Ubi Itik

ubi-itik

Di Malaysia memang kaya dengan kepelbagaian jenis ubi, kadang-kadang ada yang tidak pernah dengar namanya. Biasa yang kita lihat ialah ubi kayu dan ubi keledek. Namun, bagi penduduk di kawasan pantai timur, ubi itik memang tidak asing lagi. Sebelum ini saya pernah menulis artikel pendek mengenai ubi ini dan ramai yang baru pertama kali melihatnya  hairan dengan rupanya yang unik. Bagi yang pernah makan ubi ini, ada yang memberi komen ubi ini juga digelar ubi torak namun ada yang menyangkalnya kerana ubi torak mempunyai rasa yang berbeza. Ada juga yang tidak menggemari ubi ini kerana ada kalanya ubi ini mempunyai rasa sedikit rasa pahit dan isinya juga sedikit berurat. Ubi itik juga dikatakan sukar menjadi empuk apabila direbus. Namun, cara yang boleh dilakukan ialah menoreh dahulu di bahagian luar kulit sebelum direbus.

ubi-itik2

Penulis berkesempatan mendapatkan ubi itik untuk dijadikan benih. Tujuannya ialah bagi melihat rupa sebenar pokok ini (foto atas). Pokok ini hidup menjalar dan memerlukan kayu pancang untuk menjalar. Daun seakan daun sirih dan mempunyai batang yang berduri. Menurut sumber yang sempat saya temuramah, ciri batang yang berduri inilah yang membezakan di antara ubi itik dan ubi badak. Sejauh mana kebenaran ini penulis belum dapat pastikan lagi. Tanaman ubi itik ini dipercayai mengambil masa selama 6 bulan bagi mendapatkan hasilnya dan yang menariknya ubi itik ini mempunyai musim menanam dan musim menuainya yang tersendiri. Benar atau tidak, anda sendiri boleh memberi komen.

Number of View :7137

Buah Kulim

buah-kulim

Melihat buahnya sahaja sudah tentu membuat pembaca tertanya-tanya akan gerangan buah ini. Buah ini memang jarang-jarang sekali diketahui dijual apatah lagi menjumpai pokoknya. Bak kata pepatah kalau dah jodoh.. tak ke mana!!  Akhirnya penulis bertemu juga ia dijual di pasar pagi bertempat di Changkat Lada, Seberang Perak. Buah Kulim atau nama saintifiknya Scorodocarpus Borneensis juga dikenali dengan nama “Bawang Hutan” oleh masyarakat Sabah. Tahukah anda, pokok Kulim ini merupakan sejenis pokok balak yang mempunyai ketinggian lebih 100 kaki. Dahulunya, daerah Kulim diberi nama adalah disebabkan terdapat banyak pokok ini di kawasan ini.

buah-kulim2

Penulis mendapatkan 7 biji buah kulim dengan harga RM2 untuk di bawa pulang. Buah ini mempunyai tempurung yang keras. Tempurung tersebut perlu dipecahkan dahulu bagi mendapatkan isinya yang berada di dalam. Benarlah kata orang, bau isinya seakan bawang putih. Namun, aroma sebenar yang lebih menyusuk hidung akan terbit setelah isinya dihiris atau diracik halus. Ketika ini, baunya seakan bau buah kerdas tetapi kekuatan aromanya lebih 10 kali ganda dasyatnya.

buah-kulim3

Daripada rujukan, buah ini digunakan sebagai penyedap rasa dalam masakan namun perlu digunakan dalam kuantiti yang sedikit. Cubaan penulis memasak sayur kangkung dengan menggunakan sedikit hirisan isi buah ini. Hasilnya; rasanya agak keras sedikit berbanding menggunakan bawang putih. Memang luar biasa bahan yang terkandung dalam isi buah kulim ini. Jika anda pernah menggunakan buah ini, harap boleh bagi sedikit perkongsian.

Number of View :23733

Pameran Mihas 2012

mihas
Pameran Halal Antarabangsa Malaysia atau Mihas 2012 terus menjadi platform kepelbagaian produk halal dan merupakan pameran perdagangan halal yang penting untuk rantau Asia serta antarabangsa. Pameran yang dianjurkan oleh Perbadanan Pembangunan Luar Malaysia (Matrade) berlangsung dari 4 hingga 7 April di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC).

kurma1

Bagi yang belum pernah pergi, eloklah berkunjung kerana macam-macam produk halal terdapat di sana. Bukan setakat di dalam Malaysia malah dari luar negara. Ia disertai lebih daripada 350 syarikat dari 29 negara. Antaranya ialah China, Indonesia, Taiwan, Belgium, Filipina, Iran dan Singapura.

kurma2

Macam-macam jenis produk buah kurma dari pelbagai negara dijual di sana. Antaranya Kurma Mariami, kurma Ajwa, kurma Sofri, kurma Mabroom, Kurma Medjoul, Kurma Khudri, Kurma Lulu, kurma Piaron dan pelbagai jenis kurma dan kismis.

kismis4

Dapatlah juga merasai sedikit kurma-kurma yang dipamerkan.

kismis

Sebenarnya, memang terlalu banyak produk yang dipamerkan di sini khususnya produk asas tani seperti keropok lekor, nugget, kopi campuran pelbagai jenis herba, coklat, dan sebagainya. Jadi, produk tersebut mungkin sudah biasa di lihat di pasaran dan tidaklah menarik untuk saya ditunjukkan di sini. Apapun saya kongsikan beberapa gambar lain yang menarik untuk tatapan anda.

rumpai-laut

Rumpai laut segar (gambar atas) dan yang telah dikeringkan (bawah) yang dipercayai mempunyai pelbagai khasiat. Memang di bawa khas dari Sabah. Dia ada suruh saya ujirasa, tapi saya menolaknya dengan baik. Ada yang pernah makan ke rumpai laut seperti ini?

rumpai-laut2

Produk herba di bawah ni kalau tak silap dari negara China yang banyak digunakan dalam perubatan.

produk-cina

Produk kopi mahkota dewa dan campuran 14 jenis herba keluaran dari syarikat Malaysia.

mahkota-dewa

Sempat juga melihat Chef Ismail membuat demonstrasi memasak mee goreng. Chef Ismail berkongsikan beberapa tips untuk menjadikan mee goreng yang dimasak lebih menyelerakan terutama teknik penyediaan sayur. Nak celur sayur pun ada tekniknya.

chef-ismail

Yang penting kata Chef Ismail nak masak kena datang dari hati yang ikhlas dan kena happy masa memasak. Bukan kerana terpaksa atau ketika itu fikiran bercelaru atau jiwa kacau. Barulah makanan yang dimasak tu sedap dan lazat berkrim disukai ramai. Dapat juga merasai mee goreng yang Chef Ismail masak. Sedap ke?

roti

Seronok tengok abang-abang chef ni menyediakan pelbagai jenis roti. Setakat tengok je la.. Bukan dia nak bagi test seketul dua..

ekstrak-buah

Produk di atas ni merupakan keluaran TPM Biotech. Macam-macam jenis ekstrak buah dan sayur yang dia orang keluarkan. Ekstrak pisang dan sayur pun ada. Nak buat produk apalah agaknya tu?

dato-mustafa

” Sesungguhnya sesuatu yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas, dan diantara keduanya ada perkara yang samar-samar yang kebanyakan manusia tidak mengetahui. Maka barangsiapa menjaga dirinya dari perkara yang samar itu, maka ia telah membersihkan agamanya dan kehormatannya, dan barangsiapa yang jatuh dalam melakukan perkara yang samar-samar itu, maka ia telah jatuh dalam perkara haram.  Ingatlah bahawa larangan ALLAH adalah apa-apa yang diharamkanNya.”
Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim

Number of View :5127

Kubis Cina

Kubis Cina

Kubis Cina merupakan sejenis sayur yang juga popular di Malaysia. Ia bukan sahaja boleh dimakan mentah tetapi boleh digoreng, dikukus dan dijeruk. Kebanyakkan kubis cina ditanam di tanah tinggi seperti di Cameron Highlands. Terdapat beberapa jenis atau spesis kubis cina di Malaysia yang berbeza dari segi warna, susunan daun dan  saiz daun. Kubis Cina seperti di atas merupakan spesis hibrid yang ada di tanam di Stesen Mardi Cameron Highlands. Kebiasaannya kubis cina ditanam menggunakan biji benih dan boleh dituai diantara 80-120 hari.

Number of View :3306