12 Jan, 2013

Kimcam

Posted by: admin In: @Sayur Tradisional

sayur-kimcam

Mendengar nama Kimcam sudah tentu amat pelik bagi sesetengah orang. Walaupun penulis biasa melihat ia banyak dijual di Cameron Highland, namun cerita sebenar tumbuhan ini memang kurang diketahui. Penulis sendiri pun hanya mengenali tumbuhan ini setelah mengunjungi Hari Ladang di Perak pada hujung tahun yang lalu.

sayur-kimcam2

Kimcam atau nama saintifiknya Hemerocallis flava ( day lily) dipercayai kaya dengan kandungan protein, lemak, kalsium, besi dan vitamin B1. Semua ini adalah zat yang diperlukan untuk metabolisme otak sehingga ia digelar dengan istilah “sayur penguat otak“.

sayur-kimcam3

Bahagian tumbuhan yang dimakan ialah kudup bunga yang masih belum berkembang. Kebiasaanya, kudup bunga dikeringkan dan dimasukkan ke dalam ramuan sup. Kudup bunga yang segar juga boleh digoreng dan dimasak tumis.

kimcham3

Bagi yang ingin cuba menikmati kudup bunga kimcam ni, anda boleh cuba dapatkan di pasaraya besar seperti di  TESCO atau lain-lain pasaraya seangkatan dengannya.

kimcham2

Jika anda ada sesuatu untuk dikongsikan mengenai tumbuhan ini, silalah coretkan diruangan komen.

kimcham

Related Posts with ThumbnailsNumber of View :4404

4 Responses to "Kimcam"

1 | ROJAK

January 15th, 2013 at 9:21 am

Avatar

pertama kali tengok gambar pertama tu ingatkan kacang buncis. memang tak pernah dengar nama sayur ni sebelum ni

2 | haslida

January 16th, 2013 at 8:20 am

Avatar

saya selalu makan yang kering jerr…buat sup dengan puchuk tauhu…memang bessssssstt…yumm..yumm..

3 | Iman Sulaiman

January 31st, 2013 at 6:31 am

Avatar

Tumbuhan ni hidup subur di kawasan tanah tinggi yang sejuk. Keluarga angkat saya di Kundasang Sabah tanam pokok Kim Cham sebagai tanaman hiasan di keliling rumah. Bila berbunga banyak, ambil kudup bunga untuk di masak sup sayur. sedap dan segar.

4 | Andika

February 15th, 2013 at 3:35 pm

Avatar

ada ditanam kat sarawak ke? Tolong beritahu…

Comment Form

Categories

Hari ini & Semalam

BlogMalaysia.com


  • Meriam Karim: Nak buat jeruk senang je.Bersihkan dan belah dua.Gaul dengan garam satu malam.Esoknya..toskan air garam tadi. Masak air gula dan biarkan sejuk.Masukk
  • Meriam Karim: Jambu kepal putih ada di kampung saya di jalan pahang ,tapah perak.Rasanya masam kelat.Saya buat jeruk dan ada dalam peti ais. Pokoknya besar dan sek
  • HS Marketing: Setuju dengan ir MNasir sebab saya tanam pokok pisang ini dihalaman rumah, pisang ini tak sama macam pisang lain cara makannya petik terus dari tandan

About

Blog ini hanyalah artikel semata-mata. Ianya di ambil dari sumber-sumber yang boleh dipercayai. Sekiranya ada kesilapan atau ketidakpuasan hati mengenai artikel ini haraplah diberi komen dan cadangan. Di harap sedikit-sebanyak blog ini dapat memberi pengetahuan kepada anda yang berminat dalam bidang tumbuh-tumbuhan, landskap, herba dan bidang pertanian.

Klik Like!! Sertai Saya di FaceBook!!

Download Percuma Pelan Bisnes !!

Artikel Paling Popular Tahun 2011


Pokok Karas @ Gaharu - 35210 hits
Penjagaan Pokok Hiasan Dalam Pasu - 32653 hits
Ulam-Ulaman - 29505 hits
Pokok Stevia @ Pokok Gula - 29265 hits
Buah Kuning Telur @ kanistel - 28393 hits
Buah Mentega - 27326 hits
Khasiat Lobak Putih - 26286 hits
Buah Kesusu - 24569 hits
Pokok Bonsai - 23318 hits
Pokok Pecah Kaca - 22956 hits
Buah Markisa - 22789 hits
Tanaman Herba Di Malaysia - 22646 hits
Buah Berembang - 22207 hits
Bunga Ros Jepun - 21365 hits
Pisang Raja Udang - 21147 hits