30 Mar, 2013

Durian Nyekak

Posted by: admin In: @Buah Nadir

durian-nyekak

Durian Nyekak atau nama saintifiknya Durio kutejensis memang diketahui banyak terdapat di Sabah dan Sarawak. Ada juga yang menyebutnya durian pakan. Kulit luar dan isinya yang bewarna kuning sering menarik perhatian orang pertama kali melihatnya. Keenakkan rasanya mungkin tidak setanding durian yang lain namun bagi penggemar durian, durian ini memberi rasa yang unik. Nak tahu.. kenalah cuba rasa..

durian-nyekak2

Cerita tentang durian ini memang tidak banyak diketahui. Adakah ada sesuatu yang istimewa dengan durian ini?

durian-nyekak3

Jika anda pernah makan durian ini, bolehlah kongsikannya di sini.. Sedap sangat ke?

Related Posts with ThumbnailsNumber of View :8910

1 Response to "Durian Nyekak"

1 | Andika

March 31st, 2013 at 1:17 pm

Avatar

durian ini keluar di penghujung musim durian. Rasanya mmg kurang sedap kalau dibanding dengan durian biasa. Rasanya lemak-lemak manis dengan isi yang agak melekit dengan aroma yang unik. Durinya agak lembut berbanding durian biasa. Biasanya durian ini dijual dengan harga yang agak murah iaitu 4 – 6 biji RM10 ikut lokasi.

Comment Form

Categories

Share on Facebook

4013
Share

BlogMalaysia.com

About

Blog ini hanyalah artikel semata-mata. Ianya di ambil dari sumber-sumber yang boleh dipercayai. Sekiranya ada kesilapan atau ketidakpuasan hati mengenai artikel ini haraplah diberi komen dan cadangan. Di harap sedikit-sebanyak blog ini dapat memberi pengetahuan kepada anda yang berminat dalam bidang tumbuh-tumbuhan, landskap, herba dan bidang pertanian.

Klik Like!! Sertai Saya di FaceBook!!

Artikel Popular Hari ini

Artikel Popular Minggu Lepas

Artikel Paling Popular Tahun 2011-2014