Bunga Anthurium Cameron Highlands

anthurium

Jika artikel sebelum ini mengenai Kekwa di Cameron Highlands, kali ini pula mengenai bunga Anthurium. Tidaklah banyak spesis yang saya jumpai di sana. Mungkin di tempat lain saya tidak pasti.

anthurium2

Seperti yang anda ketahui, bunga Anthurium ni memang cantik dijadikan tanaman hiasan di luar atau di dalam rumah. Bunga ini juga dikenali sebagai bunga Flamingo. Mengikut rujukan terdapat hampir 1,000 spesis bunga Anthurium di seluruh dunia.

anthurium3

Saya nak cerita banyak mengenai bunga ini memang tidak berapa pandai. Kalau berminat nak ketahui lebih lagi mengenai bunga ini bolehlah merujuk di laman  http://en.wikipedia.org/wiki/Anthurium

Anda juga boleh berkongsi pengetahuan anda mengenai bunga ini dengan menulis komen di bawah ini..

Number of View :13140

13 comments

  1. Kat rumah ada cuba tanam pokok bunga neh tapi macam ada yang tak kene je. Tak subur dan bunganya pudar. Supposed to be maroon in color…huhuhu

  2. Wah..blog yang menarik.. Cuma saya ingin membetulkan bahawa gambar ke-3 itu bukanlah sejenis anthurium tetapi dari spesis spathipyllum cochlearispathum atau biasa dipanggil bunga spat.

    Anthurium sangat bergantung kepada kandungan bahan organik yang tinggi untuk subur. Salah satu sebab mengapa bunga dan daun menjadi pudar ialah kekurangan baja.

    Nasihat saya, gunakan baja organik seperti vermikompos atau baja tahi ayam untuk daun yang baik serta semburkan baja bunga cecair 2 minggu sekali. InsyaAllah pokok akan berbunga cantik.

  3. Maaflah saya pun sebenarnya baru belajar mengenali Anthurium ni.. tak perasan pulak ada kelainan sebenarnya antara ke-tiga2 bunga-bunga di atas.. saya pun mendapat komen bahawa gambar bunga ke-2(bunga warna putih dgn spadix kuning) tu bukan ANTHURIUM juga tetapi sebaliknya bunga Cala lily. Ia tergolong dlm genus Zantedeschia.

    Terima Kasih kerana memperbetulkannya..

  4. Wah…Encik Ehsan nie kira pakar jugak nie tentang bunga-bunga ye…jangan-jangan pakar hortikultur..(betul ke ejanya?) siap dengan nama saintifik sekali tu..saya dulu panggil bunga tu authurium..rupanya bunga anthurium ye..bila baca komen di atas baru tahu selama nie saya sebut silap rupanya..hehe. Saya tak pernah tanam bunga nie tapi saya suka jugak tengok terutama bunga yang berwarna merah berkilat tu…memang cantik dan tahan lama.

  5. Cik/ Puan HAslinda

    Saya bukan pakar horticultur pon. Cuma minat yang dalam pasal bunga ni sedikit sebanyak membantu saya untuk memahami sifat2 sesetengah pokok seperti anthurium dan lain2. Sekarang saya sedang dalam usaha membina blog menjual pokok secara online.
    Diharap pembaca dapat memberikan sokongan disamping berkongsi idea penjagaan pkok bunga ini.

  6. Wah ada jual pokok secara online ke? Anthurium mmg bunga yg cantik…actually sy baru jer berjinak2 tanam pokok bunga & pokok herba….mmg mengujakan nk tgk pokok2 ni membesar…mcm jaga anak..

  7. sexy ada tanam jenis yg no.1 dlm 6 warna. 1 cala lily n dlm proses pemasuan semula. ubiny x sama dgn pkk keladi yg kalau tmbuh 1 sulur shj tp cala lili ni byk sulurny. yg no.3 tu sexy krg gemar.

  8. Salam,

    Hi, sy bru je nk berjinak2 mencari info mengenai cara2 menanam pohon2 di sekitar rumah..dan kini sedang mencari pohon yg sedia dijual di area KL….sy mencari pokok sedap malam, pinang merah, kuping gajah, bunga mawar & matahari…ada sesiapa yg ada info x??
    huhuuhuhuu…

  9. CANTIK BUNGA-BUNGA KELADI TU, ADA TAK KELADI TIKUS YANG JADI UBAT BERBAGAI JENIS KENSER TU . TOLONG CARIKAN SAYA GAMBAR DAN KETERANGANNYA. BOLEH TAK?

  10. pg smlm sexy bli pkk anthurium wrn purple gelap yg sgt cantik. pkk calla lili putih br je migu lps/ bln lps kot, sexy buat semaian smula n dh ada tunas 1cm. migu dpn nk buat pmasuan smula.
    *
    pkk kladi puyoh/candik jrg dtemui skrg. daun yg dilayur api, blh wt ubat patah. dulu kt kg iany tumbuh kt tepi rmh. 2pun spokok dua jer. bbrp thn lalu mk sexy ada tnm khas dlm pasu n daunny mjd slebar 2 tapak tgn.
    *
    MAK CIK ANI : sexy cdgkn MAK CIK ANI taip je keladi tikus melalui google , insya Allah ada gmbr n kterangnny 1x.

  11. maaf. jgn slh fhm. kladi puyuh/candik pyh dtemui skrg. kladi puyoh bbeza dgn kladi candik(jg dkenali kladi merbah). kladi puyoh blh dguna utk mgubat patah n ada yg guna utk sakit kpala. kladi candik utk mrawat luka.

  12. macam jnis nama keladi ni yer.bnyk plak kegunaanya.menakjubkn sungguh ciptaan Allah kn.nak tumpang bertanya.sya bdk bru bljr tnm bunga.mawar saya pudar warna bubga nya.siti zybaidah saya pun xberkilat lgi daunye.kenapa ye.apakh cara rawatan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam