Buah Gajus

gajus2

Gambar Pokok gajus ni diambil depan rumah opah aku. Sorry la. Buah gajus tidak berapa cantik luarannya. Buah gajus adalah buah yang boleh dikira sebagai buah yang unik kerana mempunyai biji di luar. Bijinya berbentuk seperti buah pinggang dan berwarna kelabu. Nama saintifik pohon buah gajus ialah Anacardium occidentale dari famili Anarcadiaceae. Nama buah ini berbeza mengikut negeri, di mana ada yang menggelarnya sebagai jambu monyet, buah ketereh atau jambu golok. Ia diperkenalkan ke negara kita pada sekitar 1945-1950 oleh syarikat Penang Rubber Estate limited. Pokok gajus ini berasal dari Brazil dan Peru tumbuh segar di kawasan tanah berpasir. Pucuk buah gajus enak dimakan dan dijadikan ulam bagi kebanyakan orang. Selain itu kacang dari bijinya mengandungi protein yang sangat tinggi. Buahnya yang masak harus dineutralkan terlebih dahulu, ini kerana buah mentah rasanya agak masam kelat serta berminyak dan tidak berapa menarik selera orang ramai.

gajus

Buah gajus yang bewarna merah setelah masak.

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :18879

24 comments

  1. Bagi orang yg sakit sendi, buah ni tak elok dimakan,.bertambah teruk sakitnya…org yg ada sakit lutut pun tak boleh amal.

  2. Salam.

    teringat zaman budak2..
    kat tempat saya, kitorang panggil buah ni ‘buah jangguih’..
    biji dia ni bakar sedap ni

  3. buah gajus ni banyak nostalgia ….dulu-dulu,mak saya masak lemak kuning dengan ikan kering..mmm sedapnya..bijinya pula kumpul banyak2, goreng(bakar sebenarnya).kalau makan banyak boleh muntah jadinya sebab rasa dia lemak sangat….Bijinya yang dah bercambah(dah tumbuh daun dalan 2 helai gitu)pun kami bedal….sedap….pucuknya pula hiris nipis & buat kerabu dengan sardin….peh,bagi yang suka ulam macam saya,boleh la cuba…..

  4. macam2 cerita tentang janggus. apa akan jadi pd generasi sekarang atau akan datang, adakan kita akan jumpa lagi buah atau pokok jagus ni?

    zaman sekarang orang tanam pokok jagus ni dalam pasu supaya dapat ambil pucuk buat ulam dan menghiasi laman

    bagi yang berminat untuk mendapatkan anak pokok jagus ni boleh menghubngi 0194003204
    azro2576@gmailmcom

  5. ntah nape malam ni..tetiba teringat buah gajus..bukak lah tenet tengok..rasanya..ini la seken time tengok buah gajus ni setelah 19 tahun tak penah tengok dan makannya..

    teringat kecik2 dulu..aku suka makan buah gajus ni..siap panjat lepak atas pokok makan..mak aku cukup marah..koz kalo getah dia kena baju..memang takleh tanggal da..

    tapi dulu aku makan tu kat Kg. Ketiau, Putatan Sabah..berderet pokok dia..ingatkan kat Sabah je ada..rupanya kat belah utara pon banyak yer..ni nak kena carik ni..nostalgia betul..mengidam2.. 😛

  6. Kat Wetland Puterajaya ada beberapa btg pokok ni(kat menara pandang jauh).Hr tu sy geram btl tgk pucuk2 yg lebat…nk je petik wat ulam,tp tu kan kawasan larangan….

    “JADILAH JAGUNG…….W/PUN BIJINYA BNYK TTP DISEMBUNYIKAN……JGN JD JAMBU MONYET(GAJUS),MENUNJUK2 BIJINYA YG SATU”

    maksudnya: jgn menunjuk2

  7. Pucuk gajus kalau makan dengan laksa memang sedap. Buah dia kalau makan macam tu saja boleh batuk tapi kalau masak gulai lemak dengan udang satu periuk pun takpa. Biji gajus sedap dan lemak tapi awas kalau makan mentah pastikan getah biji gajus jangan sampai kena tepi mulut nanti melepuh akhirnya berkudis. Pernah main jet rumput? Caranya ambil sehelai rumput atau daun lalang (1 inci bahagian depan ) kemudian ambil biji gajus dan ketuk untuk mengeluarkan minyaknya setelah itu letakan minyak yang terhasil dipangkal rumput atau lalang kemudian letak dipermukaan air tenang anda akan dapati rumput atau lalang itu meluncur laju kedepan. Selamat mencuba.

  8. kampong you kat maner? i memang teringin sangat nak makan buah gajus….. i mengidam buah gajus….. huhuhu…… tolong la bagi tau i……

  9. buah gajus ni ada 2 jenis satu yang kaler merah dan satu lagi kaler kuning. tapi saya lebih suka yang buahnya yang kaler kuning.. begitu juga dgn pucuknya .. sebab bagi saya pokok yang buahnya kaler merah rasanya aagak kelat sikit…. kalau sesiapa yg blik ke kuantan atau mana2 tmpat melalui jalan kota tinggi mersing ..sblum sampai ke kuantan di tepi jalan adak terdapat pokok gajus ni….

  10. ingat nak tanam dalam pasu. suka sangat nagan pucuk gajus ni…..ada sapa@ tau mana tempat yang jual pokok gajus kat jb ni

  11. pelik2..tp cm best jer. daun mkn ngan laksa penang ka? bdk2 skang tak tau pon..gajus pon belum tentu kenal..

  12. orang ganu kata jambu golok,tengok bijinya macam golok bong.dumoh ada tumbuh spokok,sayang nok tebang sebabnya,pucuk sedak wak ulam nasi ikan singgang.

  13. janguih mengingatkan aku zaman budak- budak dulu, pas blk sek mesti qagaih(panjat) pokok ni. kenangan yg x bleh lupa jatuh pokok janguih nasib baik la tegeliat(terseliuh) ja,kalu x…..tapi pucuk buat ulam gan boh dlam laksa woi sedap, buah makan mentah(yg dah masak la kt pokok) gan buat gulai lemak ikan kering…pasti terangkat, kala(warna) ada 2 merah n kuning.

  14. saya panggil janggus,masa kecik dulu bila mak duk bakar sampah saye duk kutip biji jannggus campak dalam api,bila jadi abu mula operasi mencari biji tadi,ketuk guna batu nak dapatkan isi dalamnye yg lmak mnis…sedap.pucuknya wat ulam cicah budu atau ulam dlm laksam.

  15. “JADILAH gajus…….W/PUN BIJINYA seiji TTP tidak lokek untuk tatapan……JGN JD jagung,tak MENUNJUK2 BIJINYA YG banyak, takut diminta orang”

    maksudnya: jgn lokek, kalu rezeki kita melimpah,2

    saja gurau dgn Chah….. Kah…kah..kah…

  16. Salam Fazli,
    Aku duk cari gak buah jangguih ni… Ko ckp gmbr kat rmh opah ko, ada lg ke? Kat aner rmh opah ko? Aku mmg teringat nk mkn buah ni almost for 20yrs…

  17. @m azro@amer@amer@amer

    Originally Posted By amer“JADILAH gajus…….W/PUN BIJINYA seiji TTP tidak lokek untuk tatapan……JGN JD jagung,tak MENUNJUK2 BIJINYA YG banyak, takut diminta orang”

    maksudnya: jgn lokek, kalu rezeki kita melimpah,2

    saja gurau dgn Chah….. Kah…kah..kah…
    @m azro – nak carilah anak pokok buah gajus nie…ada x area ijok, sg. buloh, kuala selangor,selangor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam