Buah Sukun-Breadfruit

buah-sukun2

Sukun atau bahasa Inggeris dikenali sebagai ‘breadfruit’ adalah sejenis tumbuhan yang dipercayai berasal dari Polynesia. Di Malaysia, terdapat dua jenis buah sukun iaitu yang berbiji dan tidak berbiji. Kebiasaanya, bahagian yang boleh dimakan adalah lebih kurang 68% dari berat asal buah sukun yang telah dibuang kulut empulurnya. Pelbagai jenis hidangan boleh dihasilkan menggunakan buah sukun terutamanya sajian snek ringan dan pembeka selera. Antaranya ialah seperti Cekodok sukun, kerepek sukun dan sukun goreng.

Number of View :7400

10 comments

  1. kelopak bunga yang ada sebelum pertumbuhan buah sukun adalah merupakan salah satu jenis ubat herba yang boleh mengatasi darah tinggi bagi golongan darah A.

  2. Kalau buat cucur sukun sepinggan pun tak cukup.Bagi yang teringin sangat nak makan cucur goreng sukun tapi tak dapat ada jalan lain dapatkan sebiji buah durian belanda tua kupas dan goreng anda akan dapati rasa durian belanda saling tak tumpah rasa buah sukun.

  3. setahu saya buah sukun ada 2 jenis…yg isi kuning n isi putih…saya suka yg isi kuning..sbb dia liat2 skit….selalu goreng je..wat cekodok pon bule…kt kpg saya ada dua2 jenis tu..

  4. klo saya cuma tahu buah sukun itu berwarna putih..sedikit berduri seperti kelewih(sejenis nagka tapi bulat)..

    wah..jadi nambah pengetahuan neh…

  5. kt blkg rmh mk angkat sexy d phg ada pkk ni. sedap jika dgoreng. biasany mk angkat yg gorengkn. sexy tak brani. takut tgn sexy yg (x brapa) gebu ni tkena myk gorengan. alahai…

  6. buah sukun ni cuba hiris mcam nk wat krepek pastu goreng bbuh garam skit….rasa mcam krepek….tp kalu yg dh masak skit tp jgn masak sngt..lembik…yg tu kalu wat krepek ada rasa manis skit

  7. sukun yg isi kuning lebih sedap brbnding putih(citarasa msng2)…klu yg tua tu enak klu digoreng celup tepung atau dibuat kerepek…klu yg masak pulak boleh buat jemput2 mcm cekodok…tambahkan susu tepung sikit dalam bancuhan tu…boleh tahan juga la rasanya.klau x caya boleh cuba…..

  8. salam, nk tanye sikit,.. mane nk dapat sukun yg ade biji ataupun lebih dikenali buah kulur (breadnut)? amat memerlukan buah itu dalam masa terdekat ini.. huhu

  9. salam. pokok sukun ni jenis pokok besar, pyah jg nak petik buahnya kalu tak ada galah panjang.buah nya yg tua selalunya dibuat goreng macam goreng pisang tu, tp angin dan sakit badan lepas memakannya.selain dari tu buah yg tua bolih jg dibuat chips.potong nipis dan halus gaul bersama garam dan goreng garing. sukun chips belum ada kat pasaran.
    buah yang masak bolih dibuat cucur kodok.

  10. Saya lalu dan terserempak dengan blog saudara ini. Tahniah, sebuah blog yang informatif dan menarik. Good job!

    -DM

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam