12 Jan, 2013

Kimcam

Posted by: admin In: @Sayur Tradisional

sayur-kimcam

Mendengar nama Kimcam sudah tentu amat pelik bagi sesetengah orang. Walaupun penulis biasa melihat ia banyak dijual di Cameron Highland, namun cerita sebenar tumbuhan ini memang kurang diketahui. Penulis sendiri pun hanya mengenali tumbuhan ini setelah mengunjungi Hari Ladang di Perak pada hujung tahun yang lalu.

sayur-kimcam2

Kimcam atau nama saintifiknya Hemerocallis flava ( day lily) dipercayai kaya dengan kandungan protein, lemak, kalsium, besi dan vitamin B1. Semua ini adalah zat yang diperlukan untuk metabolisme otak sehingga ia digelar dengan istilah “sayur penguat otak“.

sayur-kimcam3

Bahagian tumbuhan yang dimakan ialah kudup bunga yang masih belum berkembang. Kebiasaanya, kudup bunga dikeringkan dan dimasukkan ke dalam ramuan sup. Kudup bunga yang segar juga boleh digoreng dan dimasak tumis.

kimcham3

Bagi yang ingin cuba menikmati kudup bunga kimcam ni, anda boleh cuba dapatkan di pasaraya besar seperti di  TESCO atau lain-lain pasaraya seangkatan dengannya.

kimcham2

Jika anda ada sesuatu untuk dikongsikan mengenai tumbuhan ini, silalah coretkan diruangan komen.

kimcham

Related Posts with ThumbnailsNumber of View :4553

4 Responses to "Kimcam"

1 | ROJAK

January 15th, 2013 at 9:21 am

Avatar

pertama kali tengok gambar pertama tu ingatkan kacang buncis. memang tak pernah dengar nama sayur ni sebelum ni

2 | haslida

January 16th, 2013 at 8:20 am

Avatar

saya selalu makan yang kering jerr…buat sup dengan puchuk tauhu…memang bessssssstt…yumm..yumm..

3 | Iman Sulaiman

January 31st, 2013 at 6:31 am

Avatar

Tumbuhan ni hidup subur di kawasan tanah tinggi yang sejuk. Keluarga angkat saya di Kundasang Sabah tanam pokok Kim Cham sebagai tanaman hiasan di keliling rumah. Bila berbunga banyak, ambil kudup bunga untuk di masak sup sayur. sedap dan segar.

4 | Andika

February 15th, 2013 at 3:35 pm

Avatar

ada ditanam kat sarawak ke? Tolong beritahu…

Comment Form

Categories

Hari ini & Semalam

BlogMalaysia.com


  • erine: buah yang rasanya masam2 manis ini banyak terdapat di rumah saya. Buahnya luruh begitu sahaja. Dah jadi baja pulak pada pokoknya, tiada yang nak maka
  • erine: pokok ini banyak tumbuh meliar terutama di tepi longkang dan dalam pasu bunga. sebelum mengetahui kebaikan dan khasiat tentang pokok ini, saya selalu
  • datu abu bakar: salam, sesiapa yang berminat untuk membeli buah tarap, email saya/

About

Blog ini hanyalah artikel semata-mata. Ianya di ambil dari sumber-sumber yang boleh dipercayai. Sekiranya ada kesilapan atau ketidakpuasan hati mengenai artikel ini haraplah diberi komen dan cadangan. Di harap sedikit-sebanyak blog ini dapat memberi pengetahuan kepada anda yang berminat dalam bidang tumbuh-tumbuhan, landskap, herba dan bidang pertanian.

Klik Like!! Sertai Saya di FaceBook!!

Download Percuma Pelan Bisnes !!

Artikel Popular Hari ini

Artikel Popular Minggu Lepas

Artikel Paling Popular Tahun 2011-2014


Pokok Karas @ Gaharu - 35671 hits
Penjagaan Pokok Hiasan Dalam Pasu - 33419 hits
Ulam-Ulaman - 30100 hits
Pokok Stevia @ Pokok Gula - 29641 hits
Buah Kuning Telur @ kanistel - 28974 hits
Buah Mentega - 27783 hits
Khasiat Lobak Putih - 27049 hits
Buah Kesusu - 24979 hits
Pokok Bonsai - 23903 hits
Pokok Pecah Kaca - 23418 hits
Buah Markisa - 23255 hits
Tanaman Herba Di Malaysia - 22799 hits
Buah Berembang - 22714 hits
Bunga Ros Jepun - 21828 hits
Pisang Raja Udang - 21652 hits
Asam Kandis - 20884 hits
Buah Keriang Dot - 20225 hits
Meneroka Potensi Buah Dabai Sarawak - 19704 hits
Pokok Nam Nam - 19509 hits
Belimbing Hutan - 19232 hits