Pokok Saga

biji-saga

Artikel kali ini mengenai pokok saga di mana ramai orang lebih mengenali biji saga dari pokoknya. Pokok Saga atau nama saintifiknya Adenanthera pavonina merupakan sejenis pokok bersaiz sederhana hingga besar dan boleh tumbuh sehingga ketinggian 20 meter. Pokok ini sesuai ditanam di kawasan taman dan di pinggir jalan.

biji-saga4

Pokok Saga mempunyai daun yang halus dan bunganya bewarna kekuningan. Buahnya mempunyai kekacang yang panjangnya sehingga 20cm dan terdapat biji benih merah yang keras di dalamnya.

biji-saga2

Buah yang masak dan telah kering akan merekah dan menampakkan biji saga yang masih melekat dengan kulitnya. Lama-lama kelamaan biji saga akan gugur sendiri jatuh ke tanah.

biji-saga3

Kegunaan biji saga ni saya tidak tahu sangat tetapi menurut rujukan pada suatu masa dahulu pernah digunakan bagi mengukur berat emas. Biji saga yang merah menyala memang cantik jika dikumpulkan dan dibuat perhiasan.

biji-saga5

Biji saga ini ini memang popular di dalam pantun lama. Di sekolah dahulu pun cikgu ada mengajarnya. Tapi masa tu memang tak kenal biji saga.. Proton Saga je yang kenal.

Yang kurik kundi, Yang merah saga;
Yang baik budi, Yang indah bahasa..

Number of View :15129

Buah Pinang

Pokok Pinang di Muzium Terengganu
-Pokok Pinang di Muzium Terengganu-

Teringat masa zaman kanak-kanak sewaktu di kampung dahulu.  Setiap kali balik ke kampung, tok aku akan menyuruh mengupas buah pinang dan isinya diracik dan dimasukkan ke dalam gobek bersama sirih dan kapur. Kemudian ditumbuk sehingga lumat. Itulah makanan tradisi orang tua-tua di kampung. Sekarang memang dah jarang lagi jumpa orang tua yang makan sirih dan pinang.

Buah Pinang yang dijual di Pasar Satok
-Buah Pinang yang dijual di Pasar Satok-

Apakah buah pinang mempunyai khasiat? Menurut pakar herba UPM, buah pinang mengandungi 8 jenis alkaloid yang boleh bertindak membunuh parasit dan cacing. Dari segi perubatan tradisional, buah pinang mampu mengubati senggugut dan mencuci perut. Selain itu, buah pinang juga boleh memutihkan gigi. Caranya, buah pinang tua digoreng sehingga hitam. Setelah itu, tumbuk hingga halus dan serbuknya boleh digunakan apabila menggosok gigi.

Number of View :8760

Fosil Kayu

pameran-batu-kayu

Kesempatan ke Sarawak tempoh hari, saya sempat berkunjung ke beberapa buah muzium di Kuching. Antara muzium yang saya kunjungi ialah Muzium Semulajadi, Jabatan Muzium Sarawak. Apa yang menarik di sini ialah terdapat pameran mengenai Kayu yang menjadi Batu atau lebih dikenali dengana Fosil Kayu. pameran-batu-kayu6

Nak tahu bagaimana  kayu menjadi batu? Panjang ceritanya.. jadi saya pendekkan.. Pada sesetengah kayu, dinding sel ditutupi oleh organik polimer yang dipanggil lignin. Lapisan inilah yang membuat sel tumbuhan menjadi keras. Kayu juga menjadi keras apabila ia basah di dalam air yang mengandungi silika.
pameran-batu-kayu2

Sarawak mempunyai sejarah alam semulajadi yang amat kaya dan kepelbagaian yang meliputi tumbuhan-tumbuhan dan haiwan. Fosil kayu yang terdapat di Sarawak tidak diketahui dan belum pernah dipamerkan di Muzium Negeri. Walaupun sebahagian kecil fosil kayu ini mungkin dijual di kedai, ia tidak menarik perhatian orang ramai.
pameran-batu-kayu4

Sejarah mengenai fosil kayu di Sarawak juga tidak diketahui orang ramai dan tidak didokumentasikan. Koleksi yang ada sekarang berjumlah kira-kira 300 batang berasal dari selatan dan tengah Sarawak. Fosil kayu dari selatan Sarawak amat keras dan tua manakala yang terdapat di Sarawak Sentral masih lagi muda seakan-akan kristal. Semua koleksi adalah asli dan tidak digilap. Nilai sesuatu fosil kayu terletak kepada sejarah yang tersembunyi yang dapat memberi gambaran mengenai lanskap pada awal zaman dunia ini.
pameran-batu-kayu3

Fosil kayu amat penting kerana ia mendokumentasikan asal tumbuhan awal di kepulauan tropika ini. Usia fosil berbeza dari 2 hingga 12 juta tahun sejak zaman Holosen dan Pleistosen . Fosil menyumbang bukti yang paling ketara mengenai evolusi kehidupan organisma. la juga merekod perubahan terhadap hutan yang merupakan tumbuhan yang penting di dunia ini. Fosil flora dapat menunjukkan maklumat tepat mengenai keadaan iklim masa lalu.

pameran-batu-kayu5

Koleksi yang ada di pameran ini kebanyakannya mengandungi kayu coniferales dan palma cycadales.

Number of View :5714

Buah-buahan di Pasar Satok

pasar-satok2

Sambungan dari artikel yang lalu mengenai kunjungan saya ke Pasar Satok. Kebetulan waktu itu musim buah telah pun sampai ke penghujungnya. Menurut penjual buah di situ, apabila tibanya musim buah rambai (gambar di atas), bermakna musim buahan-buahan lain (gambar di bawah) akan berakhir. Rezeki saya kerana dapat juga merasa beberapa jenis buah yang tidak pernah dirasa sejak bayi lagi.

pasar-satok3

Buah pertama yang saya jumpa ialah durian kura-kura. Saiz buah ini kecil tidak seperti durian yang lain. Memang sudah tidak banyak lagi ada dijual di sini. Harga sebiji di antara RM5-RM7 sebiji mengikut saiz. Isinya nipis, tidak berapa manis dan sedikit melekit.

durian-kura-kura

Rasanya pula memang unik tidak seperti buah durian klon yang lain. Ada juga ahli keluarga saya yang tidak suka akan rasa buah durian ini.

pasar-satok8

Buah seterusnya ialah buah belimbing api atau orang di sana juga menyebutnya buah uchong. Memang cantik buah ini. Isi buah ini menyerupai buah rambai. Buah yang masak rasanya masam-masam manis dan lebih sedap dari buah rambai.

buah-belimbing-api

Beli sekilo, harga dalam RM6 kalau tak silap. Memang best makan buah ni.

pasar-satok9

Buah seterusnya ialah buah langgir. Buah ini memang aku pun tidak pernah lihat dimana-mana seumur hidupku. Dekat internet pun tidak ramai yang bercerita mengenai buah ini. Try beli setengah kilo untuk cuba rasa kenikmatannya. Tidak syak lagi..  Rasanya seperti buah tampoi. Ada sedikit manis dan masam. Memang rezeki..

pasar-satok5

Buah yang turut dijual disini ialah buah keranji. Harga pun boleh tahan sehingga mencecah RM20 sekilo. Kalau ikut citarasa aku buah keranji tidaklah sesedap mana. Sedap lagi buah asam jawa.

pasar-satok41

Buah Dabai memang popular di Sarawak. Harganya juga boleh mencecah sehingga RM28/kg mengikut gred. Kebiasaannya harga buah ini lebih mahal kerana bukan musim sebenar buah ini.

buah-dabai

Nak makan buah ini ada caranya. Ia perlu di celur dengan air suam dan lebih sedap jika dibubuh sedikit garam dan dimakan dengan nasi panas. Menurut penjual tersebut, kalau kikis sedikit kulit dibahagian luar, rasanya lebih sedap.  Di Sarawak terdapat menu Nasi Goreng Dabai. First time mencubanya, boleh tahan juga la.

pasar-satok6

Buah Tampoi pun banyak dijual di sini. Harganya pun murah je tapi tidaklah aku membelinya kerana dah biasa makan di Semenanjung Malaysia.

buah-bambangan

Buah Bambangan pun banyak dijual disini. Harganya pun semakin murah disebabkan peniaga tidak mahu simpan lebih lama buah ini. Buah ini pernah aku rasa semasa ke Kota Kinabalu dahulu. Rasanya yang masam memang seakan-akan rasa buah bacang.

buah-avocado

Buah Avocado pun turut dijual di sini. Namun, tidak ramai peniaga yang menjualnya. Jenis buah avocado di sini saiznya lebih kecil dan bulat jika hendak dibandingkan buah avocado yang saya temui di Kota Kinabalu yang lebih bujur dan panjang.

buah-pinang

Buah pinang pun turut diminati oleh penduduk di Kuching. Saya tidak pasti apakah kegunaan sebenar buah pinang ini? Adakah dimakan terus atau digunakan dalam masakan.

buah-timun

Akhir sekali ialah buah di atas ni. Nama buah ini saya sendiri tidak ingat. Ada sesiapa tahu namanya?

kacang-berotik

Apa pun, sampai di sini dahulu cerita tentang Pasar Satok sebab mata pun dah mengantok.

Number of View :34754

Pasar Satok

pasar-satok-kuching
Jika anda ke Kuching, Sarawak jangan lupa berkunjung ke Pasar Ahad yang terletak di Jalan Satok juga lebih popular dengan Pasar Satok. Pasar ini memang terkenal dengan hasil-hasil buah-buahan dan sayur-sayuran di mana  penduduk kampung dari serata daerah  membawa hasil hutan untuk dijual. Memang seronok membeli di sini kerana harganya murah dan boleh tawar-menawar. Antara gambar-gambar yang sempat saya rakamkan di Pasar Satok…

pasar-satok

Pisang Tanduk di Pasar Satok memang murah..

pasar-satok10

Cili dan pelbagai jenis lagi sayuran seperti petai dan labu pun ada dijual..

pasar-satok11

Belacan Bako dan Belacan Bintulu pun ada dijual. Sedap ke?

ikan-terubuk-pasar-satok

Ikan Terubuk masin yang sememangnya popular di sini…

telinga-kera-pasar-satok

Telinga kera dan nangka muda pun ada dijual..

ketiak-jagung

Ketiak jagung atau baby corn pun yang belum dibuka kulitnya pun ada dijual di sini

terung-asam

Terung asam yang sedap di buat gulai lemak juga banyak di jual di sini.

tepus-tanah

Umbut tepus tanah yang digunakan dalam masakan. Buat kerabu pun boleh.

paku-uban
Pucuk Paku uban yang juga terkenal di sini boleh di rebus dan dicicah sambal belacan.

pasar-satok22

Di tepi kaki lima, di luar bank pun ada yang menjual pisang tanduk. Memang menarik. Ok.. nantikan artikel yang seterusnya yang bertajuk.. Buah-buahan di Pasar Satok. Buah yang jarang dapat di lihat dan di rasa !!

Number of View :9782