22 Dec, 2009

Kabal Madu – Serapit

Posted by: admin In: @Buah Nadir

kabalmadu

Kunjungan ke Taman Pertanian Sabah sedikit sebanyak menemukan saya beberapa spesis baru yang jarang atau tidak ditemui di Semenanjung Malaysia. Benarlah kata orang tua-tua lama-lama. Semakin jauh kita berjalan.. kita rasa semakin banyak kita belajar.. namun hakikatnya semakin banyak lagi yang kita tidak ketahui.. Ilmu yang ada pada diri kita sebenarnya diibaratkan sebagai sebesar biji sawi.. terlalu kecil dan terlalu sedikit….tazkirah la pulak ! Jadi TIDAK  usahlah kita kedekut ilmu !! Biarpun ilmu kita ada 1 tetapi jika dimanfaatkan kepada 1,000 orang, sudah tentu banyak ganjarannya. Betul tak Ustaz Akhil Hayy?

kabalmadu2

Kabal Madu atau nama saitifiknya Willughbeia angustifolia merupakan tumbuhan yang menjalar dan memerlukan pokok tumpangan yang tinggi bagi pokok ini membina kanopinya sendiri. Ia berasal dari Borneo dan juga dikenali sebagai pokok Serapit.  Sekali pandang memang saya sendiri tidak perasan bahawa pokok ini merupakan pokok menjalar. Ini kerana kanopi pokok ini terlalu rimbun sehingga menutupi pokok tumpangan.

kabalmadu3

Beginilah rupa buah yang sudah masak dan boleh dimakan begitu sahaja. Namun, hati-hati dengan getahnya. Buah ini merupakan sejenis buah yang mengeluarkan getah pada kulit dalamnya. Kalau sudah terkena isi, rasanya tentu kurang sedap.

Anda yang berada di Sabah sudah tentu pernah lihat buah atau pokok  ini tetapi kepada anda yang berada di Semenanjung, pernahkah anda temui pokok ini di halaman rumah kampung anda?

Related Posts with ThumbnailsNumber of View :16602

40 Responses to "Kabal Madu – Serapit"

1 | lek ceria

December 22nd, 2009 at 2:34 pm

Avatar

tq saudara…..sye x pernah lihat lg pokok n buah ini….klu ada lg info…blh laa kongsikan yaa…..rasa buah ni mcm mne? masam ke manis

2 | nani

December 22nd, 2009 at 3:41 pm

Avatar

thanks for your knowledge. saya belum pernah sampai kesana..hope 1 dy. who knows
apa tanaman yang u usahakan ye….skala besar atau kecil…
kalau u ada info pasal gaharu bagus gak.leh kita kongsi idea.

3 | che gayah

December 22nd, 2009 at 4:49 pm

Avatar

Kalau tengok daripada luar macam buah mangga je….tapi kat dalam…tak pernah tengok lagi buah nie.

4 | izad

December 22nd, 2009 at 5:12 pm

Avatar

salam, tkasih atas infomasi sdr moga usaha sdr dl menyampaikan sumber informasi sebeini mendapat berkat drpNYA.
Klu blh info manafaat/kelebihannya.

TK

izad anak nogori

5 | idaman_valley@yahoo.com

December 22nd, 2009 at 11:20 pm

Avatar

Salam.Waahhh saya sangkakan buah mangga.Mana nak dapat benihnya ye?Bolehlah tanam bersama markisa di antara kolam-kolam ikan saya di Johor.

6 | Cmayau

December 23rd, 2009 at 12:31 am

Avatar

saudara, wow, saya yang berasal dari sarawak pun tak pernah tengok buah ni. terima kasih kerana share something macam ni.

7 | azizah

December 23rd, 2009 at 1:23 am

Avatar

terima kasih kerana sudi berkongsi ilmu..

8 | nor

December 23rd, 2009 at 1:57 am

Avatar

salam…
sy pernah g cne…
mmg ade buah tu kat cne..
1st time tgk mmg x tau bleh mkn..
saudara ade mkn buah ajaib x…
bla kte mkn buah tu..
buah yg masam leh jd manis…
hehehee..
try ler..
smua ade di taman pertanian tenom…
besstttttttttttt…

9 | juz

December 23rd, 2009 at 2:45 am

Avatar

TQ FOR SHARING WITH US. KALAU ADA TUMBUHAN YG PELIK2 JGN LUPA SHARE DENGAN KAMI YA.

10 | siti

December 23rd, 2009 at 2:49 am

Avatar

buah ni xpernah dengar dan lihat

11 | sufri

December 23rd, 2009 at 3:17 am

Avatar

salam.TQ 4 info.buah ni nampak macam ada rahsia & khasiat tersendiri,jika tahu khasianya mungkin buah ini boleh di komesialkan.?? kodial kabal madu..hehe

12 | Azari Awi

December 23rd, 2009 at 4:04 am

Avatar

Maaf saudara ,saya sendiri belum pernah lihat buah kabal madu ini malah tiada di jual di pasar2 tamu sepengetahuan saya.tapi ada satu buah yang sungguh enak yang di panggil buah Tarap yang tidak pernah ada di semenanjung.Ianya seperti cempedak tapi isi nya kecil.Lebih manis dari cempedak dan menjadi kegemaran kaum kadazan dusun di sana.

13 | Wendy Induk

December 23rd, 2009 at 4:04 am

Avatar

Sorry Syam. Saya tak pernah jumpa buah ini. Ini rasanya buah-buahan liar yang ditanam semula di Taman Pertanian Sabah. Buah ini mungkin masih boleh dijumpai di kawasan hutan di kampung-kampung atau pedalaman Sabah.

14 | Aswad Azreen

December 23rd, 2009 at 4:06 am

Avatar

as`kum

terima kasih atas email saudara.saya telah melihat blog saudara mengenai buah kabal madu.agak aneh dan saya akui blum pernah melihatnya.walau bagaimana pun jutaan terima kasih krn berkongsi info ini dgn saya.

15 | NOORLIDA OSMAN

December 23rd, 2009 at 4:07 am

Avatar

Salam fazli, sorry mmg dah lama tak melawat laman anda. nampak buah tu kalau tak masak seperti mangga epal tapi kalau masak nampak macam buah setul (maaf kalau saya salah beri perbandingan). Fazli macam mana saya nak melawat ladang buah2an teringin sangat2. salam .

16 | admin

December 23rd, 2009 at 4:14 am

Avatar

Ada yg tanya saya.. sedap ke buah tu?
Maaflah.. saya sendiri dah lupa rasa sebenarnya.. sebab masa melawat ke sana.. macam-macam buah yg saya cuba rasa.. kalau tak silap rasanya lebih kepada rasa masam-masam manis… tapi seingat saya memang sedap juga sebab dia ada rasa tersendiri..

17 | tahr_bss

December 23rd, 2009 at 5:49 am

Avatar

Rupanya Malaysia ni banyak lagi tumbuhan yang boleh dimakan yang kita tidak pernah dilihat

18 | jailani

December 23rd, 2009 at 5:58 am

Avatar

kalau namanya madu, tentu rasanya manis atau pun pahit, macam orang bermadu.
ini macam buah dua sebilik aja nampaknya.

19 | mardziah

December 23rd, 2009 at 8:43 am

Avatar

tq, kalau dari luar nampak macam buah mempelam, rupanya sidalam nya nampak lain. rasanya macamana? kenapa le buah ni tak sampai kesemenanjung

20 | Hambali

December 23rd, 2009 at 12:57 pm

Avatar

ye la en syam n sahabat2 diluar sana, kalau sebelah utara bentuk buahnye macam buah setul. tapi pokok setul tu besar, en syam bagi tau macam mana sy boleh dptkan benih kabal madu ni

21 | amjahsuhailisalleh

December 23rd, 2009 at 1:23 pm

Avatar

Sdr Fazli, saya memang kenal buah ini. Malangnya sekarang ini amat susah di dapati. Ianya buah liar, sejenis tumbuhan menjalar/memanjat pada perumah (pokok tumpang), buah rasanya kelat bila mentah/muda tetapi akan berasa manis bila masak ranum (ada merah oren ada juga berwarna oren kekuningan). Rasanya kawasan pedalaman Miri, Limbang, Sipitang, Beufort dan kawasan Kalimantan Indonesia masih wujud meliar buah ini. Terima kasih kerana membantu saya mengimbau semula buah-buahan seperti ini.

22 | osman

December 23rd, 2009 at 4:37 pm

Avatar

buah ini dipangil serapit… cuma buah ini jarang ditemui sekarang. di zaman 70-80an banyak di kampung saya sebelah papar tapi sekarang tak pernah jumpa baik d pasar mahupun di tamu.

23 | yinna

December 23rd, 2009 at 11:44 pm

Avatar

slm semua. saya pernah mkn buah ni. sedap dan manis. kulit buah ni pun boleh wat jus. bukan isi je dapat mkn malah kulit gak. org cakap bboleh kurangkan panas n bagi baNYAK VITAMIN.ia sejenis buah2an hutan dan jarang jumpa la. tq

24 | mohd soffi

December 24th, 2009 at 3:31 am

Avatar

kalau ada maklumat lain yang menarik teruskan posting dlm blog. manalah tau kalau ke sana boleh cari buah ni..TQ

25 | mazlina

December 24th, 2009 at 7:51 am

Avatar

macam buah mempelam……buah ni dah pupus ke kat malaysia???

26 | kanul

December 24th, 2009 at 8:17 am

Avatar

Hmm mang byk spesis tumbuhan di Taman Pertanian Tenom.. saya pun first time nampak buah kabal madu ne.. nene

27 | kartina

December 24th, 2009 at 12:24 pm

Avatar

Terima kasih sdr kerana sudi berkongsi ilmu. Tak pernah saya jumpa buah kabal madu/serapit ni. Sungguh menarik. Subnalallah, nampaknya endless species buah nadir di bumi kita ni. Tambah satu lagi dalam senarai koleksi yang saudara usahakan.

Keep up the excellent effort and may God bless you. Selamat menyambut Hijrah 1431 dan tahun baru 2010.

28 | Hj Ahmad

December 24th, 2009 at 1:45 pm

Avatar

A’skum sdra Fadli. terima kasih kiriman email sdra. Tahniah atas ilmu yang sdra kongsi bersama. Moga banyak lagi ilmu yang kita boleh kongsi bersama.

29 | zuanmad

December 25th, 2009 at 3:27 pm

Avatar

slm..mmg best info2 berharga dari saudara..tq very much…

30 | matju

December 31st, 2009 at 11:38 am

Avatar

cayalah bro, mati-mati saya ingat buah mangga epal td, tp bila tgk gambar bawah rupanya tipah tertipu
heheehee…..
thanks bro on the info

31 | asnah

January 7th, 2010 at 7:55 am

Avatar

tak pernah jumpa pun di kuching.ingin nak makan hehehe

32 | mohkita

January 11th, 2010 at 1:59 am

Avatar

CANTIK BUAHNYA MACAM BUAH MANGGA JE! X PERNAH
TENGOK.SEBELUM INI, NNTI MAHU DICARI KALAU KESANA.

33 | roseni

January 15th, 2010 at 6:00 am

Avatar

salam semua,
namanya tak pernah dengar,makan jauh sekali.
The info saya dapat dari laman ini memang bagus untuk general knowledge.
Sekurang2nya kita dapat tahu akan kewujudannya dan lihat gambar sekali.
TQ

34 | jamilah

January 15th, 2010 at 7:11 am

Avatar

selama saya hidup di muka bumi ALLAH ini belum lagi saya lihat secara berdepan. Terima Kasih

35 | syakila

January 21st, 2010 at 6:53 am

Avatar

pkok ni tumbuh kt sbah je kn???? leh bgtau kt kwsn mne???????

36 | ahmad

April 12th, 2010 at 3:44 pm

Avatar

kat terengganu ada juga, namanya buah oren. masa saya kecil dulu ada tumbuh menumpang di pokok duku rumah makcik kat kampung beladau kolam, kuala terengganu. pernah makan sekali je, manis. sekarang dah xde & xjumpa, pokok duku pun dah tebang. pernah tanya sepupu, dia royak susah nak jumpa sekarang. teringin nak rasa kemanisannya, orang ganu kite @ admin ada info?

37 | sexy

April 21st, 2010 at 9:04 am

Avatar

sexy pong baru kali ni kelih buwoh ni.

38 | mat

May 21st, 2010 at 2:09 am

Avatar

Surapit atau serapit buah ini isinya masam-masam manis, dulu-dulu memang ada tumbuh liar di hutan tetapi sekarang
sukar sudah menjumpainya.

39 | Frank Juhas

May 31st, 2010 at 5:09 am

Avatar

Saya suda kumpulkan lebih kurang sepuluh jenis Kubal lain.
Ada yang besar, ada yang kecil. Ada lagi yang punya daging putih, lain dapat orange. Bentuk jenis-jenis pun lain: yang paling manis adalah Kubal tusu (Iban), bentuk avokat, ini pun dapat dua jenis: daging putih dan daging orange. Boleh tengok gambar-gambar contoh di halaman saya di bawah Sample Photos by Genera/ Willughbeia

Salam
Frank

40 | laigd

July 18th, 2010 at 8:34 pm

Avatar

Di tempat saya, Sarikei, Sarawak memang banyak buah ni yang lebih dikenali dengan nama buah kubal. Buah kubang ni memang banyak jenis, yang dlm gambar tu merupakan kubal madu. Rasanya sangat manis walau pun masa dibuka agak bergetah. Buah yang muda juga boleh dimakan bersama garam. Antara jenis lain ialah kubal susu dan yang paling besar dan jarang didapati ialah kubal arang. Masih banyak dikawasan hutan atau temudak iaitu kebun buah-buahan tradisional.

Comment Form

Categories

Share on Facebook

1534
Share

BlogMalaysia.com

website statistics

About

Blog ini hanyalah artikel semata-mata. Ianya di ambil dari sumber-sumber yang boleh dipercayai. Sekiranya ada kesilapan atau ketidakpuasan hati mengenai artikel ini haraplah diberi komen dan cadangan. Di harap sedikit-sebanyak blog ini dapat memberi pengetahuan kepada anda yang berminat dalam bidang tumbuh-tumbuhan, landskap, herba dan bidang pertanian.

Klik Like!! Sertai Saya di FaceBook!!

Artikel Popular Hari ini

Artikel Popular Minggu Lepas

Artikel Paling Popular Tahun 2011-2014