12 Mar, 2009

Khasiat Daun Pecah Kaca

Posted by: admin In: Pecah Kaca

daun-pecah-kaca

Siapa yang belum kenal lagi pokok ini dikenali dengan nama pecah kaca atau pecah beling. Kalau anda pernah pergi Hosptital Putrajaya, tentu anda pernah lihat pokok ini banyak di tanam sebagai tanaman hiasan.

Daun pecah kaca ini adalah di antara tumbuhan yang banyak khasiat.Ia mempunyai jumlah antioksidan yang tinggi di samping mampu untuk bertindak sebagai agen antioksidan, antikanser,anti-diabetes dan juga antimikrob.

Anda nak tahu lagi khasiatnya sila rujuk artikel di http://fazlisyam.com/2007/10/21/pokok-pecah-kaca/

Related Posts with ThumbnailsNumber of View :35839

15 Responses to "Khasiat Daun Pecah Kaca"

1 | KNizam

March 12th, 2009 at 3:55 pm

Avatar

1st time dengar pasal daun ni

2 | umie

April 18th, 2009 at 4:56 pm

Avatar

mcmn rupa sbnrnya.bsr o kecik je. ok ltk dpn rmh

3 | msaini

August 2nd, 2009 at 3:03 pm

Avatar

boleh juge buat menurunkan darah tinggi kan…cmne ye

4 | alima

February 27th, 2010 at 7:53 am

Avatar

Saya telah minum air daun kaca beling ni memang bagus dan tak perlu rebus beli saja produk HPA ni dengan nama minuman ALG

5 | sabri b hamzah

April 16th, 2010 at 9:46 am

Avatar

salam.sebelah utara pokok tu dipanggil pokok batu karang. 3 helai daun tu ditumbuk lumat bersama seulas bawang merah dan terus dimakan bagi memecahkan batu karang. InsyaAllah mujarab.

6 | hjh faridah

July 1st, 2010 at 2:59 am

Avatar

BOLEH MASUK DALAM TILAM UNTUK BUANG ANGIN DAN
HILANG LENGUH2 BADAN.TEL O13 5906023

7 | izman

October 23rd, 2010 at 6:19 am

Avatar

Ditempat ambe disebut daun batu jin untuk ubat batu karang……

8 | riri

February 16th, 2011 at 4:19 pm

Avatar

dokter monvonis saluran tuba falopi sy tersumbat.apa daun pecah beling cocok utk penyakit sy ni.tlg y jawabannya….sy sgt mengharapkan jawabannya…thank’s sblumnya….

9 | sexy

March 2nd, 2011 at 10:49 am

Avatar

pokok ni blh tinggi n jika x dpangkas mjd semak.
*
stakat ni khasiatny spt yg ttulis.
*
Tiub fallopian yang tersumbat menyebabkan blh mnybbkn ktdksuburan.
*
1. Sesetengah wanita yang masih tidak mempunyai zuriat, kemungkinan tiub fallopian telah separuh tersumbat atau sepenuhnya tersumbat. Kebanyakkan tiub fallopian yang telah rosak berlaku akibat telah dijangkiti kuman(mungkin kerana telah berlaku sekian lama). Sebab yang lain yang barangkali boleh berlaku adalah disebabkan hamil pramatang yang mana janin telah menempel di dalam tiub fallopian bukan di dalam rahim (dipanggil kandungan ectopic) atau terdapat penempelan parut tisu didalamnya atau disebabkan endometriosis. Ujian HSG (Hysterosalpingogram) blh dlakukn untuk mengenalpasti punca masalah tersebut.
*
2. Chlamydia trachomatis
*
Penyakit ini kerap menjangkiti pesakit yang berumur 25 tahun ke atas. Organismanya bukan bakteria atau virus tetapi suka tinggal di dalam sel-sel faraj pesakit. Penyakit ini boleh menjangkiti salur kencing dan pangkal rahim termasuk konjuktiva, mulut dan tekak. Ia merupakan pesakit kelamin yang boleh membawa kepada kesukaran mengandung.

Simptom dan tanda-tanda.

Lendiran bernanah, sakit bahagian ari-ari, pendarahan selepas hubungan seks, pendarahan di antara dua haid dan radang serviks adalah antara simptom-simptom penyakit ini. Walau bagaimanapun, kebanyakkan wanita tidak mengalami apa-apa tanda.

Diagnosa

Doktor akan mengambil swab dari faraj dan salur air kencing. Swab ini dihantar ke makmal untuk ujikaji. Tidak semua hospital kerajaan memberi perkhidmatan ini kerana kos ujikajinya yang mahal.

Komplikasi

Chlamydia Infeksi boleh ‘naik’ ke dalam rahim menyebabkan radang pangkal rahim, rahim, tiub dan alat kelamin wanita. Pesakit juga akan mengalami sakit di bahagian ari-ari dan perut yang kronik. Tiub saluran Fallopian boleh tersumbat menyebabkan mengandung luar rahim atau ketidaksuburan.

Rawatan

Makan ubat antibiotik boleh merawat penyakit ini. Suami pesakit perlu dirawat sekali. Pesakit dinasihati tidak melakukan hubungan seks semasa rawatan. Hubungan seks bebas tidak digalakkan.
*
sstgh pnyakit tdk dketahui pnyebabny. jgn cepat bprasangka. walau apapun bbincanglah dgn doktor. smoga cepat sembuh.
*
Jumpa lg. Insa Allah.

10 | sexy

March 2nd, 2011 at 10:53 am

Avatar

hubungan seks bebas dlarang ALLAH krn agama, kesan fizikal, emosi, kturunn, sahsiah, ekonomi dll. ALLAH larang krn Dia sygkn hambany. Jumpa lg. Insya Allah.

11 | Hafsah

May 6th, 2011 at 9:33 am

Avatar

Kawan suami baharu aje bg kpd suami saya semalam pokok ni.Tak sempat nak tanam lagi. Mmg sebelum ni tak pernah dengar dan tak pernah tengokpun pokok ni. Kalau boleh saya nak tunjukkan gambarnya di sini tapi macam mana ya?

12 | Hafsah

May 6th, 2011 at 9:34 am

Avatar

Saya baru aje tengok pokok ni semalam. Kawan suami beri utk di tanam tapi belum sempat lagi menanamnya. Mmg sebelum ni tak pernah dengar dan tengokpun pokok ni.

13 | hjh.faridahibrahim

May 8th, 2011 at 3:00 pm

Avatar

Originally Posted By hjh faridahBOLEH MASUK DALAM TILAM UNTUK BUANG ANGIN DAN
HILANG LENGUH2 BADAN.TEL O13 4141579

Semoga berjaya. . .

14 | zul

May 29th, 2016 at 12:19 pm

Avatar

saya ada menjual daun pecah kaca atau daun pecah beling yang kering atau yang basah… whatsapp 0197234228

15 | ABD RAHIM YAHYA (69 THN)

May 30th, 2016 at 3:55 am

Avatar

Saya telah mengamal daun ini 5 tahun. Hasiat yang diperolehi tekanan darah stable, kencing manis normal, calestrol ok. Baik buat warga mas. rendam 2 helai daun dengan air baru menidih dan minum bila suam. Amalkan seminggu dua kali, minum waktu nak tidur. Selamat mencuba

Comment Form

Categories

Share on Facebook

722
Share

BlogMalaysia.com

About

Blog ini hanyalah artikel semata-mata. Ianya di ambil dari sumber-sumber yang boleh dipercayai. Sekiranya ada kesilapan atau ketidakpuasan hati mengenai artikel ini haraplah diberi komen dan cadangan. Di harap sedikit-sebanyak blog ini dapat memberi pengetahuan kepada anda yang berminat dalam bidang tumbuh-tumbuhan, landskap, herba dan bidang pertanian.

Klik Like!! Sertai Saya di FaceBook!!

Artikel Popular Hari ini

Artikel Popular Minggu Lepas

Artikel Paling Popular Tahun 2011-2014