Archive for February, 2010

26 Feb, 2010

Pisang Raja Udang

Posted by: admin In: @Buah Nadir

Maaflah sebab dah beberapa hari tak menghantar artikel baru di Blog ini. Semalam saya baru sahaja pulang dari luar negeri. Tidaklah jauh. Negeri Perak Darul Ridzuan je.. Kali ini saya telah dapat mengenali lagi beberapa lagi jenis / spesis pisang yang jarang-jarang sekali dapat dilihat apatah lagi kalau nak beli di kedai. Antara yang menarik […]

21 Feb, 2010

Ulam-Ulaman

Posted by: admin In: @Tanaman Sayuran|ulam

“Pucuk dicita Ulam Mendatang”. Begitulah ungkapan pepatah melayu yang menunjukkan kepentingan pucuk dan ulam dalam kehidupan suatu masa dahulu. Apakah pucuk dan ulam itu berbeza? Ulam ialah sayur-sayuran yang dimakan mentah, dicelur atau direbus sebelum dimakan. Ulam diambil dari berbagai-bagai bahagian sesuatu pokok yang boleh dimakan. Ini termasuklah pucuk, daun, umbut, biji, buah, ubi dan […]

20 Feb, 2010

Buah Kerekup

Posted by: admin In: @Buah Nadir

Saya ada menerima email dari kak Norish yang telah mengirimkan gambar buah kerekup. Tujuannya adalah untuk memberzakan antara buah rukam dan buah kerekup. Bukan apa, ada yang menyatakan buah rukam dan buah kerekup adalah buah sama. Daripada rujukan saya pun, memang buah rukam dan kerekup adalah spesis yang berbeza. Buah Kerekup nama saintifiknya Flacourtia jangomas […]

17 Feb, 2010

Pokok Buah apa ni ?

Posted by: admin In: @Doktor Pokok

Ada sesiapa yang biasa tengok pokok di atas ni. Pokok ini mempunyai buah yang pernah saya lihat tetapi saya tidak pasti buah apa.. Tidak pastilah buah tersebut boleh dimakan ataupun tidak.. Tetapi sekali pandang macam boleh makan je.. Kalau ada sesiapa atau pembaca yang arif dan biasa melihat pokok ini, di harap dapatlah kongsikan di […]

Tags:

14 Feb, 2010

Pokok Selada

Posted by: admin In: Selada

Pokok Selada atau nama saintifiknya Goniothalamus tapisoides merupakan sejenis pokok yang mengeluarkan bunga di batang utama. Bunganya memang unik dan menarik sekali ketika kali pertama memandangnya. Pokok Selada ini juga mempunyai keistimewaannya dari segi perubatan tradisional. Ia menjadi penawar gigitan bisa seperti ular, lipan dan serangga. Caranya daun pokok tersebut ditumbuk bersama kunyit dan ditampal […]

Related Posts with Thumbnails

Categories

Share on Facebook

This is the home page.Segalanya Tentang Tumbuhan…0
Share

BlogMalaysia.com

About

Blog ini hanyalah artikel semata-mata. Ianya di ambil dari sumber-sumber yang boleh dipercayai. Sekiranya ada kesilapan atau ketidakpuasan hati mengenai artikel ini haraplah diberi komen dan cadangan. Di harap sedikit-sebanyak blog ini dapat memberi pengetahuan kepada anda yang berminat dalam bidang tumbuh-tumbuhan, landskap, herba dan bidang pertanian.

Klik Like!! Sertai Saya di FaceBook!!

Artikel Popular Hari ini

Artikel Popular Minggu Lepas

Artikel Paling Popular Tahun 2011-2014