05 Nov, 2008

Pokok Sekentut

Posted by: admin In: Sekentut

sekentut
Membaca atau mendengar nama pokok Sekentut sudah tentu agak melucukan ataupun mungkin juga meloyakan. Tetapi sememangnya itulah nama herba berkenaan. Namanya sekali gus memberi bayangan tentang sifat-sifatnya.

Pokok dengan nama saintifiknya Paederia foetida dari keluarga Rubiaceae itu mengeluarkan bau kurang menyenangkan apabila disentuh atau ditiup angin. Ia merupakan pokok menjalar dengan daun panjang melonjong. Selalunya ia memanjat dan melilit di pagar atau pokok lain.

Walaupun baunya kurang menyenangkan namun ramai yang meminati daunnya untuk dijadikan ramuan dalam masakan. Bagi masyarakat Peranakan Baba Melaka, daun sekentut dijadikan ramuan untuk nasi ulam selain daun mengkudu, kaduk, pagaga dan ulam raja.

sekentut2

Dalam perubatan tradisional, daun sekentut juga digunakan untuk menghilangkan bintik-bintik merah pada kulit bayi.Caranya ialah dengan menumbuk halus daun sekentut lalu diperah untuk mendapatkan airnya.Air perahan itu kemudian disapukan pada tempat yang dijangkiti gatal-gatal atau bintik merah berkenaan.

Selain itu, daun sekentut juga dipercayai boleh mengelakkan rambut cepat beruban walaupun pada usia muda.Selalunya daunnya dijemur sehingga kering dan kemudiannya dibakar sebelum direndam dengan air panas.Air rebusan atau air rendaman kemudian dilapkan di kepala dan dibiarkan kering.

Menurut Pegawai Laboratori Fitoubatan, Institut Biosains, Universiti Putra Malaysia (UPM), Tajuddin Abdul Manap, daun sekentut mujarab untuk membuang angin. Selain itu, kata beliau, ia juga boleh membantu mengubati sakit perut dan bisa-bisa sendi.
Beberapa helai (sekurang-kurangnya lima helai) daun sekentut dibersihkan terlebih dahulu dan kemudiannya direbus.

“Apabila air rebusan sudah menggelegak selama beberapa minit, alihkan air tersebut ke bekas lain.Selepas ia menjadi suam atau sejuk, minum air rebusan berkenaan dua kali sehari atau mengikut keserasian.Untuk mereka yang kerap menghadapi masalah angin termasuk angin seluruh badan, kaedah itu boleh diamalkan.

Related Posts with ThumbnailsNumber of View :16024

9 Responses to "Pokok Sekentut"

1 | lek ceria

February 17th, 2010 at 3:04 pm

Avatar

memang namanya dengarpun loya..tapi khasiatnya cukup banyak…terutama bagi org yang berpenyakit angin dalam badan….pucuknya sedap kalau dibuat ulam…

2 | aima

April 20th, 2010 at 3:12 pm

Avatar

waaa……… ade sape2 kt sini yang sanggup nak buat ulam mkn dng nasik?

3 | liza

June 4th, 2010 at 3:57 pm

Avatar

walaupun busuk, tapi memang sedap buat ulam… kalau nak buat nasi ulam, xde daun sekentut xde ummppph…tanyalah orang utara…bulan posa wajib ade daun ni

4 | amyra

September 17th, 2010 at 4:01 am

Avatar

macamana nak dptkan pokok daun sekentut..ada jual tak?

5 | yasmin

January 5th, 2011 at 8:50 am

Avatar

dah lama saya cari daun sekentut kat sarawak ni.. nk buat nasik ulam(stail kedah) hmm…

6 | Ana

April 24th, 2013 at 2:01 am

Avatar

kalau kat kg saya (kedah) mmg banyak tumbuh liar kat tepi pagar..best jugak buat ulam, saya penah cuba

7 | faizal

May 15th, 2013 at 12:26 am

Avatar

mengarut ja hampa ni.mana ada busuk sgt pun.bau dia lbh krg petai je pun.sodap sgt mkn buat ulam cicah dgn sambal blacan.slurrppp

8 | Norain

October 7th, 2014 at 3:04 pm

Avatar

Nama lainnya daun kesimbok…..kan enak didengar!
Org K Pilah bori nama.
Daun ini sangat bermakna jika dapat dijadikan bahan membau sambal daun kayu di K. Pilah, N.S
Daun ini terdapat tiga jenis dan rupa berbeza, gambar diberi daun mcm kangkung dan batang menjalar. Saya ada menanam jenis menjalar tetapi daunnya sedikit bulat dan satu lagi berbatang renek .
Kpd En Fazli, cuba dapatkan gambar jenis renek berbatang tegak, TK

9 | adamzakuan

January 10th, 2015 at 11:24 am

Avatar

seketut, mmg ketut le lps mkn.. ..xbusuk la daun dia, mcm putat juga rasa

Comment Form

Categories

Share on Facebook

384
Share

BlogMalaysia.com

About

Blog ini hanyalah artikel semata-mata. Ianya di ambil dari sumber-sumber yang boleh dipercayai. Sekiranya ada kesilapan atau ketidakpuasan hati mengenai artikel ini haraplah diberi komen dan cadangan. Di harap sedikit-sebanyak blog ini dapat memberi pengetahuan kepada anda yang berminat dalam bidang tumbuh-tumbuhan, landskap, herba dan bidang pertanian.

Klik Like!! Sertai Saya di FaceBook!!

Artikel Popular Hari ini

Artikel Popular Minggu Lepas

Artikel Paling Popular Tahun 2011-2014