Kepelbagaian Jenis Terung

terong-asam

Terung Asam

terong-pipit

Terung Pipit

terong-satut

Terung Satut

terong-telunjuk

Terung Telunjuk

terong-pipit2

Gambar terung di atas saya tak pasti terung jenis apa.. Macam terung pipit juga cuma warna dan bentuknya ada beza sedikit.

Di Malaysia mungkin ada lagi pelbagai jenis terung selain dari di atas. Saya sendiri kurang maklumat yang saya ada mengenai jenis-jenis terung dan kegunaannya. Kebanyakkannya, hanya dijadikan dalam masakan sahaja.

Jika anda mempunyai maklumat mengenai terung-terung ini atau lain-lein jenis terung boleh kongsikan di sini..

Number of View :35266

Beras dari Sarawak

beras

Memang banyak beras dari Sarawak ni.. Gambar di atas ni antara sampel beras yang berasal dari Sarawak. Antaranya adalah seperti Serasan putih, Balu, Katek Merah, Kuaci Puteh, Kuaci Hitam, Kuduk, Telasih, Birieh, Mamut…

berassarawak

Bajong, Biris, Bario dan macam-macam lagi…

Number of View :6247

Tanam Cili Dalam Pasu

benih-cili1

Siapa yang tak kenal cili. Bagi saya ia raja segala sayur. Namun ramai yang mungkin tidak pernah tanam sayur. Tak perlu tanam banyak-banyak untuk dapatkan hasilnya. Tanam sepokok dalam pasu pun dah ok.. Sayuran cili mampu hidup lebih subur didalam pasu sekiranya ditanam mengikut kaedah penanaman yang betul.

Berikut adalah kaedah penanaman didalam pasu yang boleh dijadikan panduan.

  • Gunakan tanah campuran yang mengandungi tiga bahagian tanah, satu bahagian tahi ayam reput atau kompos dan satu bahagian pasir. isikan pasu dengan tanah campuran tersebut.
  • Semai terus 2 atau 3 biji benih kedalam pasu sedalam 2 hingga 3 cm. Tinggalkan hanya sepokok setiap satu dua minggu selepas menanam.
  • Siram pokok pada awal pagi dan lewat petang setiap hari kecuali pada hari hujan.
  • Tabur sebanyak satu sudu kecil baja kimia di sekeliling pokok setiap minggu. Saya galakkan anda gunakan baja kompos sahaja. Lebih baik kerana cili lebih berkualiti dan selamat dimakan begitu sahaja.

Hasil boleh  dikutip selepas kira-kira 2-3  bulan selepas ditanam.  Dah dapat hasil tu jangan lupa bagi sedikit pada jiran sebelah. Jangan kedekut. Selamat mencuba.

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :25897

Kobis bunga, Kobis merah, Kobis cina dan Kobis bulat Cameron Highland

kobis-bulat

bersambung lagi.. ada beberapa lagi hasil pertanian yang terdapat di Cameron Highland yang saya ingin tunjukkan.. Antaranya ialah kobis bunga, kobis merah, kobis cina dan kobis cina. Macam jenis kobis kita boleh lihat cuma kobis merah je yang aku jarang dapat lihat. Yang kita biasa makan mungkin kobis bulat je la kot…

kobis-bunga

Sedikit info tentang kobis.. Tanaman kobis dikatakan berasal dari selatan Eropah dan dikawasan Mediterranean. Kobis dikategorikan sebagai sayuran berdaun dari keluarga Cruciferae.

Kobis adalah jenis tanaman separuh tropikal yang ditanam di kawasan tanah tinggi dan tanah rendah. Walaubagaimanapun ianya dikatakan lebih sesuai ditanam di kawasan tanah yang mempunyai ketinggian melebihi 800 meter dari paras laut dan boleh hidup subur di kawasan bersuhu 24 c.

Kawasan utama pengeluaran kobis bulat adalah di Cameron Highlands. Kobis bulat tanah rendah pula banyak ditanam di Kelantan dan tertumpu di daerah Pasir Mas dan Machang. Kobis panjang juga boleh ditanam dikawasan tanah rendah.

sumber:FAMA.

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :10577