Durian Merah

durian_merah2Aku try search tentang durian merah ni di internet tetapi tak banyak yang aku dapat. Mungkin durian jenis ini tidak berapa popular di Malaysia agaknya. Kalau mengikut Wikipedia, Durian Merah ini adalah sejenis tumbuhan yang terdapat di hutan Malaysia serta di negara-negara ASEAN yang lain. Tetapi kalau tak silap aku di Semenanjung Malaysia memang susah nak jumpa durian jenis ni. Di Sabah Sarawak mungkin ada banyak la agaknya. Nama saintifiknya Durio graveolens. Durian Merah ini oleh masyarakat Dayak Kenyah disebut durian daun, mungkin disebabkan lebar daunnya hampir selebar telapak tangan orang dewasa. Jika anda pernah makan durian merah ni, tolonglah kongsikan nya di sini. Sedap sangat ke durian jenis ini?

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :28115

61 comments

  1. Saya ade dapat email dari AzariA@mohg.com… dia ada kata..
    Saya pernah makan sewaktu di berkerja di Sabah dulu.Rasanya sedikit manis dan duri nya lembut dan nampak aje tajam.Saya tidak berapa suka sebab ianya agak manis kerana saya suka yang ada rasa pahit pahit.Isinya tidak berapa tebal macam durian kampung.Saudara boleh dapati ianya banyak di dearah Tuaran dan kampung2 menuju ke Kota Belut.Banyak di jual oleh Orang Dusun di sana.

  2. mmm..durian merah… durian merah merupakan satu lagi jenis durian yang unik.. durian ini sebenarnya tdk la semanis durian yang biasa tetapi durian ini sgt sedap bila dimasak. durian ini selalunya didapati di pedalaman sabah. 1st saya pernah makan durian ini di daerah tongod, sabah. kadang2, durian merah ini dijeruk dan tahan sampai mencecah setahun jia disimpan dengan baik… so, datang la ke daerah tongod bila musim durian merah..

  3. bagi saya durian nie mmg best berbanding durian yang biasa. dimana rasanya tidaklah semanis durian biasa. rasanya lemak dan baunya pun berbeza dengan durian biasa. durian ini juga dipanggil durian dalit oleh setengah2 suku kaum sabah. terdapat beberapa jenis warna iaitu kekuningan, kemerahan dan ada juga yang berwarna pink sedikit. seperti yang diterangkan diatas durian ini senang dijumpai di sekitar jalan menuju ke kota belut. dan juga ada dijual di tamu besar kota belut. tetapi ada waktu durian ini susah dijumpai. dan berhati2 dengan durian yang dijual disabah kerana kebanyakan durian dijolok dan kemudian diperam. durian sebegini akan membuatkan rasa asli durian tersebut tidak dapat dinikmati sepenuhnya. dan kadang kala tidak mempunyai rasa manis langsung.

  4. salam. subhanallah. first time ketemu durian merah. tak pernah rasa. kat semenanjung mana nak cari yek??tapi mcm semacam je tgk durian merah ni sebab dah biasa dengan durian yang berisi kuning. tak tahulah dapat melepasi salur tekak atau tak. hmm.. subhanallah.

  5. Durian merah memang sedap.well nak cuba pi la to my kampung tapi pada musim durian je.kat kebun kita ada beza sikit warna buahnya.kat tempat kita di sarawak warnanya ada
    oren sikit.namanya local ialah durian isu.

  6. Assalamualikum semua…begitulah kehendakNYA menciptakan segalanya…..kalau kat tempat saya ni durian merah memang popular sangat…pasal rasa tu ikut selera masing masing…yang saya tau…durian merah ni memang bermusim juga…kami lebih meminatinya kalau durian ni dibuat”TEMPOYAK” mengikut istilah tempatan di SABAH…lagi best kalau dimakan bersama lauk pauk…haa…kalau tak percaya…SELAMAT DATANG KE NEGERI DI BAWAH BAYU….untuk mencubanya…lagi uumph kalau dapat ke daerah asal pembuatan TEMPOYAK DURIAN MERAH seperti di SANDAKAN……KOTA KINABATANGAN…..jumpa disana….bye

  7. salam..

    Durian merah mengikut pekerja di UPM bukanlah jenis yang sedap di makan. Mengikut saudara Hanan di tanam di UPM sekadar untuk dibuat research untuk mendapatkan klon yang baru.. wallahuallam..

    Durian merah kalau saudara berminat nak dapatkannya benihnya saya akan usahakan. Insyallah.. kalau ada rezeki kerana ada di tanam di semenanjung. Nak kata sedap tuh tak sure pula kerana kalau bagus sudah tentu dah dikomersilkan.

  8. saya ada tanam durian jenis ni + durian kampung. kalau kat sipitang, sabah (kg saya), durian jenis ni banyak. ada 4 jenis warna durian jenis ni. merah, pink, oren, and kuning. 4 jenis warna ni masing-masing ada peminatnya tersendiri.

    Durian merah ni saiznya tak berapa besar. kadang2 tu sebesar penumbuk je tapi isi memang kaw. rasa tak berapa manis dan sedikit kelat. duri durian agak rapat, pendek dan tajam berbanding durian kampung.

    Di sabah, durian ni banyak di tanam di bhgn pantai barat sabah. tempat paling terkenal dengan durian merah ni adalah di sipitang.

  9. slu mkn buah durian ni kat sarawak. kat kebun mak mertua banyak durian ni p orang kurang minat nak mkn durian ni. slu org jual murah je. isinya banyak, padat, manis n rasa mcm wangi…da colour kuning pekat, oren dan merah. buahnye kecik2 je. kalu nak rasa n tengok buah-buahan pelik yang x da di semenanjung jom la g sarawak…heheh. p saya x tau la kat mana yang banyak nye buah ni coz rasa mcm slu je jumpa buah ni….:)

  10. Durian merah yang saya pernah makan tidaklah semanis durian moden yang kebanyakannya dikacuk tu. Setahu saya durian ini asalnya ialah durian liar di hutan tetapi kini ramai orang sabah mula menanamnya di kebun kerana pasarannya yang baik, walaupun harganya tidaklah setanding durian kacukan.

    Seperkara yang sangat menarik dengan durian ni ialah rasanya yang kurang manis (rasa manisnya hanya sedikit) tetapi rasa lemaknya yang menyerlah.

    Dalam sekali duduk makan, 1 bakul besar durian merahpun saya tidak akan puas memakannya tp 2 biji durian biasa mungkin sudah cukup bagi saya seorang. Isi durian merah memang nipis dan terdapat hampir d semua tempat di seluruh sabah. Cuma bekalannya agak terhad kerana belum ramai yg menanamnya.

    Satu lagi jenis buah yg juga sangat sedap yg ada d Sabah tp macam tiada di SM iaitu Buah Terap.

  11. Hmm.. Durian ni cuma terdapat di Sabah dan Sarawak. Di Semenanju8ng pun ada terutama di pedalaman Perak, Kelantan dan Pahang. Hanya orang-orang asli di situ yang sering menjualnya. Saya pernah makan di Sarawak. Kalau dah musim di Pasar Besar (tamu) Gambir atau di Pasar Satok ada dijual. Di tamu Miri pun ada cuma harganya sahaja berbeza. Jika di Miri harganya boleh mencecah RM 35.00 sekilo. Tetapi di Kuching harganya hanya dalam lingkungan RM 10 – RM 15 sekilo. Saiz durian ini juga tidah besar. Sebiji dalam 500g sahaja. Isinya tebal tapi takl berat dan kenyal-kenyal. Durian ni berbau tak sama dengan durian biasa. Baunya seakan-akan bau cempedak atau sukun masak. Isinya bukan sahaja berwarna merah, ada berwarna ungu, kuning dan oren. Rasanya juga seakan-akan cempedak atau sukun masak dan tidak terlalu manis. Durinya panjang-panjang tapi tak tajam. Nak kopek kulitnya pun bukan senang seperti buah durian biasa. Saya belah cara ‘pancung’ saja, lepas tu korek isinya. Khasiatnya pula saya tak pasti, tetapi ia tidak sepanas durian biasa.

  12. saya pernah makan buah durian merah ni
    rasanya agas manis dan kurang enak kerana ada rasa yg tidak dapat diterima oleh tekak saya. susah nak cerita camner rasanya.. klu nak try datang sabah baru tau camner rasanya.hehehe
    klu nak tanam untuk jualan sy rasa tak begitu bagus.
    kulitnya mmg nipis dan durinya nampak tajam tp lembut.

  13. En. Fazlisyam,

    Bagi subjek tersbut saya tak ke mana2 pun kerana tak terjumpa durian yang sebegitu walaumabaimanapun saya nak bagi tahu bahawa durian kampung yang paling best kerana durian secara komersial makin teruk atas sains dan teknologi kerana lebih jenis baja/racun digunakan. Diberitahu oleh rakan bahawa tupai tidak berani berdekat pokok tersebut. Manusia sekarang begitu cepat ke shyurga/neraka kerana makanan yang begitu banyak racun dan lain2…

    Makanan2 yang disebut ada racun tetapi kita tak tahu tetapi saya tahu…saperti ikan, bebola ikan, makanan dlm tin, sayur,…jangan lupa DURIAN…MENGAPA TUPAI TAK MAKAN DURIAN ?

  14. baru 2 minggu lepas saya dapat biji benih durian ni drpd kawan saya kat sabah.saya minta tolong dia carikan dan dia telah poskan pada saya.suami saya nak kacukkan dgn durian hijau .skg ni baru tumbuh tunas,nanti balik kampung baru nak tanam dlm polibag.harap2 menjadilah benih ni.klu tak kena mintak lagi dgn kawan saya tu.

  15. KALAU DURIAN NIE…MEMANG TAK PERNAH TENGOK ATAU CIUM BAU….LAINLAH KALAU DURIAN ISINYA WARNA KUNING KAH, PUTIH KAH…ADA KAH DURIAN NIE KAT SARAWAK?

  16. ada banyak je kat sarawak…tp x tau la waktu sekarang ni ada ke x…heheh. tapi kebarangkalian tk jumpa kat mn2 tu ada la. p kalau nak bandingkan dengan durian kampung, durian kampung jauh lebih sedap..nyam…? pnah mkn or jumpa durian yang x da duri x? maksudnya kulitnya x da duri langsung…2 sedap gak. isi pun boleh tahan tebal.

  17. Slm,

    Kat semenanjung durian ni ada, tapi tak ramai yang tahu atau menghargainya sebab durian ni tak berapa “ump’ macam durian lain. Ada sepokok kata tepi padang SK Sungai Selisik (Hulu Selangor) tapi musim ni tak berbuah… cuma berbunga sahaja…..bunganya warna merah. Durian jenis ini kumpulan durian hutan.. dari segi kegunaannya penting sebagai “pool genetik/ genetic pool” baka-baka durian kerana ianya mempunyai daya tahan terhadap penyakit dan beberapa ciri lain.. namun kurang nilainya dari segi ekonomi. Durian jenis ni lebih kurang cam kelapa laut jugak le… kena ada pokok yang keluarkan bunga jantan dan betina dan aktif pada waktu yang sama….
    Wallahualam

  18. Salam kpd En Fazlisyam

    Megenai durian merah tu saya x berapa tahu sangat. Semasa saya belajar kat uitm sabah dulu, saya pernah nampak durian ini di jual kat tepi jalan terutamanya kat King Fisher. Saya x pernah makan durian ini sebab harganya terlalu mahal dan orang semenanjung yang selalu membelinya.

    Durian ini adalah durian asli dari pedalaman sabah yang mana belum ada kajian lagi mengenainya kat malaysia.

    Ini komen saya mengenai komen En Wong Yat Seng mengenai komennya terhadap durian. Sebenarnya buah apa2 sekali pun ada mudarat jika dimakan secara berlebihan Contohnya durian akan menyebabkan badan kita terasa panas dan hangat kerana tindak balas badan kita dengan bahan kimia semulajadi dalam durian kerana durian sangat kaya dengan karbonhidrat, glukose dan fiber. Contoh lain adalah seperti longhan, nangka, cempedak,rambutan,duku dan langsat akan menyebabkan batuk dan asma jika di ambil secara berlebihan.

    Mengenai tupai yang tidak makan buah durian adalah satu kenyataan yang salah. Sebenarnya tupai makan buah durian. Ini disokong kerana saya nampak sendiri dengan mata saya. Musim durian dalam bulan september yang lepas, ada sepohon pokok durian betul2 di sebelah bilik asrama saya. Saya nampak tupai tengah mengorek buah tersebut. Saya tunggu buah itu beberapa hari dan ia gugur. Buah durian bukan boleh terus di buka sebaik sahaja ia gugur.

    Kena tunggu 3 hari baru senang dibuka. Dan durian yang digigit tupai itu ditumbuhi dengan kulat di tempat yang di koreknya tapi isi di bahagian ‘paksa’ (isi di ruang lain) masih elok dan boleh dimakan.

    Kera pun sama, turut mencuri buah durian di pokok ini.

    Harap komen saya ini tidak menyentuh perasaan Mr. Wong.

    Saya akan ke Sabah bulan 6 tahun 2010. Saya akan korek seberapa banyak maklumat tentang durian ini daripada pensyarah saya kat Sabah.

    Dan byk lagi buah-buahan sabah yang kita tidak tahu seperti Buah Tarap, Buah Salak Madu dan sebagainya. Hanya Suku kaum sabah sarawak seperti Kadazan Dusun, Bajau, Suluk, Rungus, Sungai, yang tinggal di pedalaman tahu khasiat, dan keburukan buah tersebut.

    Untuk keterangan yang cepat, bolehlah bertanyakan pada Pensyarah saya kat UiTM Sabah iaitu En Sabki Haji Suhaily. Saudara boleh mesej kepada saya untuk mendapatkan no telepone beliau dan pensyarah ladang yang lain. No hp sy 013 8830360. Harap beliau dapat membantu. Saya mohon maaf kerana tidak secara terus meletakkan no hp mereka supaya tidak menganggu masa mereka mengajar dan untuk tujuan keselamatan.

    “Ilmu itu perlu dikongsi agar ia bermanfaat dan berguna kepada manusia”

    Sekian,
    -Suhaimi-
    Final year student,
    Degree in Plantation Mangement,
    UiTM, Malaysia

  19. durian merah tak sedap macam durian biasa tu..
    husband pernah beli bagi kitaorg cuba rasa …anak pun tak mahu makan ..

  20. salam sejahtera,

    tak silap saya 3 tahun lepas suratkhabar Star ada keluarkan 1 article tentang seorang pakcik di perlis yang menanam segala jenis durian yang pelik pelik di kebunnya.

    macam-macam kaler merah ada ungu pun ada purple ada tah banyak lagi… yang merah kat atas tu pun dia tunjuk jugak…

    dulu saya ada jugak tulis bab durian… kejap ye http://sebastianjoshua.tblog.com/archive/2008/06/

    ada satu lagi durian pelik… durian kura-kura, cuba check this blog http://linaherbs.blogspot.com/2009/10/durian-kura-kura.html

    nak makan berjenis-jenis durian tak larat bro… bukan poning tapi pitis poning hehehe

  21. Saya dah rasa durian ni semasa melawat Sabah dalam bulan Jun,2008 yang di jual di gerai tepi jalan dalam daerah Papar. Rasa nya kurang manis dan buah nya tidak besar. Ia boleh di promosikan sebagai buah durian eksotika Sabah/Sarawak kepada para pelancong domestik dan asing. Jika ada chef yang kreatif mungkin boleh di jadikan toping untuk ice cream/ banana split.

  22. Terima Kasih Saudara Suhaimi kerana memberi info yang bagus kepada saya dan kepada pembaca yang lain.. Semoga anda terus berkongsi ilmu..

    Tidak lupa juga kepada rakan-rakan yang lain.. Info beginilah amat penting supaya generasi yang baru dapat menimbulkan minat dan menghargai sumber genetik atau sumber alam yang mempunyai pelbagai variasi citarasa dan keunikannya tersendiri.

  23. Salam Encik Fazlisyam…

    Durian Merah ini kami gelarkan ‘Durian Otak Udang Galah’ sbb isinya yang kemerahan dan lunak. Namun rasanya tidak lah manis tetapi rasa seperti rasa lemak sahaja…namun begitu ada juga yang rasa manis. Durian Merah ini sememangnya hanya boleh didapati di kawasan Sabah & Sarawak sahaja namun kebanyakkannya hanya dibahagian pantai timur Sabah seperti daerah Sipitang dan Beaufort. Kampung saya terletak di bahagian daerah Sipitang dan keluarga saya sendiri mempunyai pokok durian Merah tersebut.

    Bukan sahaja pokok durian Merah sahaja yang terdapat disini, malah pokok durian Kuning dan Oren juga. Rasanya lebih manis daripada durian Merah.

    Kalau Encik Fazlisyam nak tahu, durian Merah, Kuning & Oren ini tidak terlalu ‘kuat’ berbanding durian biasa. Orang demam pun boleh makan dan tidak mempengaruhi demam. Tangkai buah ini pendek dan biasanya kami menggunakan sarung tangan yang tebal semasa mengutip durian ini kerana durinya lebih panjang dan tajam berbanding durian biasa.

    Jika Encik Fazlisyam hendak merasa sendiri durian ini, datanglah ke Sabah sendiri kerana sekarang ini musim durian, cuma agak di penghujung musim.

    Bagi orang yang tidak biasa memakannya, memang durian jenis ini tidak sedap dimakan, namun bagi yang sudah biasa, setiap tahun durian ini tetap dicari oleh peminat-peminatnya.

    Banyak lagi buah-buahan yang tidak terdapat di Semenanjung Malaysia yang cuma terdapat di Sabah & Sarawak sahaja.

  24. sy pelajar UMS sabah.. setahu saya, durian ini yang paling mudah beradaptasi dengan pelbagai persekitaran berbanding dengan pokok durian jenis lain.. contohnya di kampung kami, durian lain tidak dapat berbuah kerana tanah yang krg sesuai.. tetapi durian merah ini dapat berbuah dengan baik.. di kampung kami ia dipanggil durian pipah atau durian hutan.. mungkin native dari hutan kita..

  25. sy setuju dgn Sjn Mail,kat area Serian Sarawak mmg ada mereka jual durian jnis ni,wrna oren pn ada..mmg xsmanis durian biasa,tp boleh dmakan..dan lg klu nk durian yg tumbuh liar,dtglah ke Kpg Ampungan,Serian dlm hjg thn gitu…durian liar ni tmbuh liar d bkit & rsnya lbih lemak bbding durian siam.

  26. salam 1 Malaysia

    Seperti yang dikatakan oleh 2 orang kawan yang terdahulu,saya pun berasal dari daerah Sipitang memanglah banyak durian jenis ini di tanam kat sini.Dikebun bapa saya pun banyak ditanam.. baru-baru ini lebih 5 pokok yang berbuah dengan rasa yang berlainan.Saya amat suka makan buah durian ini..tepi kalau yang rasanya pahit tak lah.Di kebun bapa saya ada 1 pokok yang rasanya pahit manis kami menamakan “SI KOPI” walau warnanya merah.

    Satu lagi yang saya nak bagi tau kat sini..harga durian ini lebih mahal dari durian biasa..pernah suatu hari tu di tamu tani saya tanyakan harganya ..saya terkejut bila diberi tahu sebiji durian tu harganya RM17.00

    Durian jenis ini setakat yang saya tau lah tidak memudaratkan kesihatan walau banyak mana kita makan ..tak macam durian kampung(biasa) bila kita makan banyak,kita akan rasa panas badan.

    Sekian,tu ajalah komen saya mengenai durian merah ni.

  27. Durian merah ni kurang manis tetapi lemak. Ada segelintir orang Sabah suka makan durian merah dengan nasi panas termasuk la bos besar aku di opis. Kak yang keja ngan aku kat opis pula kata durian merah ni kurang panas banding durian kuning tu. Kiranya sesuai la utk org2 yang ada tinggi darah, kencing manis dan asma. Durian ni memang popular kat kawasan2 pedalaman Sabah.

  28. kalo warna ungu n merah memang tak pernah tengok,kalo warna oren tu adalah,kecik,duri tak tajam,kalo d belah boleh tekan je(lapik la duri tu dgn kain tebal)isi manis n kurang tebal org local panggil buah pakon(durian kuning/oren)

  29. Terima kasih saya berkesempatan membaca komen masyarakat peminat buah kita.

    maklumat yg banyak memang daripada kawasan sabah sarawak berkenaan durian nie, di sabah sendiri durian ni ada pelbagai nama mengikut daerah, antaranya durian dalit, sukang, umumnya dipanggil durian merah.. maklumat Az drp Sipitang Sabah juga boleh dirujuk, En suhaimi mungkin belum mengenali secara tradisinya berkenaan durian nie, di rumah saya di Kg Gadong Beaufort Sabah ada tanam 3 jenis warna isi, dan 2 warna buah, hijau dan kuning,

    Seingat saya pernah ada buku berkenaan durian ni diterbitkan oleh DBP atau UPM.

    rasa tu taklah manis (bukan bermakna tak sedap), bermacam rasa mengikut jenis, rasa lemak, ada kelat tetapi memang sedap kepada penggemarnya. Kalau makan banyak pun kurang sendawa(gas).

    Di Miri dan sebelah Beaufort, Sipitang harganya mungkin didorong harga yg boleh ditawar oleh pembeli dari Brunei, tu sebab harganya kadang2 tinggi,

    Tapi pesan saya kepada yg belum pernah makan atau tidak mengetahui berkenaan durian nie, sekarang nie banyak durian tu dijolok dan diperam oleh perai pokok yg datang masuk ke kampung2 dan menjualnya ke pekan atau d Kota kinabalu, jadi rasanya memang tak sedap, saya lebih suka kutip yg dah gugur masak atau panjat buah masak atas pokok,

    satu lagi petua kalau nak beli, jgn harap tengok tangkai buah tu macam gugur masak, (Tidak rosak dijolok) ada satu teknik mengugurkannya secara serentak (seminggu) kononnya dgn mengikat batang pohon dan tabur garam, buah pra matang pun gugur sekali.. aa tu juga rasanya tak sedap. Manusia semakin tamak….

    kalau nak dapatkan rasa sebenar yg asli datanglah melawat kampung2 di Sabah pada musia durian tu.

    Yg nak info lebih boleh gak emil saya ibr991@yahoo.com

    terima kasih Sdr Fazlisyam pada ruangan ni

  30. aaa… satu lagi info menarik yg saya pernah dengar danbaru ingat, durian rimau, pokoknya berbuah rendah, kononnya harimau suka makan durian tu. tapi saiz kecil. juga terdapat di kawasan borneo… cari laa buku tu..

  31. nampak warnanya uuummmm…menarik tapi x tau la rasanya…lain org lain seleranya..nak cuba gak…

  32. penah makan dah durian nie. manis meleting. kita makan yang asal dari sabah punya.. kawan tolong bawak balik..

  33. MEMANG BETUL GA KATA MR.WONG TU, SEMUA BENDA NAK DIMAKAN DALAM DUNIA NI DAH ADA RACUUUN…….TAPI SYA MINTA PADA FRIEND YANG ADA BENIH DURIAN MERAH KE HIAU KE PURPLE KE TA KIRA LAA SAYA HENDAK SANGAT …KLAU DAH ADA CALL SAYA 018-7654600……..MEMANG TERUJA LA TENGOK DURAN DURAN TU………..

  34. Salam. Durian merah ni memang enak dimakan. Rasanya lemak. Berbanding durian biasa, durian merah takkan buat badan kita panas kalau dimakan.
    Biasanya di Sabah ada dua trend memakan buah durian merah ni. Kalau di sebelah Pantai Timur Sabah seperti di Daerah Beluran dan Sandakan contohnya, durian merah ni dimasak bersama dengan ikan. Tapi di sebelah Pantai Barat Sabah pula biasanya orang makan terus saja macam makan durian biasa. Durian ni ada juga yang isinya berwarna kuning.

  35. wau mcm best je.xprnh jumpe n makan durian isi merah mcm ni.klu tengok gambar mcm sedap je.ni yg buat aku mengidam nak makan ni.kat semenanjung kt mane ade ye? tau tak .klu tau ckp la kt aku.dapat sebijik pn jadi la.rm50 sebijik pn aku sanggup beli.yg penting dpt rase durian merah ni heheheh

  36. Ya Allah pelik la pula. Biasa putih ni merah. Menarik nampaknya..tapi rasa macamana erk..

  37. oh buah durian ni.. umah pak cik saya ader. tp kitorg pggil durian brunei. xtaw lak naper.mybe pak cik sy amek benih dari saner kot.
    yg best nyer pokok ni dahan rendah2.n sepanjang dahan tu penuh buah nyer. boleh pegang dgn tgn jer.xmcm durian beser yang tinggi buahnyer.

  38. saya x dapat rasa buah ni tak per asal dapat bijinya nak buat benih..hi hi.. sapa-sapa dr sabah yg nak datang ke semenanjung dan boleh bawa benih durian merah dan durian kuning sabah tu…bawa la 5-6 bijinya yg gemuk-gemuk jgn yg kempis. lepas tu hubungi la saya erk..

  39. BIJI BENIH DURIAN MERAH

    Kepada sesiapa yang berminat dengan bijih benih durian merah sabah, boleh hubungi saya melalui emil ibr991@yahoo.com atau SMS 0138690365. Pengahataran ke semenanjung akan diuruskan melalui pos laju.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam