01 Apr, 2008

Pokok Stevia @ Pokok Gula

Posted by: admin In: Stevia

Stevia merupakan genus yang terdiri daripada 150 spesies herba daripada keluarga bunga matahari (Astereacea). Di Malaysia ia juga digelar sebagai Pokok Gula kerana dipercayai dapat mengurangkan kencing manis. Stevia yang digunakan secara meluas sebagai pemanis ialah stevia dari Spesis Rebaudiana. Ia juga dikenali sebagai sweetleaf, sugarleaf ataupun sweet herb.

Ia merupakan sejenis tumbuhan herba berbatang lembut. Untuk menanamnya, medium yang digunakan ialah dari jenis poros supaya tiada air yang akan bertakung selepas ia disiram.Tumbuhan ini memerlukan air yang mencukupi dan perlu disiram 2 kali sehari dalam cuaca panas. Ia akan cepat kering dan mati jika kekurangan air. Daunnya berbentuk bujur. Batangnya halus dan bergerutu. Dalam keadaan optimun stevia boleh mencapai ketinggian sehingga 1 meter atau lebih. Ia mengeluarkan bunga kecil berwara putih. Bentuk bunganya menyerupai bunga-bunga aster yang lain, cuma saiznya kecil. Bunga ini akan menghasilkan biji benih apabila matang. Pembiakan selalunya menggunakan keratan batang. Keratan batangnya mudah mengeluarkan akar. Walaupun ia boleh juga membiak menggunakan biji benih, namun kadar percambahan biji benihnya amat rendah sehingga ia jarang dibiakkan dengan menggunakan biji benih.

Bahan aktif yang bertanggungjawab ke atas rasa manis pada daun stevia dikenali sebagai steviol glycosides yang mengandungi stevioside dan rebaudioside. Bahan aktif ini stabil pada suhu tinggi, nilai pH yang stabil dan tidak merangsang tindak balas glycemic, menjadikan ia semakin digemari orang ramai terutamanya untuk yang ingin menghadkan pengambilan karbohidrat dan mengelakkan diabetes. Selain itu, stevia juga didapati boleh merawat tekanan darah tinggi, mengurangkan tahap asid urik dan obesiti.

Stevia telah digunakan sebagai pemanis semulajadi oleh masyarakat di Brazil dan Paraguay sejak beratus-ratus tahun dahulu lagi. Ia mula digunakan oleh kaum Red Indian Guarani di Paraguay sejak 1500 tahun yang silam. Ia digunakan terutamanya untuk memaniskan teh herba mereka. Selain daripada itu ia juga digunakan untuk memaniskan makanan mereka. Mereka juga menggunakan Stevia sebagai penawar terutamanya untuk menurunkan tekanan darah tinggi, melawaskan kencing dan merawat luka terbakar.

Kegunaan stevia sebagai pemanis mula disedari oleh orang Eropah pada kurun ke-16. Sejak itu ia mula digunakan dengan meluas di Eropah sehinggalah dibawa ke Asia. Walaubagaimanapun kajian terhadap Stevia hanya mula dilakukan pada awal kurun ke 19 apabila para pengkaji di Brazil mendengar cerita yang sehelai daun stevia boleh memaniskan sebiji buah peria dan juga secawan teh herba yang kelat.

Ciri paling unik mengenai Stevia
ialah ia merupakan pemanis semula jadi yang tidak mengandungi kalori. Di percayai secara tradisional, stevia mengandungi sifar kalori, lemak, kolestrol, gula dan karbohidrat. Ekstrak stevia dikatakan 300 kali lebih manis dari gula biasa. Ciri ini telah menarik minat para pengkaji untuk menjalankan kajian terhadap Stevia. Kajian terhadap kandungan toksidnya, mendapati kandungan utama yang menyebabkan ia manis iaitu Steviosid tidak toksid. Ia juga didapati tidak menyebabkan mutasi sel, ia juga tidak memberi apa-apa kesan terhadap kesuburan. Walaubagaimanapun terdapat konflik terhadap kajian kesuburan yang dikaitkan dengan Stevia. Satu kajian mendapati ia tidak memberi apa-apa kesan terhadap kesuburan, manakala satu kajian lain mendapati air yang diekstrak daripada daun stevia didapati menurunkan paras testostron dan bilangan sperma bila diuji pada tikus jantan.

Kajian saintis Brazil pada tahun 1991 mendapati Steviosid berkeupayaan untuk menurunkan tekanan darah pada tikus. Daripada penemuan ini, satu lagi ujian dilakukan pada tahun 2000. Kali ini subjeknya merupakan 106 orang berbangsa Cina (lelaki dan perempuan) yang mengalami penyakit darah tinggi. 60 subjek diberikan kapsul yang mengandungi 250mg steviosid 3 kali sehari. Pemeriksaan terhadap subjek dilakukan sebulan sekali selama satu tahun. Selepas 3 bulan , tekanan darah sistolik dan diastolik telah menurun dengan ketara dan kesannya berkekalan sepanjang tahun. Hasil dari kajian ini saintis merumuskan steviosid yang diambil secara oral adalah berkesan untuk menurunkan tekanan darah dan ia mungkin boleh dipertimbangkan sebagai bahan altenatif atau suplemen untuk pesakit darah tinggi. Satu kumpulan saintis lagi melakukan ujian terhadap kesan hipoglisemik glikosid yang terdapat dalam stevia. Mereka juga mengkaji kesan terhadap pengeluaran glukos terhadap glikosid, steviol, isosteviol dan glukosilsteviol. steviol didapati tidak menghasilkan glukos. Pada tahun 2000 juga, para pengkaji di Denmark telah menjalankan satu kajian yang menunjukkan tindakan hipoglisemik in vitro yang dilakukan oleh steviosid dan steviol adalah hasil daripada keupayaan kedua-duanya menghasilkan insulin melalui tindakan terus terhadap sel-sel beta. Mereka merumuskan hasil kajian mendapati sebatian ini mungkin mempunyai potensi untuk menjadi agen anti-hipeglisemik dalam rawatan diabetes mellitus jenis 2.

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Related Posts with ThumbnailsNumber of View :29233

122 Responses to "Pokok Stevia @ Pokok Gula"

1 | Artie

September 14th, 2008 at 10:55 am

Avatar

hai mana nak beli pokok gula ni kat pulau pinang?

2 | norfa

October 30th, 2008 at 7:44 am

Avatar

saya sangat tertarik dengan pokok ini. saya sekarang sedang dalam projek yang khusus kepada tumbuhan yang dapat memaniskan rasa terutamanya rasa pahit ubatan agar kanak-kanak senang untuk memakan ubat tersebut. di mana dapat saya cari pokok ini. mintak respon.

3 | admin

October 30th, 2008 at 12:44 pm

Avatar

Pokok ni ada jual kat Taman Warisan di Putrajaya..

4 | najwan

December 4th, 2008 at 2:54 am

Avatar

Aslm
Saya tertarik utk menanam pokok ini secara besar-besaran. Tetapi di Malaysia, pihak mana yang akan menjadi peraih ya?

5 | admin

December 4th, 2008 at 4:49 am

Avatar

Kalau bab pemasaran tu.. saudara kena cari sendiri.. saya pun tak biasa sangat dengan perkara tersebut.. Cuba iklankan di Agribazaar ke..

6 | alif

January 12th, 2009 at 12:50 pm

Avatar

assalamualaikum…
dimana boleh saya dapatkan pokok stevia di perak?
saya pelajar mrsm yang berusia 15 tahun ingin membuat kajian tentang pokok ini kerana dianggap menarik..

7 | Norfa

February 6th, 2009 at 2:28 am

Avatar

saya telah membuat kajian terhadap pokok ini dan sememangnya hasil yang diberikan amat memuaskan. akan tetapi ia tidak boleh mengatasi paras gula yang sebenar

8 | admin

February 9th, 2009 at 8:33 am

Avatar

Apa yang dimaksudkan dengan “akan tetapi ia tidak boleh mengatasi paras gula yang sebenar”?

9 | ram

February 10th, 2009 at 4:15 am

Avatar

nak tanya mana boleh dapat pokok stevia ini….saya di kepong

10 | Abdullah

February 13th, 2009 at 1:56 pm

Avatar

Saya boleh bekalkan pokok stevia. No tel saya 014-6283585. Saya berada di ampang jaya.

11 | Foo

February 23rd, 2009 at 7:00 am

Avatar

Saya beli pokok stevia dari pertani dengan harga yang murah. Cuma hantar e-mail pada jrcherbs@gmail.com order saja.

12 | Muhammad Nur Mansur

March 9th, 2009 at 9:59 am

Avatar

sy pelajar tahun akhir uitm, tengah cari herba yang boleh dijadikan bahan kajian untuk menurunkan kolesterol@glukosa pd pesakit diabetes… rasa berminat nak ambil pokok ni sbgi bhn ujikaji…slain dr pokok ni ada lg pokok lain tak…tq

13 | amidris

March 23rd, 2009 at 4:02 pm

Avatar

Saya ada beberapa kg daun Stevia yang telah di keringkan dalam oven.
Ada sesiapa di antara tuan2 yang ingin membelinya untuk di proses menjadi bahan sediaguna sebagai bahan perubatan herba terutamanya bagi penyakit Kencing manis dan darah tinggi ?

tq.

14 | fadzlina

April 13th, 2009 at 12:01 pm

Avatar

mne nk dpt seed stevia kt kota kinabalu??nak buat kajian tentang kadar pertumbuhan stevia ….

15 | puteri musykill

April 14th, 2009 at 2:51 am

Avatar

kawan sy ni minat sgt nk tau sal seed stevia..mne leh dpt seed stevia ni kt kota kinabalu??my fren ni nk wt projek kajian sal growth rate pokok stevia ni..tq

16 | Jameskaleemantan

April 17th, 2009 at 8:08 am

Avatar

Berminat nak membeli daun kering pokok stevia. Bagaimana nak dapat kan nya.Sesiapa nak jual daun pokok ini, sila hubungi saya di No:0134327768….tq

17 | Kitab Waima Group

April 30th, 2009 at 12:47 am

Avatar

Salam,

Pokok Stevia boleh didapati di rangkaian kami. sekian

18 | Jutawan_Ns

May 4th, 2009 at 6:52 pm

Avatar

Salam Semua! Sesiapa Berminat Utk Membeli Pokok Stevia Hidup Atau Membeli Gula Stevia Yg Tlh Di Proses Menjadi Gula Menggunakan Teknologi Nano Steam, Sila Hubungi Sy: 019-6684786 , 012-9316564

19 | Hamidah Abdul Rahm an

May 25th, 2009 at 4:41 am

Avatar

Saya ada menjual anak benih pokok Stevia. Sesiapa berminat untuk membeli dan mengetahui mengenai pokok Stevia.. Sila hubungi saya 016-3092547.

20 | admin

May 30th, 2009 at 1:13 am

Avatar

Berapa harga pokok stevia sekarang?

21 | kharuldin

June 8th, 2009 at 8:11 am

Avatar

Perhatian semua,saya ada produk pati minuman jus ekstrak stevia iaitu stevia sweet,berminat nak jadi pengedar atau ingin mencuba produk stevia sweet berharga rm19.90(50-60 gelas),keuntungan 65%,sila hubungi 017-6078408 untuk maklumat lanjut atau layari laman web http://www.steviaworld.webs.com

22 | max

June 21st, 2009 at 8:21 pm

Avatar

saya tertarik untuk mambiakkan pokok ini..kerana ia nya amat berguna pada manusia, untuk kesihatan semua…..

23 | ila

June 30th, 2009 at 4:37 am

Avatar

saya pon nak carik anak pokok ni . saya kat ampang. haritu cari kat agrobazar taman warisan dah abis..

24 | qeddah enterprise

July 22nd, 2009 at 6:24 pm

Avatar

kami baru selesai dengan kerjasama badan kerajaan mengkaji Stevia. Dari itu,satu ladang stevia dengan keluasan 1000ekar akan di buka di Kota Kinabalu Sabah.
Kepada mereka yang berminat dengan stevia hubungi kami pada bulan febuari 2010 kerana sau konsep produk akan di launch pada masa itu dari stevia untuk pasaran dalam dan luar negara

25 | nurhayati

September 29th, 2009 at 2:39 pm

Avatar

saya sangat berminat dengan blog tuan. susah nak dapat blog berkenaan tanaman. keep up ur good work.

26 | zamri

October 9th, 2009 at 9:02 am

Avatar

Kepada sesiapa yang hendak membeli pokok stevia hubungi saya zamri 0174875632 dan kita juga menyediakan program “Rakan Niaga Pintar” Usaha sama dengan pihak syarikat.

27 | Hashim Mohamad

October 9th, 2009 at 11:03 am

Avatar

Saya mempunyai ladang Stevia bertaraf SOM di Bentong, Pahang. Sesiapa berminat membeli anak pokok stevia (organik) atau daun kering stevia atau ekstrek stevia sila hubungi saya 019 2170152.

28 | G.E.C

October 23rd, 2009 at 4:16 pm

Avatar

Kami membekal anak benih Stevia, membekal baja organik, bantuan teknikal dan belian semula daun stevia secara Contract Farming. Sesiapa berminat; hubungi saya : 012-6425106 weblog : http://www.stevia-gec.blogspot.com

29 | miszmaz

November 21st, 2009 at 5:34 am

Avatar

kepada anda yang berminat utk mendapatkan gula stevia yg telah diproses dengan menggunakan teknologi nano steam dari jepun yg mana ia telah berjaya menyingkirkan 90% kepahitan dan selamat dimakan. Bagi yg ada diabetis boleh amalkan gula ini sbb,ia boleh menghasilkan insulin.Bagi yg darah tinggi. ia boleh mengurangkan tekanan darah anda dan baik juga utk jantung.Selamat mencuba….boleh terus menghubungi saya di talian hangat 0122281757.

p/s : ingat! jgn sayang duit utk mencegah penyakit anda! dari merawatnyer!

30 | Azie Hazrie

November 23rd, 2009 at 1:52 am

Avatar

Salam,

Kepada sesiapa yang berminat pada produk2 stevia..x kira lah dr biji benih sehingga apa2 produk yg berkaitan bolehlah mengunjung laman web ini…
http://www.stevia.my/index.html
Thanks

*berhati2 dgn stevia palsu..kami ialah syarikat berdaftar

31 | zazafri

December 1st, 2009 at 3:36 am

Avatar

assaya merupakan graduan daripada kolej pertanian, jadi sayan telah ditugaskan untuk mencari maklumat mengenai pokok gula ini. jadi dimanakan harus saya mencari maklumat ini supaya saya dapat menjalankan kajian saya dengan lebih berkesan?

32 | GEC

December 22nd, 2009 at 6:39 am

Avatar

Kami membekal anak benih pokok Stevia gred terbaik.
Juga kaedah contract farming secara individu.
Berminat sila hubungi Mr Mozaid : 012-6425106
http://www.stevico-gec.blogspot.com/

33 | shah

January 5th, 2010 at 1:57 am

Avatar

dimana pokok stevia ni boleh diperolehi di sabah

34 | Green Nursery & Farm Enterprise

January 10th, 2010 at 2:31 am

Avatar

Kami merupakan pembekal utama stevia di sabah, lokasi kami di kota kinabalu, harga berpatutan
Kami boleh bekalkan ke sabah, sarawak dan brunei.
Sila hubungi di 0195079476

35 | m zani

January 20th, 2010 at 7:59 am

Avatar

pasal pokok stevia,saya merupakan seorang pembekal stevia di kelantan..harga pokok matang rm 50-rm 70 sepohon..booking awal untuk stok.deposit perlu untuk tempahan untuk menjamin tiada “pembelian selepas booking”.berminat hubungi gerbanglifehq .m zani..013 9829389.terima kasih.

36 | m zani

January 20th, 2010 at 8:01 am

Avatar

saya adalah pembekal kontrak farming tanaman stevia DI KELANTAN.harga kokok matang rm 50-rm70 sepohon.berminat hupbungi saya m zani { gerbanglife hq } tel 013 982 9389

37 | Ismail Noor Abdullah

January 21st, 2010 at 4:42 pm

Avatar

Kepada sesiapa yang berminat untuk membeli pokok stevia, pemanis ekstrak stevia, produk-produk atau kordial atau jus menggunakan stevia boleh hubungi saya ditalian 0134890209. sy juga sedang mencari pengedar syarikat sy. harga yg menarik akan ditawarkan supaya kita sama-sama boleh berjaya. hubungi sy untuk perbincangan selanjutnya..

38 | sham

January 27th, 2010 at 5:53 am

Avatar

Salam, sy amat berminat nak dapatkan pokok nie, di Kuantan kat mane nak dapatkan benih pokok nie?

39 | hafiz

February 21st, 2010 at 1:44 pm

Avatar

Sy boleh mgatasi apa yg anda perlukan samada pokok, ekstrak dll kerana syarikat sy telah pn berada setapak di hadapan drpd yg ingin bermula utk penanaman. Syarikat kami telah pun aplikasikan ekstrak stevia gred A+ kepada suplimen & minuman spt concentrate, cordial, karbonated (botol& tin), coffee & byk lagi produk yg akan dihasilkan berasaskan stevia dalam masa 2 tahun akan dtg ini. Kami juga memiliki kilang spt di N9, Johor & Selangor utk menghasilkan produk tsb. Pasaran kami telah tembus ke pasaran luar negara spt Vietnam, Kemboja, Maghribi, Singapura & Timur tengah.

Oleh yg demikian kami mencari usahawan yg ingin menjadi agen syarikat kami btaraf stokis kerana kami hanya mencari “30 Stokis” shj termasuk sabah & sarawak.

Utk keterangan lanjut boleh hubungi saya 019-3424741 (hafiz) @ layari blog sy http://steviapage.blogspot.com (website syarikat masih lg dlm proses kemaskini)

40 | AMIN B. ARIFFIN

February 22nd, 2010 at 4:34 am

Avatar

Saya ada bekalan produk stevia siap proses jadi Uncang Teh. Berminat nak jadi pengedar , hubungi saya di 0125073007.

41 | Hafiz

February 22nd, 2010 at 4:05 pm

Avatar

Syarikat kami telah pun aplikasikan ekstrak stevia gred A+ kepada suplimen & minuman spt concentrate, cordial, karbonated (botol& tin), coffee, TEH & byk lagi produk yg akan dihasilkan berasaskan stevia dalam masa 2 tahun akan dtg ini.

Oleh yg demikian kami mencari usahawan yg ingin menjadi agen syarikat kami btaraf stokis kerana kami hanya mencari “30 Stokis” shj termasuk sabah & sarawak.

Utk keterangan lanjut boleh hubungi saya 019-3424741 (hafiz) @ layari blog sy http://steviapage.blogspot.com (website syarikat masih lg dlm proses kemaskini)

42 | AMIN B. ARIFFIN

February 23rd, 2010 at 4:19 am

Avatar

Amin Protech Enterprise
11, TMN. SELASIH 2 SPG. 4,
36400 HUTAN MELINTANG, PERAK.
HP: 012-5073007

SUBJECT QUOTATION

Dear Sir / Madam
We thank you for inviting us to quote for that following item. Attached herewith are the detailed proposal to your esteem organization for your perusal and consideration. RM/KG
MISAI KUCING DAUN /BATANG (4/8mm) 30.00
MENGKUDU (4/8 mm) 40.00
PECAH BELING DAUN (8 mm) 50.00
HEMPEDU BUMI BTG + DAUN (4/8 mm) 40.00
DAUN MISAI KUCING ( 4/8 mm) 45.00
TONGKAT ALI (KISAR 4/8 mm) 35.00
KACIP FATIMAH (KISAR 4/8 mm) 40.00
KUNYIT (KISAR 4/8 mm) 30.00
MAHKOTA DEWA 50.00
DUKUNG ANAK ( 8 mm) 50.00
MANGGIS (KISAR 8/12 mm) 40.00
SENDUDUK KERING (KISAR 4/8 mm) 60.00
PEGAGA (KISAR 4/8 mm) 50.00
KULIT KAYU MANIS ( KISAR 4/8 mm) 28.00
TUNJUK LANGIT (KISAR 4/8 mm) 60.00
PERIA KATAK (KISAR 4/8 mm) 90.00
KESUM (KISAR 4/8 mm) 50.00
PATAWALI (KISAR) 60.00
POWDER MANGGIS 60.00
POWDER TONGKAT ALI 60.00
POWDER KACIP FATIMAH 60.00
TONGKAT ALI EXTRACT 2500.00
KACIP FATIMAH EXTRACT 2500.00
MANGGIS EXTRACT 2500.00
MENGKUDU EXTRACT (TEMPAH) 2200.00
TUNJUK LANGIT (TEMPAH) 2500.00

DELIVERY : 1 WEEK UPON RECEIPT OF ORDER CONFIRMATION.
MODE OF PAYMENT : COD /CASH

43 | zeta

February 23rd, 2010 at 6:15 pm

Avatar

KEPADA SAPE NAK MEMBELI POKOK STEVIA YG SEGAR, YG DIKERINGKAN…AIR CORDIAL DARI GULA STEVIA…AIR BERKARBONAT, CONCENTRATE…N PREMIUM…BYK PERISA…HARGA DARI RM 3.50- RM 50 JE…CONTACT ME…
TENGOK BLOG ZETA NI
http://zuonlineshopping-murah.blogspot.com/2010/02/stevia-pengganti-gula.html

LEH DATANG KE SG PETANI…OR I AKAN POS…TQ

44 | zeta

February 24th, 2010 at 5:45 am

Avatar

salam..jom singgah my blog…ada stevia sweet…cordial…pati stevia…smuanya hnya guna kan daun stevia tau….kat sg petani kedah…area kepala batas pun kami leh hntar…
singgah my blog n klik stevia…hrga from rm 3.50-rm 50
http://zuonlineshopping-murah.blogspot.com

45 | Hafiz

March 2nd, 2010 at 12:05 pm

Avatar

Kami membuka peluang kpd usahawan bumiputera khususnya yg ingin memulakan pniagaan stevia krn kami mencari STOKIS di seluruh malaysia yg ingin menjual jus@kordial/concentrate/supplement/teh/ekstrak stevia dll lg. Boleh layari steviapage.blogspot.com atau 019-3424741

46 | Hafiz

March 2nd, 2010 at 12:06 pm

Avatar

Kami membuka peluang kpd usahawan bumiputera khususnya yg ingin memulakan pniagaan stevia krn kami mencari STOKIS di seluruh malaysia yg ingin menjual jus@kordial/concentrate/supplement/teh/ekstrak stevia dll lg. Boleh layari http://steviapage.blogspot.com atau 019-3424741

47 | azizi jaafar

March 18th, 2010 at 3:31 pm

Avatar

pembekal pelbagai jenis herba dalam bentuk raw material, powder n extract juga servise sachet,grind n dry diSg. Buloh Selangor

01225949874 azizi / 0122594984 zek

48 | Hafiz

March 24th, 2010 at 3:48 am

Avatar

klik > http://steviapage.blogspot.com

anda akan nampak peluang utk jd usahawan STEVIA

49 | ctazro

April 13th, 2010 at 6:06 am

Avatar

dapatkan manual penjagaan pokok stevia dengan belian runcit dan borong. terus tapak semaian bermula dengan rm1.2/pokok 019 4003204 -ADC HERB-

50 | ctazro

April 13th, 2010 at 6:10 am

Avatar

kepada yang inginkan khidmat perunding tanaman ladang dan benih stevia secara pukal. 2 ekar keatas.
019 4003204 -ADC HERBS-

51 | sexy

April 20th, 2010 at 9:54 am

Avatar

byk tumbuh kt semak. sexy buang jer.

52 | stm

June 26th, 2010 at 2:23 pm

Avatar

Sila ke web paling murah sekali http://pemanis-stevia.blogspot.com

53 | cik tipah

July 3rd, 2010 at 8:31 am

Avatar

Salam Sejahtera

Jika ada sesiapa yg berminat untuk mendapatkan produk STEVIA untuk kegunaan harian boleh dapatkan di sini secara online http://ciktipahcyber.blogspot.com

Ada 3 produk utama yg sesuai digunakan

SUREVIA = 50gram = RM15.90 = Serbuk Pemanis
GREENVIA = 50gram = RM25.00 = Serbuk daun STEVIA
Dr SWEET = 15 tea bags x 2gram = Teh Herba STEVIA

54 | Md. Nasarudin Bin Che Kob

July 18th, 2010 at 10:33 pm

Avatar

Saya menjual baja organik semula jadi tahi kelawar(bat guano) bermutu tinggi yang sesuai bagi tanamam ladang termasuk pokok buah-buahan, pokok bunga dan pokok stevia.
Harga setiap beg 25Kg=RM25.00
Lokasi Gua Musang Kelantan.
Penghantaran oleh diuruskan ke seluruh semenanjung Malaysia.

Hubungi:

Md. Nasarudin Bin Che Kob@Yaacob
HP: 013-2143768 / 019-9257697
email: batguanomalaysia@gmail.com

55 | Md. Nasarudin Bin Che Kob

August 12th, 2010 at 3:14 pm

Avatar

PENGUMUMAN..!!!

MULAI 1Hb. OGOS 2010, HARGA BAJA TAHI KELAWAR(Bat Guano) ADALAH RM40 BAGI SETIAP Beg 25Kg

Harap Maklum

http://batguanomalaysia.blogspot.com/
facebook/Bat Guano malaysia
013 2143768
012 2803343

56 | zainuddin idris

August 27th, 2010 at 1:26 am

Avatar

saya amat berminat untuk menjual daun stevia ini,macam mana nak dapatkannya?

57 | dnj

September 3rd, 2010 at 9:54 am

Avatar

Salam..
kepada sesiapa yang berminat utk mencuba gula stevia utk kegunaan sendiri atau pemasaran,
boleh klik kat website ini http://1dnj.com/ atau send msg to 1dnjsam@gmail.com.
Untuk maklumat lanjut, call 03-55105013(Office hour)

*Peluang menjana pendapatan sebagai pemborong dan pengedar.Hanya send email atau komen di website.

58 | Best Agro Success

September 5th, 2010 at 1:02 pm

Avatar

Kami menjual dan membekal syarikat atau individu yang berminat menanam STEVIA dengan harga yang berpatutan. sila sms atau call ke 0128325290 atau 088-782801. Lokasi kami di daerah kudat dan cabang urus niaga di Tamparuli, Sabah.

59 | mahfodz masri

September 17th, 2010 at 9:20 am

Avatar

kenapa kerajaan tidak membekalkan pokok ini secara percuma kepada rakyaat? bukankah telah terbukti kebaikan pokok ini, ini dapat mengurangkan masaalah kesihatan semua orang, andai di kira harganya baru berapa sahaja, tak sampai seratus ringgit agaknya,

60 | zukeyb

September 28th, 2010 at 4:03 am

Avatar

HEY SAHABAT SEMUA,

KEPADA SEMUA YG INGIN MENGENALI STEVIA ATAU YG INGIN MENANAM STEVIA SECARA KOMERSIAL DGN SKALA TINGGI.
KAMI MENYEDIAKAN BEKALAN ANAK BENIH SERTA TEKNIK PENANAMAN DAN MEMBUAT KERJA2 PENANAMAN SECARA SISTEM MATIC DENGAN MENANAM DIKAWASAN KECIL TAPI DGN TANAMAN YG BANYAK.

HUBUNGI KAMI;

GERBANG REZQI AGRO.

gerbangrezqiagro@gmail.com

61 | EASTEVIA.COM

November 2nd, 2010 at 6:39 am

Avatar

KAMI MEBEKALKAN POWDER STEVIA ASLI YANG DIBUAT 100% AHLI BUMIPUTERA IAITU KOPERASI HALAL-HUB. PEMBELIAN POWDER STEVIA(NISVIA) DALAM 2 CARA PERNIAGAAN:

1)SISTEM AFFILIATE
-HANYA MENJUAL N PROMOSI MELALUI INTERNET
-BAYARAN INSENTIF MELALUI SISTEM E-WALLET

2)TRADING
-PENGEDAR =UNTUNG JUALAN 40%
-PERUNCIT =UNTUNG JUALAN 45%
-PEMBORONG =UNTUNG JUALAN 55%

HUBUNGI SEGERA:NO.TEL:
NO.VIA MSG – 0104288248

62 | Norjam Endingan

November 25th, 2010 at 10:46 am

Avatar

1. Ada berapa jenis spises stevia di Malaysia dan jenis yang mana paling sesuai ditanam di Malaysia?

2. Spises stavia yang mana satu yang paling manis?

63 | Razakothman

December 3rd, 2010 at 3:20 am

Avatar

kat mana saya boleh dptkan pokok/benih stevia ni dkt Terengganu

64 | yusoff

December 14th, 2010 at 10:36 am

Avatar

Saya membekal anak pokok stevia dan juga cili api dan kulai sejak dua tahun sudah.Berminat hubungi 0193975323. Maaf saya tak layan SMS kerana banyak urusan

65 | mohd izuan

January 2nd, 2011 at 10:11 am

Avatar

Salam..kepada sesiapa yang ada menjual benih & cara2 untuk menanam pokok stevia, sila sms kepada saya di no 012-5607395. Saya akan call kembali.

66 | Mohd Shukri

January 4th, 2011 at 5:39 am

Avatar

Salam,

Saya supplier utk stevia:

1) Pokok stevia
2) Daun kering stevia
3) Teh Stevia
4) Ekstrak stevia

Shukri
EES HERBS
019-5407859

67 | wardah puteh

January 13th, 2011 at 1:31 am

Avatar

1. Ada berapa jenis spises stevia di Malaysia dan jenis yang mana paling sesuai ditanam di Malaysia?

2. Spises stavia yang mana satu yang paling manis?


1. Ada 6 jenis yang sesuai di malaysia, dan MARDI 012 dikatakan sesuai ditanam
2. Paling manis atau tak, rasanya bergantung pada cara pengekstrakkannya. MARDI 007 dikatakan punya daun yang paling lebar= banyak kandungan gula.

68 | syed ghazali bin syed husin

January 17th, 2011 at 4:27 pm

Avatar

kepada penduduk perak tengah yg berminat pokok stevia untuk ditanam daun kering untuk ubat pesakit kencing manis ,kencing sakit (prostit bengkak)menurunkan tekanan darah tinggi hubongi sya 0165977642 harga berpatutan

69 | nagasuci79

January 24th, 2011 at 5:38 am

Avatar

Sesiapa yang berminat nak dapatkan pokok stevia (Kuantan) yang jenis berbatang keras dan berdaun besar boleh hubungi saya – badrul, 013-9194796

70 | stevia_sweet

January 27th, 2011 at 1:43 pm

Avatar

Peluang Hanya Datang Sekali Sahaja & carilah yang HALAL.

Kami merupakan pengeluar @ pengilang produk STEVIA bejenama STEVIA SWEET yang pertama di Malaysia dengan pelbagai perasa dari khasiat buah-buahan dicampur pula dengan khasiat STEVIA yang sudahpun tsedia bancuh hanya campur dengan air sahaja.

Jika berminat untuk jadi agen tunggal jangan lepaskan peluang ini, layari http://steviapage.blogspot.com @ http://www.steviamalaysia.com.my

Jgn jadikan diri anda sebagai hamba duit & jangan kedekut untuk sihat.

71 | shakirim

February 12th, 2011 at 7:36 am

Avatar

mualaikomsalam….saya ada pokok itu ber minat betul ka cari saya.assalamualaikom@alif -

72 | aishah

February 16th, 2011 at 1:34 pm

Avatar

saya baru mendapat info berkenaan pokok ini.sekiranya diusahakan adakah pokok ini akan mendapat potensi pasaran yang luas di Malaysia?pihak mana yang boleh saya refer untuk mendapatkan maklumat lebh lanjut berkenaan pokok ini?saya berminat untuk mengusahakan.

73 | Best Agro Success

February 20th, 2011 at 3:13 pm

Avatar

Untuk penduduk Sabah dan jiran2nya, Kami membekal bibit stevia, menjual daun kering, menawarkan penanaman secara kontrak. Harga kami sangat berpatutan dan urus niaga yang betul. Akan memberi tunjuk ajar kepada pengusaha stevia. Hubungi kami segera di 0128325290. Nursery di Tamparuli Sabah, ladang kami juga ada di kg Tamparuli dan di daerah Kudat.

74 | Kamil

February 20th, 2011 at 7:24 pm

Avatar

Kami dari koperasi berhad menawarkan tanaman stevia secara kontrak ladang, Segala kursus tanaman dan penjagaan dari tanam hingga tuai hasil secara PERCUMA bagi ahli berdaftar dengan kami. Melalui ladang kontrak pihak kami akan sentiasa memantau dan jaminan 100% belian balik oleh pihak kami. Produk di hasilkan oleh kilang kami dan untuk pasaran dunia terutama korea dan jepun.berminat boleh email ke kamil_83@yahoo.com

75 | Man AK

March 5th, 2011 at 1:30 pm

Avatar

@ram – Di jinjang utara ada. RM5 sebungkus. Boleh membiak cepat.

76 | mohd.nadzir bin abdullah

March 7th, 2011 at 12:40 am

Avatar

pokok stevia banyak orang bolih tanam tapi nak proses jadikan gula pasir itu yang banyak orang tak tau.kalau ada cara dan kaedah elok lah diketengahkan banyak orang boleh tumpang.apa yang biasa dilakukan dan paling best rasanya ialah teh tarik halia+ stevia kering.

77 | NURUL

March 7th, 2011 at 9:59 am

Avatar

sesiapa yang berminat boleh melayari http://www.stevia.com.my...
im the marketing executive…all our product guarantee so good!

78 | Roslan

March 12th, 2011 at 4:43 am

Avatar

Ada sesiapa tahu pembekal stevia di kawasan kuala terengganu sila email saya tq.

79 | zack

March 19th, 2011 at 1:01 pm

Avatar

berminat nak dapatkan anak pokok stevia, misai kucing, pecah beling, petai, durian belanda hubungi saya 0122351623… area melaka.

80 | LEE

March 19th, 2011 at 4:17 pm

Avatar

Saya telah menanam stevia ni kira 6 bulan lepas..sehingga kini saya masih belum tahu mcm mana nak extact stevia supaya jadi mcm gula pasir,kalau kawan2 ada cara untuk ekstact mai la kongsi sikit….

81 | Fauzi

March 23rd, 2011 at 3:24 pm

Avatar

Ada tak pembekal anak pokok stevia ni kat Kulim, Kedah? Kalau ada bagitau tempatnya.

82 | Mr. hafis

April 14th, 2011 at 12:26 am

Avatar

hi,

Hyper Revenue Sdn. Bhd. Bhd.. located at lot 292, Ground Floor, Taman Pasir Putih, Jalan Putatan, Putatan, 88200 Kota Kinabalu.

we have end products which is based on STEVIA
various of products:
1. stevia sweet premium,
2. sweet stevia concentrate,
3. stevia sweet Cordial,
4. stevia sweet corbonated.
5. Ekstract stevia ..10 grm, 100 grm, 500 grm, 1 kg and more..

for more info, visit us at..
http://steviasweet2.blogspot.com

regards,
Mr. hafis
088 734 024
Hyper Revenue Sdn. Bhd.

83 | nssagro

April 16th, 2011 at 7:08 pm

Avatar

kami adalah pembekal dan pemborong baja organik cacing vermicompost dan juga baja organik kambing yang telah di proses menggunakan teknologi e.m. (powder type) tiada bau busuk dan amat sesuai untuk semua tumbuhan terutama pokok stevia. ( daun akan menjadi lebih lebar) harga kami amat berpatutan bermula dari rm1.50/kg kepada yang berminat sila hubungi 017-3011396 atau layari website kami di http://www.nssagro.com untuk mengetahui lebih lanjut tentang produk2 dan perkhidmatan kami yang lain. terima kasih

84 | zeckry

April 20th, 2011 at 5:37 am

Avatar

berminat nak dapatkan anak-anak pokok herba seperti stevia/Roselle/Misai kucing/hempedu bumi/Jarak dan lain2 herba email izattsb@yahoo.com area selangor n kL..

85 | ananiez enterprise

April 26th, 2011 at 10:50 am

Avatar

salam sejahtera…. kami adalah pengedar ekstrak terbesar di malaysia…
dan juga berbagai produk-produk yang berasaskan stevia sebagai penawar…

sila layari http://www.steviahub.com
untuk lebih maklumat…
trm kasih

86 | ananiez enterprise

April 26th, 2011 at 10:52 am

Avatar

terbaru dari syarikat////

polisi rakan niaga;;;

014-2442087 / http://www.steviahub.com

87 | sue komasi

April 30th, 2011 at 2:24 pm

Avatar

di miri, sarawak mana nak dapatkan pembekal pokok stevia.saya berminat…

88 | rina

May 1st, 2011 at 6:15 am

Avatar

hai saya rina dari brunei.berminat dengan pokok stevia. email saya kepada sesiapa yang berminat untuk menjual benih stevia ke brunei. terima kasih.

89 | fique danny

May 2nd, 2011 at 8:27 am

Avatar

ade tak pembekal daun stevia berdekatan kedah?

90 | Roslan Ghazali

May 12th, 2011 at 4:33 am

Avatar

Bagi penggemar stevia, blh dapatkan anak pokok stevia daripada saya. Location di Putrajaya. Boleh call or sms 019-2699443 (Roslan)

Kami ingin melestarikan konsep “satu rumah satu pasu stevia”

91 | speed0

May 16th, 2011 at 3:47 pm

Avatar

@mahfodz masri

semua benda nk subsidi. kerja malas. tu pasal la melayu tak maju2. benda berapa ringgit pun nk harap kerajaan subsidi.

92 | shukor

July 12th, 2011 at 6:30 am

Avatar

saya ade beli di festa budaya……
kalau beli di nessery harga mahal, RM60 sepokok….. saya beli di festa budaya dungun….@Artie -

93 | Jon

October 5th, 2011 at 2:19 am

Avatar

@rina

Hi Rina

Saya boleh kurier keBrunei. email: jong30#gmail.com

94 | anie

December 8th, 2011 at 4:01 am

Avatar

boeh menggantikan gula

95 | mohd ikram

January 5th, 2012 at 8:44 am

Avatar

salam,saya ada jual pokok stevia dlm try berharga rm300
pokok stevia dari rm5.daun kering rm80
call 0176604171
dimelaka

96 | ali mastura.

January 19th, 2012 at 9:17 am

Avatar

TEMERLOH. Dapatkan anak stevia dalam tray harga 3.00rm sepokok. boleh pos. malam ni pos esok dah kat tangan anda. umur 1 bulan penuh akar sihat.sekitar temerloh boleh hantar tanpa charge

97 | alimastura

January 19th, 2012 at 9:28 am

Avatar

sila hubungi untuk mendapatkan anak stevia.Temerloh.

Kontak:- 010-5493145 @ 010 931 6642.Tempah dahulu.

98 | Mohd Hazmi

January 25th, 2012 at 6:24 am

Avatar

boleh beli kepada sya…..dikawasan kedah….en hazmi 0124780215

99 | Mohd Hazmi

January 25th, 2012 at 6:27 am

Avatar

ada….sms ke 0124780215

100 | Mohd Hazmi

January 25th, 2012 at 6:31 am

Avatar

kmi menempatkan 25 ribu anak benih stevia di kawasn sungai petani kedah….untuk kontrak farming juga kmi tawarkan….berminat sila hubungu sya En Hazmi 0124780215…terhad!!!!!!!!!

101 | Mohd Hazmi

January 25th, 2012 at 6:35 am

Avatar

@aishah – untuk keterangan lanjut sila hubungi sya..en hazmi 0124780215

102 | jazlie

February 6th, 2012 at 3:36 am

Avatar

@Artie

kalau na bli daun stevia yg da dikeringkan,anda ble cal sy… 0177073206

103 | syahiddam

February 11th, 2012 at 7:09 am

Avatar

sye mncari pembekal pokok stevia d terengganu…hubngi sye 0199306430

104 | nurul farhanah

March 10th, 2012 at 7:50 pm

Avatar

saya mencari pembekal pokok stevia atau daun stevia kering di terengganu..sila hubungi saya 0134754012..

105 | yus

March 20th, 2012 at 4:42 am

Avatar

@syed ghazali bin syed husin – xtevia daun kecil atau besar

106 | Mohd Shukri

March 21st, 2012 at 1:07 am

Avatar

As Salam Semua,

Menjual semua jenis herba malaysia borong dan runcit.

Pokok stevia, daun kerina stevia dan ekstrak stevia ada byk. Sedia menerima tempahan dari seluruh malaysia.

Shukri
EES HERBS
019-5407859
Bukit Mertajam
Penang

107 | Din

March 31st, 2012 at 11:02 am

Avatar

Originally Posted By Artiehai mana nak beli pokok gula ni kat pulau pinang?

Tplong emelkan alamat n butir jualan pokok stevia

108 | Johan

April 23rd, 2012 at 1:42 am

Avatar

Di mana saya boleh dapatkan bibit pokok stevia dikawasan Kota Kinabalu?

109 | miza

April 25th, 2012 at 10:48 am

Avatar

saya berminat dgn pokok stevia.kat mana bleh dpat anak benih di miri sarawak?

110 | ramirez joseza

April 26th, 2012 at 5:49 am

Avatar

@Mohd Hazmi

saya berasal dari sabah,macam mana sekiranya mengambil kontrek farming daripada anda?berapa ka kos modalnya?

111 | ieda

May 2nd, 2012 at 2:46 am

Avatar

Saya ada membekal anak benih stevia, saya di keningau, sabah…sesiapa berminat boleh hubungi saya…pn ieda, 012-3473251..tq

112 | ieda

May 2nd, 2012 at 3:17 am

Avatar

Kami membekal anak benih stevia, menjual daun kering. keningau, sabah…sesiapa yang berminat boleh hubungi..pn ieda, 012-3473251..tq

113 | asri

May 7th, 2012 at 1:40 am

Avatar

@Jameskaleemantan – harga 1 kilo daun kering brapa? dan d hantar ke miri sarawak

114 | asri

May 7th, 2012 at 1:41 am

Avatar

harga 1 kilo daun kering brapa? dan d hantar ke miri sarawak

115 | ajak

May 14th, 2012 at 11:10 am

Avatar

Ini suma cita pasal anak pokok. Bapak pokok bila dah besor sapa nak beli????????????. Cuba citer

116 | mariam kassim

June 13th, 2012 at 3:11 pm

Avatar

aslmkm Shukri,akak tinggal kat Tasek Gelugor, akak sedang cari pokok stevia ni, brapa harga nya? akak nak tanam dalam pasu kat halaman rumah. boleh dak Shukri tlg hantar kat akak atau pun, tolong bagitau tempatnya, akak boleh ambik sendiri kat tempat Shukri? harap beri jawapan segera.

117 | steviahub

June 20th, 2012 at 2:19 pm

Avatar

gula stevia rebaudiana- 100.gm Harga Pasaran RM15.00

(PROMOSI TERAKHIR UNTUK TAHUN 2012) MODAL PEMULAAN UNTUK MENJADI STOKIS HANYA SERENDAH RM350.00 SAHAJA (50.botol X RM7.00) PROMOSI INI BERMULA DARI 01.JUN.2012 HINGGA 31.OGOS.2012. (DAFTAR PENGEDAR HANYA RM90.00 SAHAJA)

maklumat lanjut layari http://www.steviahub.com

118 | syed

August 3rd, 2012 at 3:30 pm

Avatar

@Mohd Shukri – kepada pengusaha2 pokok stevia jika anda ingin mendapat hasil berlipat ganda,kurang penyakit,daun2 stevia menjadi lebih besar dan segar sila gunakan baja organik vermicompost. kami adalah pembekal dan pemborong baja organik cacing (vermicompost) dan baja organik kambing yg telah di proses menggunakan teknologi e.m. tiada bau busuk dan senang di gunakan. produk2 kami ada di dalam 3 jenis powder, pallet dan cecair ia amat sesuai untuk semua jenis tumbuhan. berminat sila hubungi 0173011396 / 0320210466 dan layari website kami di http://www.nssagro.com untuk mengetahui lebih lanjut tentang produk2 dan perkhidmatan kami yang lain. terima kasih

119 | firdaus

October 1st, 2012 at 1:12 am

Avatar

@alimastura

saya duk ara pahang..saya berminat untuk try business stavia nie..brpa harga 1 pokok …

120 | Nursyahirah

October 16th, 2012 at 4:38 am

Avatar

Saya jual Benih Stevia asli dari Paraguay.
Germination rate(kadar percambahan) yang tinggi. 50 biji benih= RM 100 termasuk kos penghantaran. call saya 0134407685 atau stevia4ever@gmail.com

Rujuk http://www.sheryna.com.my/BENIH-STEVIA-ASLI-99-PERCAMBAHAN-Ipoh-457029?&n=stevia@firdaus -

121 | maznah binti mohamed

March 30th, 2013 at 4:49 am

Avatar

saya ada menjual exract juise stevia. 10ml harga rm 18. jika sesiapa berminat disekitar kluang johor boleh contact saya.no. tel. 0196862509. dah cuba baru tau kebaikan dan kasiatnya. dah cuba sekali, akan menggunakannya selamanya. campurkan dlm masakan, gerantee sedap.

122 | nasron

October 4th, 2013 at 3:41 pm

Avatar

salam, ada tak kat sini yang membekalkan stevia teh perasa lemon? kalau ada sila hubungi saya 0127749457

Comment Form

Categories

Hari ini & Semalam

BlogMalaysia.com


  • Meriam Karim: Nak buat jeruk senang je.Bersihkan dan belah dua.Gaul dengan garam satu malam.Esoknya..toskan air garam tadi. Masak air gula dan biarkan sejuk.Masukk
  • Meriam Karim: Jambu kepal putih ada di kampung saya di jalan pahang ,tapah perak.Rasanya masam kelat.Saya buat jeruk dan ada dalam peti ais. Pokoknya besar dan sek
  • HS Marketing: Setuju dengan ir MNasir sebab saya tanam pokok pisang ini dihalaman rumah, pisang ini tak sama macam pisang lain cara makannya petik terus dari tandan

About

Blog ini hanyalah artikel semata-mata. Ianya di ambil dari sumber-sumber yang boleh dipercayai. Sekiranya ada kesilapan atau ketidakpuasan hati mengenai artikel ini haraplah diberi komen dan cadangan. Di harap sedikit-sebanyak blog ini dapat memberi pengetahuan kepada anda yang berminat dalam bidang tumbuh-tumbuhan, landskap, herba dan bidang pertanian.

Klik Like!! Sertai Saya di FaceBook!!

Download Percuma Pelan Bisnes !!

Artikel Paling Popular Tahun 2011


Pokok Karas @ Gaharu - 35169 hits
Penjagaan Pokok Hiasan Dalam Pasu - 32579 hits
Ulam-Ulaman - 29466 hits
Pokok Stevia @ Pokok Gula - 29233 hits
Buah Kuning Telur @ kanistel - 28369 hits
Buah Mentega - 27296 hits
Khasiat Lobak Putih - 26236 hits
Buah Kesusu - 24548 hits
Pokok Bonsai - 23276 hits
Pokok Pecah Kaca - 22918 hits
Buah Markisa - 22758 hits
Tanaman Herba Di Malaysia - 22633 hits
Buah Berembang - 22194 hits
Bunga Ros Jepun - 21335 hits
Pisang Raja Udang - 21119 hits