16 Mar, 2010

Kepelbagaian Jenis Terung

Posted by: admin In: @Hasil Tani|@Tanaman Sayuran

terong-asam

Terung Asam

terong-pipit

Terung Pipit

terong-satut

Terung Satut

terong-telunjuk

Terung Telunjuk

terong-pipit2

Gambar terung di atas saya tak pasti terung jenis apa.. Macam terung pipit juga cuma warna dan bentuknya ada beza sedikit.

Di Malaysia mungkin ada lagi pelbagai jenis terung selain dari di atas. Saya sendiri kurang maklumat yang saya ada mengenai jenis-jenis terung dan kegunaannya. Kebanyakkannya, hanya dijadikan dalam masakan sahaja.

Jika anda mempunyai maklumat mengenai terung-terung ini atau lain-lein jenis terung boleh kongsikan di sini..

Related Posts with ThumbnailsNumber of View :24148

63 Responses to "Kepelbagaian Jenis Terung"

1 | imran

October 7th, 2010 at 3:23 pm

Avatar

terung pipit 2 wat sambal bilis,cmpur skali,
mmg x sedap g sye la,bg kaum ibu mmg sdap.
dlu ayh sye ckp terung pipit 2 wat pluru tok pistol kayu dye

2 | mohamad nizam

November 9th, 2010 at 1:25 am

Avatar

sebenarny banyak lg spesis terung yg ada kat malaysia ni…nt klu da masa saya akan cuba dapatkan gambarny…gambar yg bawh skali tu memang bukan gambar terung..itu buah jambu air/jambu mawar…klu masak ranum,memang sedap…tp.. bijinya lebih besar dari buah…

3 | hazah

December 2nd, 2010 at 10:03 am

Avatar

terung pipit tu masa kecik2 dlu saya panggil terung manggur…wat main tembak2 gak gna pistol kayu ikat getah.wat sambal tumis bilis sedap,klu saya tumbuk pecah2 dlu baru best.

4 | Ujang

December 30th, 2010 at 9:07 am

Avatar

Terung Kuning bulat diSarawak dikenali Terung Dayak, dulu tak ada harga, 3 biji RM1.00 tapi sekarang 1 kilo (4 biji) RM8.00 ringgit. Best buat sambal dan masak rebus kunyit pelbagai jenis ikan.

5 | Nasir

January 31st, 2011 at 3:55 am

Avatar

Ada sejenis terong yang buahnya orang jarang makan kerana tidak sedap, tapi daun nya tak perlu pucuk boleh dibuat sayor atau bahan campuran untuk mengoreng seperti sawi.Terong ini dipanggil terong pucok,boah nya berbentuk bulat warna hijau dan kekuningan ketika masak,daun nya besar dan lebar.

6 | Halimah Yusof

February 2nd, 2011 at 6:29 am

Avatar

Sedapnya tengok terung-terung tu. Terasa nak makan. Terung satut tu di johor dipanggil terung asam. Yang besar tu pun terung asam jenis besar. Sedap sangat buat sambal belacan dengan cili api. Masak sambal tumis pun sedap. Terung pipit pulak, sedap masak sambal dengan tahi minyak. Kegemaran keluarga saya. Saya tanam dibelakang rumah, senang nak buat ulam atau masak sambal. Masak lemak dengan pucuk ubi pun sedap juga. Semuanya best. terung telunjuk tu goreng dengan ikan bilis, campur bawang besar dengan cili hijau. Sedap….

7 | mohd zukri mohd ramli

February 27th, 2011 at 8:58 am

Avatar

Terung pipit ditempat saya diraub,pahang masyarakat dari keturunan orang Rawa memanggilnya terong rimbang dan saya juga pernah dengar disetengah tempat panggil terung belanda. tidak kisah ia dipanggil terung apa, apa saya tahu terlalu sukar untuk mendapatinya di kuala lumrpu ini. ada juga terung sama besar dan saisnya dengan terung asam tetapi berwarna putih hijau…..terung apa ekkk.

8 | Masniza

March 27th, 2011 at 8:56 am

Avatar

Kat rumah saya ada tumbuh pokok terung, buah dia warna hijau dan putih – agak agak besar dia macam terung bulat. Boleh makan ke?

9 | aida

April 11th, 2011 at 6:10 am

Avatar

betul kata ahmad saffri, terung asam sedap buat sambal belacan, terung pipit sambal tumis, terung telunjuk buat gulai tempoyak dengan ikan patin dan yg bawah sekali bukan terung. masniza tunjuk gambar lah boleh kita sama teka……

10 | mohamad yusrie

August 2nd, 2011 at 11:13 pm

Avatar

@mohamad idris

tuan blog.. gambar last sekali yang berwarna putih itu bukan terung.. sejeni buah hutan dan biasa terdapat ditepi2 atau tebing sungai.. namanya jambu air.. satu spesis dgn buah kerian,

11 | z

January 27th, 2012 at 9:24 am

Avatar

gambar yg last tu bukanlah sejenis terung. kalau kt kg kt kelantan panggil jambu air. Pokoknya selalu tumbuh meliar di tepi sungai. buahnya sebesr ibu jari dan bijinya lebih byk dr buahnya. ada rasa manis2 sikit.

12 | buBurDurian

July 19th, 2012 at 6:12 am

Avatar

memeang bebeno gambo last tu bukan terung, insyallah namanya Jambu Mawar. dulu kat kpg rumah jiran saya ada poko jambu jenis ini. kalau masa dia bebeunga (sebelum keluar buahnya) amat tidak digemari kerana bunga-bunganya akan bertaburan atas laman. heheh tapi buahnya sedap…..

13 | adamzakuan

January 10th, 2015 at 11:22 am

Avatar

jambu air 🙂 rare jmbu tu.. terung bulu xde ke? itu lg rare

Comment Form

Categories

Share on Facebook

1720
Share

BlogMalaysia.com

website statistics

About

Blog ini hanyalah artikel semata-mata. Ianya di ambil dari sumber-sumber yang boleh dipercayai. Sekiranya ada kesilapan atau ketidakpuasan hati mengenai artikel ini haraplah diberi komen dan cadangan. Di harap sedikit-sebanyak blog ini dapat memberi pengetahuan kepada anda yang berminat dalam bidang tumbuh-tumbuhan, landskap, herba dan bidang pertanian.

Klik Like!! Sertai Saya di FaceBook!!

Artikel Popular Hari ini

Artikel Popular Minggu Lepas

Artikel Paling Popular Tahun 2011-2014