokok yg besar. Kebiasaan berbunga stiap 3 atau 4 tahun sekali. Jika ingin melawat bolih dtg ketempat saya di Lot 1556, Taman Bukti Setia, Ampangan, 70400 Seremban. Kami banyak koleksi orkid hutan utk tujuan pemuliharaan dan peminat orkid hutan.

  12. saya org baru…….baru nak berjinak 2 dlm dunia orkid ni…caper yg tahu sila bagitau tntg selok-belok pokok orkid

  13. salam…….sy nk kongsi cite tntng orkid hutan(orkid harimau),benih dia sy abik dri ibu saudara saya,itu pn lepas orkid tu hbs berbunga,mulanya ssh gak nk mnta maklumlah spesisnya susuh nk dpt,cite babnya mmng tk caye,…buleh tahan kembang hampir 7 bulan lamany….,itupn tk layu smuanya,……

  14. hurmm..makcik saya tanam dah 30 tahun baru berbunga…percaya tak..sebanyak 18 tangkai berbunga serentak…u all bayangkan..lokasi alor gajah melaka..saya ambil anak orkid tiger dah hampir 18 tahun masih belum berbunga…pokok aje yg gemuk..sabar je la

  15. Assalamualaikum…
    mmg klu orkid harimau ni cntik…..tp punya la susah nk berbunga…bertahun2 tanam pun belum tentu berbunga….

  16. salam..saya daripada hexagongreen group, syarikat menjual orkid secara keratan bunga..kami mempunyai lebih 20 spesies orkid di antaranya dendrobium, mokara, vanda, phalaeonopsis dan aranda..boleh hubungi muhaimin (0193727419) untuk maklumat lanjut atau emel ke muhaimin_biotech@yahoo.com

  17. rumah sy ada orkid 2…pnah berbunga skali….tp sy x tau cm mane nk biakan,,,,ada cadangan x?

  18. Angah sokong En.Adnan Mahrof..pemulihan khazanah hutan itu niatyang cukup mulia. Teruskan usaha En.Adnan untuk generasi muda yang mencintai alam semulajadi…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam